ביקורת סרט: הדו-קרב האחרון – אני לא בטוח שזה הזמן לסרט הזה

ג׳ודי קומר בתפקיד מרגריט דה קארוז׳ בסרט ״הדו קרב האחרון״ תמונה: פורום פילם

אני אוהב את הסרטים של רידלי סקוט ברובם, אני גם מחבב סרטים שמדברים על ההיסטוריה שלנו כחברה ואיך הגענו לאן שהגענו היום, אבל איכשהו כשיצאתי מ”הדו-קרב האחרון” הרגשתי תחושת החמצה, גם של רידלי סקוט וגם דרך הצגת הסיפור הקשה שמאחורי הסרט. אז לפני שאני מתחיל את הביקורת חשוב לי להזהיר מראש – גם הביקורת וגם הסרט מתעסקים בנושאים מאוד קשים שיכולים להשפיע על אנשים מסויימים גם אם הם רק קוראים על זה.

אז הנה האזהרה שלכם – הסרט עוסק רובו ככולו באונס. אם אתם או אתן לא מרגישים בנוח עם הנושא – אני ממליץ לכם מראש לא לקרוא את הביקורת הזו.

הדו-קרב האחרון – העלילה

הסרט מבוסס על רומן משנת 2004 בשם “הדו-קרב האחרון: סיפור משפט אמיתי של לחימה בצרפת של ימי הביניים”, שמבוסס על מקרה אמיתי ומתאר, ובכן, את הדו-קרב האחרון שהתרחש בצרפת במהלך ימי הביניים. הדו-קרב התרחש בין ז’אן דה קארוז’ לבין ז’אק לה גרי על הטענה כי לה גרי אנס את אשתו של דה קארוז’ ומציג את הזוויות של שלושת הדמויות המרכזיות בסיפור – ז’אן דה קארוז’ (מאט דיימון), ז’אק לה גרי (אדם דרייבר) ומרגריט דה קארוז’ (ג’ודי קומר).

אני באמת יושב באולם כרגע וצופה בזה?

הסיפור של הסרט מראש הוא לא סיפור קל, ועל אחת כמה וכמה שהוא מספר את מהלכו משלוש נקודות מבט שכל אחת מהן יותר גרועה בדרכה שלה, ושתיים מהן מראות את סצנית האונס עליה מדובר בסרט. אם בפעם הראשונה שראיתם את הסצינה בקולנוע הרגשתם לא בנוח עם מה שראיתם (בגרסתו של לה גרי), בגרסה השניה (של מרגריט דה קארוז’, לכאורה הגרסה האמיתית) אתם בכלל תרגישו חלחלה כשתצפו. ואני מבין את הצורך ב-Show, don’t tell (תראה, אל תספר), אבל אני חושב שיש מקרים בהם באמת עדיף ללכת על הדרך ההפוכה ולא להציג על המסך סצינת אונס קשה, ולא פעם אחת, אלא פעמיים.

מלבד סצינת האונס, הסרט כמעט לא מתעסק בדמותה של מרגריט. היא קיימת על מנת לשרת את בעלה ז’אן, ללדת ילדים ולהיאנס, לא בהכרח בסדר הזה. אני מבין שזו הייתה התקופה וככה באמת התנהגו לנשים, אבל אם הסרט רק רוצה להציג לנו את המקרה ולא לצאת עם איזושהי תובנה או מוסר השכל, או לפחות משהו לחשוב עליו אחרי שיוצאים מהסרט מלבד “אוקיי אז ראיתי סרט על אונס”, אז היה עדיף כבר שלא היה קיים. אבל הוא קיים והוא לא עושה אף אחד מהדברים שדיברתי עליהם, הוא רק מציג את המקרה משלוש נקודות המבט ונגמר.

אותו סיפור, שלוש פעמים

אם להתעלם רגע בקושי רב מהעובדה שהסרט מדבר על אונס, הוא פשוט סרט ארוך שהדברים בו קורים לאט, ולמרות שהם מתמשכים על תקופה של כ-5 שנים וקופצים מתקופה אחת לאחרת, הם מרגישים כמו 5 שנים (אורך הסרט בפועל הוא כשעתיים וחצי). כל חלק בסיפור מרגיש כאילו ניסו למתוח אותו עד לשנייה האחרונה, ומכיוון שהסרט מספר 3 נקודות מבט אנחנו כצופים עדים לאותו הסיפור 3 פעמים, כשכל חלק לא באמת מוסיף כל-כך הרבה מידע שלא היה ידוע לפני כן.

שלא כמו (ולהבדיל אלפי הבדלות) במשחק The Last Of Us 2, בו השחקן חווה את הסיפור של המשחק פעם אחת מצד אחד ואז מהצד הנגדי של הדמות בה נלחמנו, אבל אנחנו מקבלים רקע למעשים שלה ואנחנו צריכים להחליט בינינו לבין עצמנו מה באמת קרה במשחק. בסרט הדו-קרב האחרון אנחנו רואים שלושה צדדים שלא נותנים רקע או מניעים אחרים לדמויות, וזה מרגיש כמו פספוס של פורמט שהיה יכול להפוך את הסרט הזה – על אף בעיותיו – לחוויה קולנועית חדשה.

אדם דרייבר ומאט דיימון מתוך הסרט הדו קרב האחרון
תמונה: פורום פילם

בנוסף, חשוב לציין כי הסרט היווה את נקודת האיחוד בין בן אפלק למאט דיימון, שגם כתבו את הסרט (יחד עם ניקול הולופסנר) וגם מככבים בו. אני אוהב את השילוב בין דיימון לאפלק, הם תמיד הרגישו לי כמו זוג חברים טובים שהצליחו להפוך לכוכבים אבל לא שכחו את החברות ביניהם, ומאוד רציתי לראות אותם עובדים יחד שוב (כשכמובן הפרוייקט הכי טוב בו הם עבדו יחד לדעתי היה “דוגמה” של קווין סמית’) – אבל ממש לא ככה.

זוכרים את הסצינה האלמותית מ”ממזרים חסרי כבוד” של טרנטינו בה בראד פיט משחק אדם סופר אמריקאי שמנסה לחקות איטלקי ומוציא את ה”אריוודרצ’י” הכי אמריקאי ששמעתם בחיים? עכשיו תתארו לעצמכם סרט שלם כזה שאמור להתרחש בצרפת, אבל כל הקאסט שלו מורכב מאמריקאים ובריטים שמדברים במבטאים שלהם ומידי פעם פולטים איזה שם בצרפתית במבטא שמרגיש לא קשור לסרט בשום צורה, ואם להגיד את האמת, אפילו קצת פארודי. עוד פספוס של הסרט.

השורה התחתונה – מה חשבנו על הדו-קרב האחרון

אני לא יכול להגיד לכם לא לראות את “הדו קרב האחרון”, אולי תראו בו משהו שאני לא הצלחתי לראות, אבל אני כן רוצה שתדעו לאיזה סרט אתם נכנסים לפני, ותכינו את עצמכם מראש לחוויה שכנראה תוציא מכם טעם רע ושום רצון לראות אותו שוב.

הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג’טי לעדכונים שוטפים בנושאים טכנולוגים ולערוץ גאדג’טי דיל למבצעים. תוכלו גם להירשם לעדכונים מאיתנו דרך ערוץ האינסטגרם הרשמי, עמוד החדשות של גוגל או בעמוד הפייסבוק.


*חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

השוואת מפרטים