ביקורת סרט: ברבי – חיים מפלסטיק, כה פנטסטי

מתוך מתוך “ברבי” (באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)

למרות שמאוד חיכיתי ל”ברבי”, אני לא מרגיש שאני האדם המתאים לכתוב על הסרט ועל התופעה שהיא ברבי. הסרט נוצר לנשים, על ידי נשים עם מסר נשי מאוד ברור.

עם זאת – אני גם לא חושב ש”ברבי” הוא סרט שממדר אותי כגבר, להיפך, הוא יכול גם לדבר אליי מזווית שונה, ואחרי כל הציפיה שלי לקראתו אני יכול להגיד בפה מלא שנהנתי ממנו מאוד ואפילו הבנתי את המסר שהוא מנסה להעביר.

האם הסרט של “ברבי” הוא סרט מושלם? לא, הוא לא. אבל יכול להיות שזה חלק מהמסר והקסם שלו.

ברבי – העלילה

ברבי (מרגו רובי) חיה ב”ברבילנד”, מקום קסום שכולו צבוע בורוד על כל גווניו וכל יום הוא חגיגה אחת גדולה. הבעיה היא שכל יום הוא אותה החגיגה, ובשלב מסויים ברבי מרגישה שמשהו לא בסדר איתה, היא מתחילה לתהות על החיים שלה והמשמעות שלהם.

ברבי מגלה שישנו פורטל שמוביל ל”עולם האמיתי” בו היא רק צעצוע לילדות ובליווי קן (ראיין גוסלינג) היא יוצאת למסע לגילוי עצמי בעולם האמיתי, זה שבו הכל הוא כנראה ההפך מורוד.

לא ציפיתי לזה

אחד היתרונות הגדולים ביותר של “ברבי” הוא הגישה העדינה שלו לתסריט, גרטה גרוויג (“נשים קטנות”) יצרה סרט שגם מצליח לחגוג את המותג של ברבי וגם לבקר אותה בצורה עוקצנית ומצחיקה שלא ציפיתי לה בשום צורה.

אני עדיין תוהה איך “מאטל” (החברה שיצרה את ברבי) אישרה חלק מהדברים שמופנים כלפיה בסרט, אבל אני לחלוטין שמח שהם עשו את זה, כי אני חושב שאין כמו תאגיד ענק שגם מכיר בחסרונות שלו ומוכן לצחוק עליהם.

מהלך כל החלק הראשון של “ברבי” מתרחש בברבילנד, ומעבר לעיצוב המרהיב והדיוק בכל פרט ופרט בתוך העולם הפנימי של הסרט אפשר להרגיש כאילו חזרתי לשעת משחק בילדות.

ואומנם אני בעיקר הייתי משחק בבובות של פאוור ריינג’רס ובאטמן, אבל גם בזכרוני כילד וגם בתור אדם שיש לו אחות שכן הייתה משחקת בבובות ברבי, אני מרגיש שהסרט קלע לחלוטין ביצירת העולם ה”צעצועי” על כל גווניו וכל הניואנסים הקטנים של איך זה מרגיש לחיות בעולם של ברבי. מן “צעצוע של סיפור”, אבל בסקאלה הרבה יותר גדולה.

מתוך
מתוך “ברבי” (תמונה: Warner Bros, באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)

מהרגע שהסרט מגיע לעולם האמיתי הוא מקבל זווית שונה על הדברים, ראיה ביקורתית על העולם שבו אנחנו חיים, עולם שלצערי הרב הוא לא שווה במלואו בשוויון בין נשים לגברים.

הסרט מצליח להעביר את המסר שאף קיצון הוא לא טוב בצורה ביקורתית אבל לא מרשעת. למשל, ישנן לא מעט בדיחות ורגעים שבאים על חשבונו של קן לאורך הסרט, אבל נראה שגרוויג התייחסה לעניין הנשים מול גברים בכזו עדינות, שגם אם כגבר הסרט מנסה לתת לי צ’אפחה מטאפורית ברגעים מסוימים, זה עדיין נעשת בצורה חיובית, מעודדת וכזו שמי שבאמת מוכן להקשיב לביקורת יהנה מהסרט.

הליהוקים המושלמים

מהרגע שמרגו רובי לוהקה לתפקיד ברבי, אני לא חושב שמישהו עצר לרגע וחשב לעצמו “היא לא מתאימה לתפקיד”.

מרגו רובי היא עצמה ברבי בדמות אדם בשר ודם, והתפקיד שלה בתור הדמות הוא לא פחות איקוני ואולי אפילו הולך להיות יותר איקוני מתפקידה כהארלי קווין.

רובי מצליחה למצוא את האיזון בכל הקשת הרחבה של דמותה המורכבת של ברבי, שמתחילה כדמות נאיבית ואופטימית אבל מראה המון עומק ככל שמקלפים את שכבות הצבע הורוד המטאפורי שלה.

מתוך
מתוך “ברבי” (תמונה: Warner Bros, באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)

אבל מרגו רובי היא לחלוטין לא הליהוק המושלם היחיד בסרט. ראיין גוסלינג עושה עבודה פנומנלית בתפקיד קן ונותן קונטרה כמעט מושלמת לתפקיד של רובי.

הוא מצליח להיות קורע מצחוק, מעורר הזדהות ובעיקר מצליח להיות חלק לא פחות חשוב בסיפורה של ברבי מבלי לגרוע ממנו, אלא רק להוסיף עוד נפח ומימד שגם גברים יכולים להזדהות איתו.

בסרט משחקות גם איסה ריי, קייט מקינון, אמה מקי ועוד לא מעט ברביות שעושות עבודה מצויינת ונותנות עוד רבדים לעולם של ברבילנד. סימו ליו, קינגסלי בן-אדיר ושוטי גטווה גם כן עושים עבודה טובה מאוד בתפקיד הגרסאות השונות של קן.

הפתיע אותי בעיקר קינגסלי בן-אדיר, שנכון לכתיבת שורות אלו משחק ב”פלישה סודית” של מארוול בתפקיד שלא יכול להיות יותר שונה מהתפקיד שלו כקן, ואני בהחלט אשמח לראות אותו בתפקידים קומים גם בהמשך, כי זה נראה שהוא זורח בקומדיה.

מייקל סרה קורע מצחוק בתפקיד אלן – אחת הגרסאות הפחות מוכרות של קן, ו-וויל פארל משחק את מנכ”ל חברת מאטל בתפקיד שאפשר להגדיר אותו רק כ”וויל פארל משחק את מנכ”ל חברת מאטל”, וזה בדיוק איך שאתם מדמיינים את זה.

השורה התחתונה – מה חשבנו על ברבי

“ברבי” הוא סרט מבריק בעיצוב ובתסריט שלו ובמסר ההעצמה הנשית שהוא מנסה להעביר, ולמרות שספציפית המסר הזה לא מדבר אליי אישית, אני כן חושב שחשוב שאכיר בו.

הוא חוקר את הנשיות המודרנית בצורה שמצליחה להיות גם ביקורתית אבל גם חמה ומלטפת. הוא סרט חיובי שמנסה בין היתר להראות לנו שהעולם יכול להיות ורוד יותר אם רק נפתח את העיניים ונהיה יותר ערים ורגישים לסביבה שלנו, ואז אולי העולם שלנו ירגיש קצת יותר כמו ברבילנד, בו כל יום הוא חגיגה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים