פייסבוק מסבירה את הסיבות לנפילה הגדולה של ה-4 באוקטובר

פייסבוק צילום: רונן מנדזיצקי

כולנו נזכור את ה-4 באוקטובר? בפייסבוק עבדו נמרצות כדי להחזיר לאוויר כמה מהשירותים הפופולריים ביותר בעולם שחדלו מלפעול אמש (ב’, 4.10) למשך זמן של כ-6 שעות. זה נשמע מעט, אך בשש השעות האלה הספיקו אנשים ליצור טרנדים בטוויטר על אי זמינותן של פייסבוק ואפליקציות המסרים שבבעלותה – מסנג’ר ו-וואטסאפ, וכמובן לא שכחו גם את אינסטגרם. פייסבוק מתמודדת בימים אלו מול טענות על היותה מונופול, ובעקבות הנפילה שהובילה רבים לתחושה של כמעט חוסר אונות, נשאלת השאלה האם באמת יש אלטרנטיבה למה שהחברה מציעה.

באופן מקרי, בחרה פייסבוק דווקא אתמול להגיש עתירה נוספת לבתי המשפט בבקשה לבטל התביעה של רשות הסחר האמריקנית (FTC), בטענה כי לפייסבוק אכן קיימת תחרות בשוק, תחרות מצד טיקטוק, טוויטר, iMessage של אפל, סנאפצ’ט, יוטיוב, לינקדאין ועוד, דרכן טוענת החברה כי קיימות אלטרנטיבות לאנשים שרוצים ליצור ביניהם קשרים, בין אם פרטיים או עסקיים, לשוחח וליהנות. בפוסט שפירסמה ממש רגע אחרי שחזרה לאוויר היא מציגה את כל הסיבות שלטענתה פייסבוק אינה מונופול בתחומים השונים של “קשרים חברתיים”.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

המתחרות כמובן שמיהרו לנצל את הנפילה של פייסבוק כדי לעורר את הדיון בנושא ברשתות שלהן. בטוויטר בירכו את כל המשתמשים שידעו שיפנו אליהם כאשר פייסבוק אינה זמינה וציינו בפשטות “שלום לכולם”, ציוץ קטן שגרר אחריו לא מעט תגובות, רבות מהן מצד חברות גדולות ומוכרות.

בגוגל פרסמו תגובת ציוץ ששואלת את העוקבים איזה משחקים הם משחקים כדי להעביר את הזמן היום, בנטפליקס פרסמו Meme מתוך הסדרה המצליחה “משחק הדיונון”, ובין התגובות לטוויטר ניתן למצוא גם חברות נוספות כמו סמסונג, מקדונלדס, ברגר קינג, יוביסופט ואחרות.

הקשר ההדוק לפייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם

הנפילה של פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג’ר אתמול הוכיחה מעל כל צל של ספק כי השירותים שמספקת פייסבוק חשובים לנו, בטח בשוק כמו ישראל בו קיימת נאמנות גבוהה למוצרים מסוימים, כשהרוב הארי של המשתמשים בארץ מנהלים חשבונות פייסבוק ואינסטגרם ונשענים על וואטסאפ כמקום בו אנו משוחחים עם החברים, המשפחה, הקולגות מהעבודה וחברים בקבוצות הגן של הילדים וקבוצות עם השכנים בבניין. חלופות יש, ואתמול ראינו בגאדג’טי עליה של 300% מהממוצע בשיח בקבוצת הטלגרם הרשמית שלנו, שהתעסקה בעיקר ב”למה פייסבוק למטה”, “מתי וואטסאפ תחזור” ו”אבל באמת, מישהו יודע מתי וואטסאפ תחזור?”

אנו מודעים לחלופות שקיימות אי שם ברחבי האינטרנט, יכולים להחליף את אינסטגרם בטיקטוק או סנאפצ’ט, את פייסבוק בטוויטר, את וואטסאפ בטלגרם, אבל בוחרים שלא. “כי כולם בוואטסאפ”, ולמי יש כח לשכנע אותם לעבור?

ההסבר של פייסבוק לנפילה הגדולה

בפוסט בבלוג הטכני של פייסבוק מסבירים כי הנפילה של השירותים השונים פתחו בהתנצלות:

עבור כל האנשים והעסקים סביב העולם שסומכים עלינו, אנו מתנצלים על אי הנוחות שנוצרה בשל אי הזמינות בפלטפורמות שלנו. עבדנו קשה כדי להחזיר את הגישה והמערכות שלנו עכשיו חזרו לפעול.

בפייסבוק הסבירו כי הסיבה לנפילה היא “שינויים בהגדרות התקשורת בנתבים שמכוונים את התנועה לשרתי החברה”, ומציינים כי ההפרעה הזו לתקשורת הובילה לנפילה של פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג’ר בזה אחר זה בשל הדרך בה מרכזי השרתים של החברה עובדים.

תוספת קטנה, אך חשובה, היא התייחסותה של פייסבוק לכך שלא נמצאו ראיות לכך שמידע של משתמשים זלג החוצה בזמן הנפילה, מה שסותר קונספירציות שעלו ברשת בזמן הנפילה וטענו לכך שמדובר במתקפה נרחבת כנגד פייסבוק.

כמה זה עלה להם?

קשה לאמוד את ההפסדים של פייסבוק כתוצאה מהנפילה, וככל הנראה מדובר בכמה עשרות מיליונים במשך 6 השעות בהן הייתה למטה, כשעל פי דוחות החברה האחרונים בהם דיווחה על הכנסות רבעוניות של כ-29 מיליארד דולר, ניתן להעריך את ההכנסות היומיות של פייסבוק בכ-320 מיליון דולר. מדובר באחת מהחברות הגדולות בתחום הפרסום המקוון, שבבעלותה לא רק פייסבוק, אלא גם אינסטגרם שמספקת תנועה משמעותית עימה מגיעה כמות גבוהה של הכנסות.

בשוק ההון דחפו המשקיעים מטה את מניית פייסבוק בכ-5% כתוצאה מהנפילה של הרשתות השונות שבבעלותה, מה שמפורש להפסד של קרוב ל-2 מיליארד דולר עבור המייסד והמנכ”ל מארק צוקרברג, אך בל נשכח גם את כל העסקים שנשענים על פייסבוק לצרכי קידום, בין אם מדובר בעסקים שנעזרים בפרסום של פייסבוק לצרכי מכירות או במשפיעני רשת ומפורסמים שמבססים רבות מההכנסות שלהם מפוסטים באינסטגרם.

השוואת מפרטים