ביקורת סדרה: בית הדרקון, עונה 1 פרק 10 – “המלכה השחורה”

מתוך “בית הדרקון” (באדיבות HBO)

אחרי עונה איטית למדי, “בית הדרקון” לשם שינוי מעלה הילוך בפרק שמכריז לנו סוף סוף על מה הסדרה הזו באמת הולכת להיות. חבל שזה הגיע רק בפרק סיום העונה, אבל לפחות כעת ברור – אנחנו הולכים למלחמה.

שימו לב! ביקורת זו מכילה ספויילרים לסדרה “בית הדרקון”.

ההקדמה נגמרה

אם ניקח צעד אחורה ונביט על העונה הראשונה של “בית הדרקון” כמכלול, אין ספק שמדובר בעונת הכנה לאירוע גדול. כפי שציינו אחרי הפרק של השבוע שעבר, הסדרה בילתה את שנתה הראשונה בסידור כל השחקנים, הלוקיישנים והנאמנויות של הבתים השונים לקראת האירוע האמיתי שיתרחש רק בעונה הבאה.

אחרי שהפרק הקודם התמקד במרד שמתרחש בארמון על ידי משפחת הייטאוור, השבוע אנחנו עוברים לנקודת המבט של ראיינירה ודיימון בדרגונסטון.

לאחר ההכתרה של אאיגון, מגיעה הנסיכה רייניס לספר את כל החדשות של הפרקים האחרונים לראיינירה. המוות של וייסריז, ההשתלטות של אליסנט וההכתרה המהירה של בנה לתפקיד שהובטח לראיינירה. זה המחיר של לעזוב את מעלה המלך – אין לך מושג מה קורה ואף אחד לא הולך לחכות שתחזור.

מתוך
מתוך “בית הדרקון” (צילום: Ollie Upton, באדיבות HBO)

כל החדשות האלו הן סיבה מספקת לפצוח במלחמה, וזו העצה שמקבלת ראיינירה מכל עבר. אבל הנסיכה/מלכה שלנו צריכה סיבה אפילו יותר אישית וכאובה. ראיינירה ירשה לא רק את התביעה לכתר מאביה אלא גם את חמלתו, ועל כן היא לא ששה לגרור את המדינה למלחמה עקובה מדם שבסופה לא יישאר כלל על מה למלוך.

הטובים נגד הרעים

כשאוטו הייטאוור מגיע לדרגונסטון עם ההצעה הבכלל לא מפתה של אאיגון, ברור לכולם שאין מה לשקול בכלל את הניסיון המעליב לזכות בתמיכתה של ראיינירה. אך ראיינירה מוותרת על התענוג לפתוח במלחמה בזה הרגע ומעדיפה לקחת את הלילה לחשוב.

סצינות ההרהורים של ראיינירה מספקות לנו בצורה מצוינת את החותמת לכך שהיא זו שאנו אמורים לצדד בה. המחטף שעשו הירוקים בפרק הקודם מיתג אותם סופית כ”רעים” – משפחה שפועלת נגד רצון האב, מתחמנת וממנה למלך נער שיכור ופוחז.

בפרק הזה, ראיינירה תופסת את עמדתה כאופציה השפויה. היא אוזרת בסבלנות, מחכה לראות מי התומכים בה, ומאגדת סביבה את הדמויות החיוביות יותר בסדרה.

אפילו לורד קורליס שם בצד את כעסו על רצח אחיו ונשבע לה אמונים. כל מי שנמצא בחדר איתה בסצינת תכנון המלחמה עומד כאחד מ”החבר’ה הטובים”. מלבד אולי בעלה חם הדם, שהיה זה שרצח את אחיו של קורליס מלכתחילה.

מתוך
מתוך “בית הדרקון” (צילום: Ollie Upton, באדיבות HBO)

ההכנה למלחמה מסתיימת אם כך כשיש לנו שני צדדים ברורים. הטובים נגד הרעים. בעוד תיחום כזה עובד בסרט אקשן של גיבורי על, הבחירה הזו לשים אותנו בצד אחד בקרב נוגדת את מה שהפך את “משחקי הכס” לכה מצוינת.

נכון שזכינו לדמויות שליליות מובהקות בסדרת האם, אנשים סדיסטיים שאהבנו לשנוא כמו ג’ופרי ברת’יאון ורמזי בולטון, אך הדמויות המרכזיות של המשחק תמיד נשארו מסובכות ורב מימדיות, כאלו שמצאנו עצמנו פעמים רבות מעודדים אותן למרות הכל.

נכון לרגע זה, המלחמה של “בית הדרקון” מרגישה פחות כמו המלחמה על הכס ויותר כמו המלחמה על הצפון נגד המהלכים הלבנים, בה אנחנו יודעים מראש מי צריך לנצח, כי צד אחד מורכב מזומבים.

טרגדיה מחוללת

כאמור, ראיינירה לא ממהרת להכריז על מלחמה והסדרה מרגישה חייבת להעניק לה קודם טרגדיה אישית יותר כדי לשלוח אותה לזירת הקרב. אירוע מחולל שאי אפשר להתעלם ממנו. כלומר, יותר ממיליארד הטרגדיות שקרו לה עד עכשיו.

הטרגדיה המדוברת היא מותו של בנה הצעיר, לוסריס, הנשלח לוודא את אמוניו של לורד בורוס ברתי’און. עוד בתחילת הפרק ראינו את ראיינירה מאבדת תינוק, כאשר היא יולדת עובר מת שנחנק מחבל הטבור בעודו בבטנה. לוסריס מאבד את חייו בטעות, כאשר הנסיך אאמונד מאבד שליטה על דרקונו הגדול שלוקח ביס מהדרקון של לוסריס.

סיקוונס הרכיבה בשמיים הסוערים בהחלט היה אחד המרשימים והמותחים ביותר העונה, אך גם הוא לא הצליח להפתיע יותר מדי בעקבות הבחירות שעושים יוצרי “בית הדרקון”. סצינת המוות הזו מסמלת יותר מכל את הבעיה העיקרית של כל העונה הזו.

מתוך
מתוך “בית הדרקון” (צילום: Gary Moyes, באדיבות HBO)

“בית הדרקון” האיצה את עונתה על גבי בערך 20 שנה של התרחשויות. הזמנים קיפצו, השחקנים הוחלפו, דמויות באו והלכו, ילדים נולדו וגדלו.

כל זה הגיע על חשבון חיבור אמיתי לדמויות. כזה שגורם לצופה להרגיש שאיכפת לו כאשר דמות נהרגת. כזה שכאשר דמות נמצאת בסכנה, דמנו רותח מלחץ שמשהו רע ייקרה לה – כי אנחנו בעולם של משחקי הכס ודמויות ראשיות יכולות למות בכל רגע.

זה מה שהפך את הרגעים המצמררים של “משחקי הכס” לכה טובים. המוות המפתיע של נד סטארק, הקטל המזעזע של דמויות אהובות בחתונה האדומה. “בית הדרקון” לא מצליחה להגיע לשיאים כאלו, פשוט בגלל שהיא מעולם לא התעכבה על להעניק לנו דמויות בלתי נשכחות שאנחנו באמת אוהבים.

בניסיון נואש לגרום לנו להתעצב על מותו של לוסריס, הפרק מתחיל בסצינה מרגשת שלו עם אמו. אך הדבר אינו מספיק. לוסריס אינה דמות שאנחנו באמת מכירים, ומותו, עצוב ככל שיהיה, לא באמת נוחת כמו המיתות הזכורות של סדרת האם.

עוד מעט יהיה מעניין, מבטיחים!

העונה מסתיימת עם מבטה הברור של ראיינירה שזועק “מלחמה”. הסדרה משדרת לנו בדיוק מה אנו עומדים לראות בעונה הבאה, ברגע שודאי שיכנע את כולנו לחזור בעונה הבאה.

אך בסופו של דבר, הניסיון של הסדרה להגיד לנו שבעונה הבאה הולך להיות בלאגן, הגיע על חשבון הפרק הנוכחי, שלא סיפק לנו את האירועים הדרמטיים שפרק סיום עונה של הסדרה הגדולה ביותר בטלוויזיה אמור לספק.

כעת מהשסתיימה, ניתן לסכם את העונה הראשונה של “בית הדרקון” כאקספוזיציה אחת גדולה. כזו שיודעת שמשהו גדול עומד לקרות, אבל מעדיפה לשמור אותו לשנה הבאה ולהתמקד במשך עשרה פרקים על אירועים קטנים, התקדמויות איטיות וכמעט אף סצינה שבאמת נטמעה בזכרוננו.

“כמה טוב יהיה, בשנה בשנה הבאה”. לכך, לצערנו, נאלץ להמתין לפחות עד סוף 2023.

בקטנה:

  • אחרי פרק הפתיחה שהציג לנו את סצינת הלידה/מוות המזעזעת של איימה, אמה של ראיינירה, השבוע זכינו לאחת מזעזעת אפילו יותר. ראיינירה מרחיקה את כל משרתותיה ורופאיה, ויולדת בעצמה במאבק עובר מת – כאשר אנו נאלצים לחזות בכל המתרחש בגרפיות. זהו רגע מכונן עבורה, שמראה לנו את כוחה לעומת הוריה ונותן לנו סממן נוסף לכך שהיא הבחירה החזקה למלוך.
  • בתחילת העונה וייסריז אמר לראיינירה שהרעיון כי הטרגאריינס שולטים בדרקונים הוא רק אשליה. “יש כוחות שבני אדם לא צריכים להתעסק איתם”, הוא מסביר לה. השבוע, ראינו את הרעיון הזה מתממש כאשר הדרקונים מוכיחים כבעלי רצון משלהם.
  • ראיינירה מאבדת שני ילדים בפרק הזה, וכך דמותה הופכת מקבילה אפילו יותר לרייניס. גם היא איבדה את המלוכה, גם היא איבדה שני ילדים. כרגע אליסנט עומדת כאם היחידה שכל ילדיה עדיין חיים.
  • לטוב ולרע, “בית הדרקון” החזירה לנו מנהג שנדמה שכבר כמעט פסח מן העולם – צפייה שבטית שבועית, בה כולנו נמצאים באותו הקצב ומסוגלים לדסקס על הפרקים, לחלוק בדיחות ולחגוג עם ספוילרים מבלי לפחד שאחרים עוד לא ראו. עד העונה הבאה, אפשר לחזור לבינג’ים בודדים בנטפליקס.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים