ביקורת סרט: התפריט – כוכב המישלן מגיע לקולנוע (ללא ספוילרים)

אניה טיילור ג'וי ורייף פיינס מתוך מתוך “התפריט” (באדיבות פורום פילם)

חברת ההפקות של וויל פארל ואדם מקיי חוזרת עם יצירה נוספת שסובבת סביב העולם האפל והרקוב של עשירי החברה. הסרט החדש “התפריט” (The Menu), מאת הצוות שמאחורי הסדרה “יורשים”, מצטרף לשורה של יצירות שמאסו במערכת הקפיטליסטית כמו “הלוטוס הלבן”, “רצח כתוב היטב”, “שלל” (Loot) של אפל tv פלוס ואפילו “פרזיטים” זוכה האוסקר.

בניגוד לרוב יצירותיו של מקיי שנשארות בז’אנר הדרמה הפארודית, הפעם הצוות לוקח על עצמו ז’אנר שהרבה יותר מתאים לביקורת העסיסית שלו – אימה קומית. דרך הצגת סעודה יוקרתית שכולנו היינו מתים לאכול, הסרט מקלף את שכבותיו עד שהוא חושף מנות שלא ציפינו לקבל.

התפריט – העלילה

“התפריט” מתחיל כאשר בני הזוג טיילר (ניקולס הולט, “קתרינה”) ומרגו (אניה טיילור ג’וי, “גמביט המלכה”) עולים על ספינה לאי הפרטי של השף המתבודד סלואיק (רייף פיינס, “קינגסמן: ההתחלה”).

יחד עם קבוצה של עשירים אחרים, הזוג מפליג לסיור על האי שבסופו מובטחת ארוחת ערב פרטית ל-12 הסועדים ברי המזל ששילמו מעל 1200 דולר עבור התענוג.

בין הסועדים ניתן למצוא אורחים חדשים עבורם זו הפעם הראשונה במסעדה ואורחים חוזרים שמעוניינים לחוות זאת שוב.

לאט לאט אנו מכירים את המבקרים ואת הצוות שיגיש להם במיומנות ומסירות. כולם מגיעים לחוויה ברצון והתלהבות, אך במהלך הסיור אנו מבינים כי האי מסתיר סודות והשף האקסצנטרי מתכנן לכולם חוויה בלתי נשכחת.

התמסרו לחוויה

“חוויה” זו הדרך המושלמת ביותר לתאר את “התפריט”. שף סלואיק עובד בקפידה כדי לתכנן את הארוחה המושלמת. לא מדובר רק באוכל, אלא בחוויית הסעודה עצמה.

כל פרט מדוקדק ומחושב מראש ואין מקום לטעויות – לא מאת הצוות ולא מאת האורחים. השף מצפה מלקוחותיו להתנהג בהתאם ולהתמסר לחוויה באופן אבסולוטי.

בדיוק כמו הסועדים במסעדה, גם אנו הצופים עוברים במהלך הסרט חוויה מהודקת ומטלטלת. מתחילתו ועד סופו, כל פרט בו מחושב ומוקפד ומוביל למנה הבאה. הסרט מחולק למקטעים, על פי המנות שמוגשות לאורחים – מהמתאבנים, דרך מרענני החיך, המנות העיקריות ועד המנה האחרונה.

כל מקטע כזה מרשה לעצמו לטרוף את הקלפים ולנוע בין סגנונות. חלקם קומיים יותר, חלקם דרמטיים ונוגים, חלקם מותחים ומלאי אקשן.

את החוויה אנו מנסים לפענח בעיקר יחד עם דמותה של מרגו, האורחת היחידה שהגיעה לסעודה ללא הזמנה מראש, שכן בתחילת הסרט אנו לומדים כי בן זוגה טיילר היה אמור להגיע בכלל עם מישהי אחרת.

אניה טיילור ג'וי וניקולס הולט מתוך
מתוך “התפריט” (באדיבות פורום פילם)

איכלו את העשירים

קשה שלא לחשוב על אורחי המלון ב”לוטוס הלבן” במהלך הצפייה ב”התפריט”. גם כאן אנו מגיעים לטיול אקזוטי ועשיר שכל צופה היה מת לחוות, אך האורחים המפונקים אינם מעריכים כראוי.

צילומי האוכל המרהיבים והמפתים בסרט אינם מרשימים את הסועדים כפי שהם מרשימים אותנו הצופים. בדומה ל”לוטוס”, הדבר גורם לנו להזדהות יותר עם הצד המגיש, של העובדים והמלצרים, מאשר עם האורחים. אך כמו סרט טוויסטים טוב, הצדדים משתנים לכל אורכו ואנו נותרים לתהות באיזה צד אנחנו באמת.

ביקורת נוספת שלוקח על עצמו הסרט היא תרבות האוכל המודרנית אל מול האומנות שבבישול. הפן הקומי של הסרט מתמקד בגיחוך תוכניות האוכל הרבות שפוקדות את המסך.

אותן הסדרות שמציגות לנו מנות יקרות ומתיימרות בצורה שמונגשת לכל חובב אוכל חובבן על הספה. שפים אומנים שמפנים את מקומם להגשה מוגזמת עבור האינסטגרם והטלוויזיה והופכים לאושיות מפורסמות על חשבון היצמדות לאומנות שלהם.

זהו קו שהשף סלואיק מתהלך בו במשך כל הקריירה שלו. הוא יודע בדיוק למה אורחיו שילמו 1200 דולר כדי לאכול אצלו, ובתמורה מנסה לתת להם את היומרנות שהם כמהים לה עם יצירות כמו “ממרחים ללא לחם” ו”יין עם ניחוח של חרטה” – כל אחד מהם היה יכול בקלות להיות מנה במסעדות של אייל שני. אך האורחים מהר יגלו שלפעמים היומרנות הזו לא שווה את זה, ועדיף לקבל אוכל פשוט שבאמת משביע.

מתוך
מתוך “התפריט” (באדיבות פורום פילם)

לא כל אחד יכול להזמין שולחן

“התפריט” מתרחש כולו על גבי לילה אחד, וכמעט כולו בחדר אחד. ככזה, הוא הרכיב לעצמו צוות שחקנים מהשורה הראשונה שמצליח להחזיק אותנו מעוניינים ומסוקרנים לגבי כל אחת מהדמויות.

זהו אנסמבל חזק הכולל גם את ג’ון לגוויזמו (“מולאן רוז'”), ג’ודית לייט (“טרנספרנט”), ג’נט מקטיר (“אוזרק”) והונג צ’או (“השומרים”).

כשכולם מתאגדים באי ישנה תחושה חזקה של סרט תעלומת רצח בסגנון אגתה כריסטי, בו אנו מנסים מהר מאוד להכיר את כל השחקנים ולברר מי מסתיר איזה סוד. עבודת הליהוק בסרט נהדרת ורק מחזקת את הפער בין האורחים למלצרים.

השורה התחתונה – מה חשבנו על “התפריט”?

לאחרונה דווח על טרנד שבו צעירים הגיעו להקרנת הסרט “המיניונים: עלייתו של גרו” בחליפות, אך “התפריט” הוא הסרט שבאמת מתאים ללכת אליו עם חליפה.

אפשר לחשוב עליו כמו יציאה לארוחה טובה במסעדת שף – מנות מסקרנות, אווירה יוקרתית וחוויה שאי אפשר לדעת כיצד תהיה עד שטועמים ממנה. אך אנו יודעים כי היא נעשתה במלאכת יד של מומחה ועל כן אפשר לסמוך כי הטעם יהיה מצוין.

“התפריט” יגיע לבתי הקולנוע בארץ החל מה-17 בנובמבר, 2022.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים