בזק מפרסמת את דו”ח האינטרנט השנתי שחוגג עשור

רן גוראון, מנכ רן גוראון, מנכ”ל בזק (צילום: רונן מנדזיצקי)

חברת בזק פרסמה היום (ב’, 12.2) את דו”ח האינטרנט השנתי שלה, המציג את מגמות השינוי הגדולות שנערכו בתחום האינטרנט והטכנולוגיה בארץ, כאשר הפעם הדו”ח מקיף עוד יותר ומציג את השינויים בעשור האחרון מאז החלה החברה לפרסם את הדו”ח השנתי.

הדו”ח החדש של בזק מציג לא מעט שינויים בהרגלי השימוש של הישראלים, בהם העליה בשימוש במכשירים סלולריים, כאשר הגיל הממוצע לקבלת מכשיר סלולרי ירד בעשור האחרון מגיל 11 לפחות מ-7.

מכשירי הטלפון החכמים השפיעו לא מעט על היכולות הקוגנטיביות שלנו, עם עליה בזמן המסך הממוצע מ-7.7 שעות יומיות בלבד ב-2015 ל-12.7 שעות בקרב משתמשים מבוגרים, נתון שלא שונה מדי בקרב בני הנוער, הנמצאים כיום בממוצע 12.1 שעות מול המסך מדי יום.

48% ממשתתפי הסקר העידו כי השימוש בסלולרי מפריע להם ביכולות הקשב והריכוז, כאשר השימוש בסמארטפונים החליף למשתמשים רבים את היכולת לזכור מידע חשוב כמו מספרי טלפון, ימי הולדת ועוד, עם 58% שמודים כי הם לא זוכרים את המידע וסומכים על המכשיר הסלולרי שלהם על מנת לגשת אליו. הסלולרי גם מחליף את יכולות הניווט שלנו לטובת שימוש בגוגל מפות, waze ועוד.

הסלולרי הראשון (מקור בזק)
הסלולרי הראשון (מקור בזק)

רשתות חברתיות

פייסבוק של מטא ממשיכה להיות הרשת החברתית הדומיננטית בישראל עם 76% אחוזי שימוש בקרב המשתמשים מבוגרים וירידה קלה של 2% בעשור האחרון לעומת 2014.

אחריה ניתן לראות את אינסטגרם בה משתמשים 58% מהנשאלים בסקר, כמעט פי 3 מכמות המשתמשים לפני כעשור, כאשר ניתן לראות עליה גדולה מאוד בשימוש גם בטלגרם וטיקטוק, שצוברת זמן שימוש ממוצע של 71 דקות בארץ, זאת לעומת 94 דקות בארה”ב.

מצב הרשתות החברתיות משתנה באופן דרסטי כאשר מדובר על בני נוער וילדים ש”נעלמו” מפייסבוק עם ירידה ל-24% מהנשאלים בסקר, זאת לעומת אינסטגרם וטיקטוק, בהן משתמשים 66% ו-48% מהנוער, בהתאמה, נתון שמתהפך כאשר מדובר על ילדים, המתעדפים את טיקטוק עם 74% שימוש לעומת 42% באינסטגרם.

בינה מלאכותית

אחד התחומים החמים ביותר בתחום הטכנולוגיה הוא הבינה המלאכותית היוצרת, הנמצאת בשימוש בקרב 82% מהנוער ו-63% מהמבוגרים.

ChatGPT של OpenAI, שהיה לפתרון הגדול הראשון שהגיע לשוק, מוביל את רמת ההיכרות של המשתמשים בארץ עם 65%, כאשר Bing (כיום Copilot) של מיקרוסופט ו-Bard (כיום Gemini) של גוגל מוכרים ל-36% ו-35% מהמשתמשים בארץ, בהתאמה.

השימושים בפתרונות ה-AI שונים ומגוונים, כאשר 78% מהמשתמשים מעדיפים להשתמש בהם כחלופה למנועי החיפוש, 46% ו-28% בקרב המבוגרים ואף 62% ו-33% בקרב הנוער עושים בהם שימושים מרכזיים נוספים, בהם כתיבה ושכתוב טקסט, זאת בנוסף לשימושים כמו עיצוב תמונות, תרגום ובניים מצגות.

עם כל היתרונות של טכנולוגיית ה-AI, קיימים גם לא מעט שימושים יותר זדוניים בטכנולוגיה, כאשר 48% מהנשאלים בסקר ציינו כי טכנולוגיית ה-AI מגדילה את כמות הפייק ניוז ברשתות ואילו 62% לא חושבים על מידע המגיע מכלי AI כאמין.

תשלומים דיגיטליים

תחום נוסף בו אפשר לראות שינוי משמעותי הוא בתשלומים הניידים, החל משירותי התשלום הדיגיטליים Apple Pay של אפל ו-Google Pay של גוגל, עם עליה מ-19% ב-2021 בה שני השירותים הושקו ל-51% ב-2023, כאשר 81% מהישראלים השתמשו באפליקציית תשלומים דוגמת Bit ו-PayBox ב-2023.

לפי הסקר, ניתן לראות כי יותר ויותר אנשים בארץ מעדיפים להשתמש באפליקציות תשלום במקום מזומן, עם עליה של 16% בקרב הנשאלים לעומת אשתקד ועליה של 6% בשימוש באפליקציות לעומת בכרטיס האשראי הפיזי.

69% מהישראלים היו אף מעדיפים כי כרטיסים פיזיים אחרים דוגמת רישיון או ת”ז היו מקבלים גרסה דיגיטלית ו-51% היו מוכנים לקבל את המשכורת שלהם ישירות באמצעות Bit.

קניות ברשת

רובנו מעדיפים לבצע את הקניות שלנו ברשת, כאשר 87% מהישראלים רכשו השנה מוצרים ברשת דרך אתר או אפליקציה יעודית.

ניתן לראות באופן ברור את מגמת העליה בשימוש בקניות מקוונות במהלך העשור האחרון בקרב מבוגרים, עם הכפלה של פי 3 בקניית מזון, פי 2.6 בקניית בגדים ונעליים ופי 2 בקניית מוצרי פארם לעומת 2014.

הרשתות החברתיות השונות משחקות תפקיד משמעותי במיוחד בתחום המכירות המקוונות, כאשר 28% מהרוכשים החלו את תהליך הרכישה שלהם דרך רשתות חברתיות, בהן אינסטגרם ופייסבוק של מטא, האחראים ל-24% ו-19% ממסע הרכישות של המשתמשים, עליה של 14% לעומת 2022 במקרה של אינסטגרם.

טלי פולג, סמנכ”לית השיווק של בזק, מסרה:

בעשור האחרון השתנו חיינו לבלי היכר. באבולוציה הדיגיטלית, צעדים קטנים ויומיומיים הצטברו לכדי שינויים משני חיים ומשני תודעה. עברנו שינויים בכל אספקט של החיים, בכל פעולה ובכל מחשבה, עד כדי שינוי בחיווטי המוח. אנחנו רואים היום עד כמה מיומנויות כמו זיכרון הפכו לפחות הכרחיות בעוד שפיתחנו מאוד מיומנויות אחרות כמו פיצול קשב והסתגלות לשינויים.

ניתן לעיין בדו”ח המלא באתר בזק כאן >> PDF.

הדו”ח נוצר בשיתוף פעולה עם מכון המחקר KANTAR ו-Similarweb ונערך באמצעות סקר שכלל מדגם של 4500 משתתפים מבוגרים (גיל 18+), נוער (גיל 13-18) וילדים (גיל 8-12).

הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג’טי לעדכונים שוטפים בנושאים טכנולוגים ולערוץ גאדג’טי דיל למבצעים. תוכלו גם להירשם לעדכונים מאיתנו דרך ערוץ האינסטגרם הרשמי, עמוד החדשות של גוגל או בעמוד הפייסבוק.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים