סגן שר בליטא: “אל תקנו טלפונים סיניים והשליכו את אלו שקניתם”

שלט Xiaomi (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

משרד ההגנה הליטאי פרסם מחקר שבוצע על מכשירי שיאומי, וואווי ו-OnePlus הנמכרים במדינה, כשהמסקנות ממחקר זה הובילו את הממשל בליטא לפרסם אזהרה לתושבים במדינה וגם למדינות נוספות באיחוד האירופי. במסגרת המחקר, אשר תוצאות מקדמיות בלבד בשלב זה, הגיעו במשרד ההגנה למסקנה כי יש להימנע מרכישת מכשיריה של שיאומי ולהיפטר ממכשירים קיימים עבור מי שמחזיק אותם.

ההמלצה שלנו היא שלא לקנות טלפונים סיניים ולהיפטר מאלו שכבר רכשתם במהירות האפשרית“. את הדברים הקשים נגד שיאומי ויצרניות טלפונים סיניות נוספות, בהן וואווי ו-OnePlus, אמר סגן השר מרגיריס אבוקביצ’יישס (Margiris Abukevicius) ממשרד ההגנה הליטאי, כך על פי דיווחים של רויטרס והגארדיאן הבריטי, אך כשנכנסו למחקר המלא שפורסם על ידי משרד ההגנה מצאנו כי אולי הוא הלך מעט רחוק מידי במסר שלו. על פי דברי המשרד, המחקר שבוצע הוא מקדמי בלבד, ונוגע לטלפונים ספציפיים של 3 החברות שנבדקו, כאשר במשרד מבטיחים להמשיך ולחקור על מנת להסיק את המסקנות הסופיות לקראת סוף השנה.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

מה יש לליטאים נגד הסינים

במחקר שפורסם על ידי משרד ההגנה הליטאי התייחסו לשלוש חברות: Huawei, OnePlus ו-Xiaomi, כאשר הטענות הקשות ביותר הופנו כלפי שיאומי ו-וואווי, כשוואן פלוס קיבלה רק אזכור קטן. המחקר כולו עוסק בסכנות לדליפת מידע ולפרטיות המשתמשים במכשירים התומכים ברשתות 5G, כאשר במסגרת המחקר נבדקו שלושה דגמים:

  • Huawei P40 5G
  • Xiaomi Mi 10T 5G
  • OnePlus 8T 5G

לפני שניגש לסכנות המוזכרות בדו”ח יש לציין כי בדומה לסכסוך המתוקשר בין סין וארה”ב, שהוביל לסנקציות כנגד וואווי, ZTE וחברות סיניות נוספות לאורך השנים, גם לליטאים יש סכסוך פעיל מול הממשל הסיני. אין זה אומר כי ישנו קשר ישיר בין הדברים, אך בסין דרשו לאחרונה מהליטאים לשלוח את הקונסול שלהם חזרה הביתה מבייג’ין, זאת לאחר שטיוואן פתחה קונסולה עצמאית בליטא. הסינים רואים בטיוואן כחלק מהמדינה, וקיים סכסוך ארוך שנים בנושא, ועל כן הרוחות מתלהטות כאשר מדינות נוספות מתערבות.

נשים רגע את הפוליטיקה בצד ונעסוק בעיקר:

האם חנות האפליקציות של וואווי מסוכנת?

חנות האפליקציות AppGallery משמשת את Huawei כזו המחליפה את Google Play של גוגל על גבי מכשיריה, זאת לאחר שהסנקציות שהוטלו כנגד החברה מאז מאי 2019 אינן מאפשרות לה לשווק מכשירים עם חנות האפליקציות ושירותים נוספים של גוגל.

ה-AppGallery נמצאה כמסוכנת במקרים בהם האפליקציות שחיפשו במסגרת המחקר של משרד ההגנה הליטאי לא נמצאו בחנות. על פי המחקר, בוואווי בחרו להפנות משתמשים באופן אוטומטי למקורות חיצוניים על מנת להוריד אפליקציות שאינן קיימות בחנות, כאשר על פי עדויות כותבי המחקר, בחלק מהמקרים הופנו המשתמשים להורדת אפליקציות מזויפות ממקורות שאינם מוכרים אשר כללו תוכנות זדוניות. יש לציין כי טרם הועברו משתמשים למקורות חיצוניים, הופיעה אזהרה שציינה כי הם יוצאים מחנות ה-AppGallery לצורך חיפוש נוסף.

שיאומי מפרה את פרטיות המשתמשים

מי שנרשמו לגביה המספר הגדול ביותר של הממצאים במסגרת המחקר היא שיאומי, כאשר במשרד ההגנה הליטאי מציינים מספר בעיות אבטחה חמורות:

שליחת מידע לשרתים חיצוניים – במשרד ההגנה הליטאי מדווחים על אפליקציות מערכת המותקנות על המכשיר (Mi 10T Pro 5G) באופן מובנה ושולחים מידע לשרתי חברת Tencent הסינית הנמצאים בסינגפור, ארה”ב, גרמניה, הודו והולנד.

איסוף מידע דרך דפדפן שיאומי – הדפדפן המובנה במכשיריה של שיאומי נמצא על ידי משרד ההגנה הליטאי ככזה שאוסף מידע דרך Google Analytics ו-Sensor Data. מידע זה כולל היסטוריית חיפוש וביקורים באתרים, כך שבעלי אתרים ואפליקציות יכולים לראות מידע כללי על הגולשים באתר כדי להסיק מזה מי הקהל של האתר או האפליקציה באופן כללי, אך לא מתקבל מידע ספציפי לגבי משתמש בודד, ובדרך זו נשמרת הפרטיות של המשתמשים. במקרה של מכשירי שיאומי שנבדקו, מציינים במחקר כי המידע עבר לכאורה לשרתים בהם משתמשת שיאומי, שם גם נותח המידע. החוקרים מציינים כי הנושא רלוונטי רק עבור מי שהפעילו את אפשרות ה-Xiaomi User Experience Marketing במכשיר, או יותר נכון – לא כיבו אותה בהפעלה הראשונית של המכשיר.

הפעלה מרחוק של מנגנוני צנזורה – טענה נוספת נגד שיאומי נוגעת ליכולת הפעלה מרחוק, לכאורה, של כלי צנזורה שהוטמעו במכשיר. על פי המחקר הליטאי, שיאומי מעדכנת באופן שוטף רשימות של ארגונים ומילים חסומות במטרה לחסום אפשרות חיפוש או הצגה שלהם באפליקציות מסוימות, כמו הדפדפן. במחקר מציינים ביטויים הנוגעים לתושבים הסינים כמו “Free Tibet” או “Long Live the Democratic Taiwan”, אך מבהירים כי החסימה אינה מבוצעת בפועל במכשירים הנמכרים מחוץ לסין, אם כי העדכונים לרשימות והמילים החסומות מגיעים למכשירים וקיימת האפשרות להפעיל את מנגנון הצנזורה מרחוק בכל עת.

השורה התחתונה

המחקר של משרד ההגנה הליטאי עדיין בשלביו המוקדמים ונוגע לדגמים ספציפיים בלבד. על אף ההתבטאות של סגן שר ההגנה הליטאי, נדמה כרגע כי זו רק התבטאות פוליטית, שכן לא הצלחנו למצוא שום החלטה שנוגעת לחסימתן של וואווי או שיאומי מלפעול בליטא. לגבי וואן פלוס לא היו ממצאים משמעותיים בדוח.

להודעה לעיתונות באנגלית של משרד ההגנה הליטאי – לחצו כאן

למסמך המלא של המחקר (לא באנגלית) – לחצו כאן (PDF)


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים