ביקורת סרט: מוות על הנילוס – זה בכלל משנה מי עשה את זה?

גל גדות מתוך

אני מת על סרטי תעלומות רצח, והאמת היא שלא גדלתי יותר מידי על ספרים של אגתה כריסטי, כך שהגעתי ל”מוות על הנילוס” פחות או יותר בלי ידע מוקדם. אפילו את הטריילר אני כמעט בטוח שלא ראיתי, אבל הסרט הקודם בסדרה, על אף האובר-תיאטרליות שלו היה מהנה למיטב זכרוני. אז האם עצם העובדה שלא הכרתי את חומר המקור איפשרה לי להישאב לתוך תעלומת רצח טובה שכיף לראות בקולנוע? האמת שלא ממש.

מוות על הנילוס – העלילה

אומנם הסרט הנוכחי הוא המשך לעלילותיו של הבלש מרסל פוארו (קנת’ בראנה, שגם ביים את הסרט) אבל מלבד העובדה שמדובר בהמשך של דמות אין קשר עלילתי בין שני הסרטים, אז אין לכם ממה לדאוג כצופים אם לא ראיתם את הסרט הקודם “רצח באוריאנט אקספרס”.

בסרט הנוכחי מרסל פוארו חוקר את הרצח המתבצע על שיט תענוגות לכבוד חתונתם של יורשת העצר לינט רידג’ווי דוייל (גל גדות) ובעלה הטרי סיימון דויל (ארמי האמר). על השיט נמצאות מלבדם דמויות ססגוניות הקשורות לזוג הצעיר ובין היתר את המשרתת שלה (רוז לזלי), עורך הדין שלה (עלי פאזל), ארוסה לשעבר שהוא גם חבר טוב בהווה ורופא (ראסל ברנט), זמרת בלוז מפורסמת ובתה (סופי אוקונדו ולטישה רייט, בהתאמה) ועוד ועוד אנשים שכל אחד מהם יכול לרצוח ו/או להירצח.

מאתגר את הנוסחה המוכרת

סרטי תעלומות רצח הם בדרך כלל סרטים עם נוסחה שדי חוזרת על עצמה – מציגים מגוון דמויות, אחת נרצחת ואז כל הסרט עוסק ב”מי היה הרוצח?”, פחות או יותר כמו גרסה קולנועית של ערב משחק ב”הרמז” (שגם לו יש בעצמו עבוד קולנועי).

מוות על הנילוס מנסה לאתגר את הנוסחה הזו ולא להתרכז בעיקר בחלק השלישי של “מי היה הרוצח?”, אלא קודם ליצור את העולם שמוביל לרצח. וזה מגיע בעוכריו, מכיוון שהוא מתעסק כל-כך הרבה בלבנות את העולם סביב התעלומה, שלפעמים התחלתי לתהות אם בכלל יגיע הרגע בו נתחיל להתעסק בתעלומת הרצח. וכשזה מגיע, הוא פשוט מהיר מידי ויוצא מנקודת הנחה שכצופה כבר התחברתי לדמויות מסוימות כך שכל טוויסט שלא יבוא בקשר למי עשה את זה יפתיע אותי – אבל זה פשוט לא המצב.

אף על פי שהוא בונה את העולם טרום הרצח, הוא עושה את זה בצורה מאוד רדודה וארוכה, כך שכל החלק של הכרת הדמויות מרגיש פשוט ארוך, מייגע ולא באמת תורם לעלילה – קצת כמו המושג של פגישה בעבודה שנקבעה והייתה יכולה בסופו של דבר להיפתר במייל זריז.

קנת׳ בראנה מתוך
קנת׳ בראנה מתוך “מוות על הנילוס” (תמונה: פורום פילם)

לא מספיק מתוכחם

בסופו של דבר מגיעים לחלק האהוב עליי בתעלומות רצח – שלב החקירה והגילוי – ופה אנחנו נתקלים בבעיה ההפוכה מהבעיה הקודמת – הכל קורה מהר מידי ומעט מידי. שלב החקירה הוא שלב מהותי בסרטי תעלומות רצח. צריכים להיות שם רגעים שלמרות שכצופה כבר בניתי לי בראש כבר את התרחיש שלי, הסרט אמור להוביל אותי למקומות ומבואים שבסופו של דבר יתגלו כחסרי משמעות.

עם זאת, יחסית בתחילת הסרט כבר התחלתי לחשוב מי יהיה הרוצח (או הרוצחת או הרוצחים או הרוצחות) אפילו לפני המעשה, וקיבלתי בדיוק את מה שחשבתי עליו, כי הסרט פשוט לא מתוכחם מספיק והדמויות שטחיות מידי. זה מרגיש מעט כמו זלזול בצופה, כי אני מצפה מתעלומת רצח לשנות את דעתי תוך כדי בשביל לגלות את האמת בסוף, ולא להגיע למשחק שאין בו את הריגוש של התעלומה.

בנוסף, הסרט סובל מלא מעט בעיות הפקתיות – ואני אפילו לא מדבר על הדרמות שהתרחשו טרום יציאתו כמו העובדה שהיציאה שלנו נדחתה בשנתיים בעקבות מגיפת הקורונה (במקור היה אמור לצאת בדצמבר 2019), או העובדה שעד שהסרט יצא שני כוכבים מהאנסמבל שלו כבר הספיקו להסתבך בהוליווד – ארמי האמר שהסתבך עם פרשת הטרדות מיניות שכוללות גם דיבור על קניבליזם ולטישה רייט שהביעה לא מעט טענות נגד חיסונים.

אני מדבר על בעיות באיך שהסרט נראה ומרגיש. חלקים גדולים נראים כמו עבודת אנימציה דיגיטלית לא גמורה, המון שוטים שנראה בבירור שצולמו במסך ירוק ובאופן כללי מבטאים לא אמינים (למה כל הבריטים בסרט הזה משחקים צרפתים?) ומשחק שמרגיש אובר תיאטרלי, אבל בצורה שכבר אינה מהנה.

גל גדות מתוך "מוות על הנילוס" (תמונה: פורום פילם)
גל גדות מתוך “מוות על הנילוס” (תמונה: פורום פילם)

השורה התחתונה – מה חשבנו על “מוות על הנילוס”

סרטי תעלומות רצח הם סרטים שמפעילים את המוח של הצופה, הם אמורים לסחוף אותנו אל מסע בו אנו לא בוטחים באף דמות ומשנים את דעתנו כמה פעמים לגבי זהות הרוצח, אבל “מוות על הנילוס” לא מצליח לסחוף או לגרום לצופה להתעניין אפילו בתעלומה שמאחוריו.

אני מניח שאם הסרט היה יוצא ישר לשירותי הסטרימינג, כמו שקורה עם לא מעט סרטים בימינו, הוא היה יכול להיות צפייה ביתית נחמדה, אבל האמת היא שלפחות עכשיו לשחק סיבוב במשחק “הרמז” ירגיש יותר סוחף ומסתורי מהסרט הזה, וקצת חבל, כי ממש רציתי ליהנות ממנו, אבל לא הצלחתי.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים