ביקורת סרט: היחידה ללוחמה לא ג’נטלמנית – ממזרים עם לא מעט כבוד

מתוך מתוך “היחידה ללוחמה לא ג’נטלמנית” (באדיבות פורום פילם)

כשאני שומע שיוצא סרט חדש של גאי ריצ’י אני כבר יודע פחות או יותר למה לצפות – סרט אקשן טיפה קומי בקצב מהיר ובדרך כלל עם המון דמויות בריטיות מופרעות, ואכן, “היחידה ללוחמה לא ג’נטלמנית” (מעכשיו “היחידה”) לחלוטין מסמן את כל התיבות האלו בטוש לא מחיק, אבל אני חושב שאיכשהו עבורי בעת הנוכחית כישראלי ויהודי בתקופת מלחמה, הסרט נוגע קצת יותר בגלל התוכן שלו.

הסרט מתעסק ביחידת לוחמים סודית בזמן מלחמת העולם השניה ומציג את הגבורה על הנאצים בצורה קצת יותר מופרעת מהרגיל. ואם זה נשמע לכם קצת כאילו גאי ריצ’י עשה את הגרסה שלו ל”ממזרים חסרי כבוד” המעולה של טרנטינו משנת 2009 אז חכו, כי לא ראיתם עדיין כלום – אבל זה גם לגמרי בסדר מבחינתי.

היחידה ללוחמה לא ג’נטלמנית – העלילה

הסרט, שמבוסס על הספר של דמיאן לואיס משנת 2014 – “הלוחמים הסודיים של צ’רצ’יל: הסיפור האמיתי הנפיץ של נואשות הכוחות המיוחדים במלחמת העולם השנייה” (ואיזה מזל שלא בחרו בו לשם הסרט), מספר את סיפורה של אחת מיחידות הלוחמים הסודיים של צ’רצ’יל במלחמת העולם השניה.

יחידה זו הייתה מורכבת בעיקר מלוחמים סוררים ויצאה למשימות חשאיות שלא בטוח שחבריה היו יוצאים מהן בחיים במטרה ליצור כמה שיותר נזק לצד הגרמני – או בקיצור – “יחידת המתאבדים” של די סי, רק בחיים האמיתיים מינוס כוחות על.

הסרט הוא גרסה בדיונית של אחת ממשימות היחידה – להסתנן מאחורי קווי האויב ולסכל את העברת הדלק לצוללות הקטלניות של הנאצים.

מיקס של קצת מפה וקצת משם

בניגוד ל”ממזרים חסרי כבוד”,״ שהיה סיפור בדיוני עם אלמנטים מהמציאות, “היחידה” מבוסס באופן כזה או אחר על סיפור אמיתי, מה שלכאורה אמור לתת לו נפח רגשי יותר כבד ולהתמקד בהחלטות הקשות שהיו צריכים לבצע היחידה החשאית.

אבל מכיוון שמדובר בסופו של דבר בגאי ריצ’י קיבלנו סרט שהוא המשך רוחני – או יותר נכון – חיקוי רוחני של “ממזרים חסרי כבוד”. בין אם בדמויות שהן טיפה קרטוניות (Cartoons), הטקסטים שלוקחים סיטואציית מלחמה והופכים אותה לכמעט קומדיה ובכלל העובדה שמדובר ביחידה קטנה שפועלת במטרה להסב נזק לנאצים – הדמיון בין שני הסרטים הוא משהו שכל אדם שיראה את השניים יבחין בו באופן כמעט מיידי.

וכדי להוסיף חטא על פשע, את הנאצי הראשי בסרט משחק השחקן הגרמני טיל שווייגר, שאם הוא נראה לכם מוכר זה כי הוא שיחק גם ב”ממזרים חסרי כבוד”, רק ששם הוא שיחק את הוגו שטיגליץ צייד הנאצים. הוא עושה עבודה טובה עם מה שנתנו לו, אבל קשה שלא לראות אותו כאיזה שהוא חיקוי חיוור של דמותו של האנס לנדה מ”ממזרים חסרי כבוד”.

הקשר של “היחידה ללוחמה לא ג’נטלמנית” עם סרטים אחרים מוכרים לא נגמר כאן, שכן אחת מדמויות המשנה בסרט הוא איאן פלמינג (פרדי פוקס), אותו סוכן חשאי ממלחמת העולם השניה שבסופו של דבר כתב וכך המציא את דמותו של מרגל העל ג’יימס בונד.

יתרה מזאת, את מפקד היחידה החשאית בסרט משחק הנרי קאביל שאם אני לא טועה היה מועמד מוביל לרשת את תפקיד ג’יימס בונד ועכשיו הוא משחק את מייג’ור גאס מארץ’-פיליפס, שלפי השמועות היווה המון השראה לדמותו של בונד, כך שמי שרצה את קאביל בתפקיד ועוד לא קיבל אותו יכול להתנחם בתפקיד שלו פה, שהוא קטן מהמצופה אבל עדיין מאוד כיפי.

מתוך
מתוך “היחידה ללוחמה לא ג’נטלמנית” (באדיבות פורום פילם)

בנוסף לקאביל משחקים בסרט גם אלן ריצ’סון (“טיטאנים”), שגורם לקאביל להרגיש כמו אדם קטן מפאת גודלו אבל עושה את אחד התפקידים היותר משעשעים בסרט, הנרי גולדינג (ששיחק גם ב”ג’נטלמנים” של ריצ’י,) הירו פיינס טיפין (סדרת סרטי “אחרי ש…”), באבס אולוסאנמוקון (“מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומוזרים”) ואייזה גונזלס בתפקיד הנשי הכמעט יחיד בסרט.

מלבד העובדה שהיא האישה היחידה בסרט, הדמות שלה מרודדת להיות הפאם פאטל הפתיינית ולא יותר מידי מעבר, שזה קצת מבאס, כי לפי מה שהבנתי האישה האמיתית שעליה מבוססת דמות של גונזלס בסרט – מרג’ורי סטיוארט, הייתה מורכבת הרבה יותר ממה שהיא הוצגה בסרט והיה אפשר לפחות לפתח את הדמות שלה קצת מעבר.

נשאר באותו מקום

למרות שהוא מרגיש כמו העתקה של המון רעיונות שכבר ראינו בהמון סרטים אחרים, סך הכל נהנתי מ”היחידה ללוחמה לא ג’נטלמנית”, אבל יש לי בעיה אחת איתו – הקצב.

כסרט אקשן קלאסי מצופה מהסרט להעלות את רמת האנדרנלין והאקשן בסרט עד לנקודת שיא כלשהי. הבעיה היא שהוא מגיע לשיאו בשלב שהרגשתי שעוד יש לאן לעלות ממנו, אבל הסרט נשאר פחות או יותר באותו הקו עד לסופו.

ישנה הרגשה כי ריצ’י יכול היה לעשות קצת יותר וללכת רחוק יותר עם הסצנות הכי חשובות בסרט. זה לא גורע מהחוויה, אבל מרגיש כאילו הסרט יכול היה להיות טוב יותר מהתוצאה הסופית.

השורה התחתונה – מה חשבנו על “היחידה ללוחמה לא ג’נטלמנית”

“היחידה ללוחמה לא ג’נטלמנית” הוא סרט אקשן שמצליח לשלב המון דברים שאני אוהב ומכיר. הוא עשוי בצורה כיפית, ואפילו יצאתי עם ערך מוסף על מבצע צבאי מטורף ממלחמת העולם השניה שאני אשמח לחקור עוד, אך ניכר שכסרט אקשן שיא הקצב שלו פשוט נתקע בשלב הלא נכון.

שירות לצופים: במהלך הסרט יש לא מעט סצנות עם אזעקות עולות ויורדות. יש שקופית שמוקרנת בתחילת הסרט, אבל עדיין אני חושב שחשוב לדעת את זה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים