סייפפילדס מציגה טכנולוגיה להפחתת הקרינה האלקטרומגנטית ברכבים חשמליים והיברידיים

שלט Safefields צילום: רונן מנדזיצקי

סייפפילדס טכנולוגיות (SafeFields Technologies), חברת סטארט-אפ ישראלית, הציגה היום (ב’, 23.9) פתרון חדשני שנועד להוריד את רמת הקרינה האלקטרומגנטית הנוצרת ברכבים חשמליים והיברידיים בצורה אקטיבית בשיעור של 80%-90%, פתרון המיועד לרכבי פלאג אין, היברידי והיברידי-מתון.

מוצרים חשמליים מייצרים קרינה אלקטרומגנטית ברמה כזו או אחרת בהתאם למתח העובר בהם, דבר שלא שונה יותר מידי ברכבים חשמליים או היברידיים. לפי SafeFields, רכבים חשמליים והיברידיים שונים מייצרים קרינה ברמה של עשרות ואף מאות מיליגאוס לאור המעבר של זרמים חשמליים בעוצמה גבוהה במערכות הרכב, זאת בזמן שערך החשיפה המומלץ בישראל לקרינה אלקטרומגנטית ביום עומד על עד 4 מיליגאוס בלבד.

על אף שלא קיימת היום תקינה רלוונטית או אישור רשמי לנזקים של הקרינה האלקטרומגנטית, הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן IARC סיווגה את השדות המגנטיים בתדרים נמוכים, כמו אלו שנוצרים ברכבים חשמליים, מוגדרים בקטגוריית B2, המגדירה אותם כ”גורם מסרטן אפשרי בבני אדם”, ואילו ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ על הפחתת החשיפה לשדות מגנטיים בתדרים נמוכים.

לאור זאת, SafeFields החליטה לנקוט בעיקרון הזהירות ולפתח את המוצר החדש שלה, שנועד להפחית באופן אקטיבי את הקרינה האלקטרומגנטית ברכב על ידי שימוש בעיקרון “ביטול אקטיבי”, בדומה לאוזניות מסננות הרעשים המוכרות לכולנו, כאשר המוצר החדש של החברה מנטר את הקרינה ברכב ומייצר גל אלקטרומגנטי הפוך ומנוגד, וכאשר שני השדות שנפגשים הם מבטלים זה את זה כמעט לחלוטין.

בדיקות שטח

בהדגמה שערכה היום החברה היא הציגה בפנינו מספר כלים המודדים את הקרינה האלקטרומגנטית שמוקמו באיזורים שונים ברכב (על פי בחירתנו). כאשר המערכת הייתה כבויה יכולנו למצוא מדידות שנעו בין 20-70 מיליגאוס (נמדד ברכבים שונים של קיה ויונדאי בהדגמות) וכאשר המערכת הופעלה נתוני המדידה ירדו למתחת ל-10 מיליגאוס.

המוצר של Safefields מגיע כרגע בגודל גדול יותר, כזה שעל פי החברה הוא כמחצית מקופסת נעליים, אם כי עבורי (רונן) זה נראה גדול יותר בפועל. הוא מוקם באיזור פנוי מתחת לכיסוי בתא המטען האחורי.

המוצר של Safefields (צילום: רונן מנדזיצקי)
המוצר של Safefields (צילום: רונן מנדזיצקי)

עבור המערכת נדרשת התאמה אישית לפי דגם הרכב, כאשר על פי Safefields מתבצעת בדיקה פרטנית של הקרינה ברכב (בעמידה ובנסיעה) כדי למצוא את האיזורים הבעיתיים ביותר. לאחר המיפוי, שעשוי להיערך כשבועיים, תתקין החברה את המוצר ברכב.

בשלב הראשון תציג החברה את תקינות המערכת עם חיווי של פעיל\לא פעיל, אך נאמר לנו כי לא קיים חיווי של רמות הקרינה באופן שוטף לאחר התקנת המערכת, אלו יוצגו ללקוחות במהלך ההתקנה, אך לאחר מכן יהיה על הרוכשים לרכוש מד קרינה במידה שירצו המשך מעקב אחר הנתונים ברכב באופן שוטף.

עודד עינת, מייסד משותף ומנכ”ל SafeFields, מסר:

חברת SafeFields גאה להציג פתרון ייחודי וראשון מסוגו להפחתה ניכרת של כ-80%-90% ברמות הקרינה בכלי רכב חשמליים והיברידיים. הפתרון ניתן להתקנה קלה ונגישה לציבור הרחב בפריסה ארצית. שוק כלי הרכב החשמליים וההיברידיים נמצא בתנופה עצומה בשנים האחרונות, כאשר המשותף לכלל הרכבים מכלל הקטגוריות, הוא הקרינה המופקת ממערכות החשמל השונות במושבי הנוסעים. המוצר שלנו מתאים הן לרכב חדש מהסוכנות והן לרכב בן עשר או יותר, ללא תלות ביצרן, בגודל הרכב, במיקום הסוללה או בסוג ההינע – המוצר של SafeFields עובד עם כלל סוגי ההנעות – החל מהיברידי מתון, דרך היברידי רגיל ופלאג אין וכמובן בהנעה חשמלית מלאה.

ד”ר אמנון דובדבני, מומחה לסיכוני קרינה בלתי מייננת, חבר בועדות לאומיות ובינ”ל, יועץ מומחה למשרדי הממשלה, וראש תחום קרינה בלתי מייננת במוסד לבטיחות ולגיהות, מסר:

בכלי רכב חשמליים והיברידיים קיימת חשיפה לשדות מגנטיים בתדרים נמוכים, במידה גבוהה הרבה יותר מאשר בכלי רכב בהנעת דלק. לשדות אלו ישנן השפעות מוכחות על בריאות האדם, ברמות חשיפה גבוהות ותעסוקתיות –  עירור של מערכת העצבים, ויש חשש מהשפעות כרוניות בחשיפות ממושכות אשר ממשיכות להיחקר. הסוכנות הבינ”ל לחקר הסרטן (IARC), סיווגה את השדות המגנטיים בתדרים הנמוכים כ”גורם מסרטן אפשרי בבני-אדם”, בעיקר על יסוד מחקרי תחלואה של סרטן הדם מסוג לוקמיית נעורים (ALL). אי לכך, ארגון הבריאות העולמי ומשרדי הממשלה בישראל ממליצים לקיים את “עקרון הזהירות” ולהפחית את החשיפה. בישראל, משרדי הממשלה המליצו על ערך יעד ממוצע ביממה להגבלת החשיפה של עד 4 מיליגאוס.

הפתרון החדש של Safefields מיועד להתקנה על ידי מתקין מקצועי ומיועד לכלל הרכבים החשמליים וההיברידים, פתרון שיהיה זמין למכירה בארץ במהלך החודשים הקרובים במחיר של 2600 ש”ח (לפני מע”מ), זה על פי החברה לאחר הנחה של 40% לעומת המחיר הרגיל של המוצר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים