דעה: מדוע אנחנו כל כך כועסים על אפל?

תודו בכך או לא, הרבה אנשים כועסים על אפל ובכל רגע מוכנים לשלוף טענות רבות מדוע לפי דעתם היא החברה הנוראית ביותר שקיימת, ולמה בחיים, אבל בחיים, לא ירכשו מוצר שלה. באותה קלות שניתן למצוא את החבר’ה שתיארנו קודם, ניתן למצוא בקלות גם כאלה שמבחינתם מוצריה של אפל (ואפל עצמה) חוללו שינוי משמעותי בחייהם ולא יכולים אפילו להעלות על פרי דמיונם קניה של מכשיר שאינו מעוטר בלוגו התפוח הנגוס. אם כך, נוצר לנו פרדוקס מעניין מאוד, מצד אחד מדובר באחת החברות המצליחות ביותר בהיסטוריה בעלת קבוצת מעריצים גדולה וחשבון בנק גדול אף יותר, ומהצד השני נמצאת חברה שרבים בעולם יוצאים למלחמות חורמה כנגדה ומייחלים לנפילתה. איך קרה שחברה “צעירה” יחסית הצליחה לבסס לה מעמד כל כך חשוב בחיינו ומנגד קבוצה גדולה של שונאים?

ברשותכם אני רוצה להתייחס בכתבה הזו לא על הטענות המוכרות והישנות, שעל פי רוב מבוססות על דעותיהם והעדפותיהם האישיות של אותם לקוחות ומשתמשים. לכן, הפעם ואני מבטיח שרק להפעם, נשם בצד את כל הסוגיות לגבי הגן הסגור, התממשקות עם האייטונס, חוסר היכולת לשלוח קבצים בבלוטות’ ושאר הסוגיות שנחשבות “למינוריות” יחסית ואל לנו לשכוח שמשתמשיה של חברת אפל הסכימו לכל התנאים המוקדמים האלה ולא רואים בהם מקור לבעיה. לאחר שעזבנו לרגע את הבעיות הקטנות ארצה להתייחס לדברים החשובים ביותר שמבססים את מעמדה של אפל, ושל כל חברה מסחרית אחרת בעולם – המוצרים שהיא מוכרת לנו. אני רוצה להתייחס לשני המכשירים שעשו שינוי גדול בחיינו מאז השקתם – האייפון והאייפד.

לכל אחד מאיתנו יש את המועדים המיוחדים שהוא מחכה להם בכל שנה, בין אם זה יום הולדת או חג אהוב, אבל בואו נודה שלכולנו יש עוד מועד אחד חשוב שאנחנו מחכים לו – אירועי ההשקה של אפל. אם אתם אוהבים את החברה או לא, קשה להתכחש לעבודה שכל עולם הטכונלוגיה מחכה בקוצר רוח לראות מה תהיה הבשורה של אפל בתחום הסמארטפונים והטאבלטים. מעידות על כך כמות הספקולציות והשמועות (שלאחרונה מתחרה בהן סמסונג עם מכשיר הדגל החדש שלה) הקודמות לחשיפת המכשירים ואולי היחידות שעוברות אותן במספרן הן השוואות הבלתי פוסקות בין המכשירים שרקו הושקו ובין מכשירים אחרים בשוק. עצם ההשוואה הזו מעידה על הכוח העצום של מכשיריה של אפל.

“האכזבה” ממוצריה של אפל היא אינדיבידואלית ואישית, בעוד שאחרים יקבעו כי הדגם החדש של מכשיר כלשהו הוא שדרוג משמעותי לעומת קודמו, אחרים יכולים לטעון באותה נשימה כי מדובר על שדרוגים שוליים ולא מורגשים. אך מה שליבה את הוויכוחים הללו שצברו תאוצה בתקופה האחרונה היתה השקתם של שני מכשירים שנויים במחלוקת, אייפון 4S והאייפד החדש. ההכרזות על המכשירים הללו גרמו לרבים מלקוחותיה של אפל להרים גבה ולשאול: זהו? אך לא רק המשתמשים הגיבו בפליאה, להזכירכם גם אתרי הטכנולוגיה בעולם כולו לא הרעיפו שבחים על האייפון 4S ולא הצליחו להתלהב יתר על המידה מהחידושים שהביא עמו האייפד החדש. אך ידברו כמה שידברו, האייפון 4S היה הצלחה פנומנאלית ומכירותיו של האייפד החדש שברו שיאים ומכרו מליוני יחידות בימים הראשונים להשקה. אז רגע, שוב ישנה כאן בעיה לא פתורה, כיצד אפל מצליחה לעשות זאת כל פעם מחדש למרות הביקורות הקשות?

לפני שנוכל לענות על השאלה הזאת, אם בכלל, בואו נסתכל על מקרים דומים הקיימים בעולם הכלכלי הכלל עולמי וננסה לראות אם ישנו אח ורע למצבה של אפל. מכיוון שאפל היא חברת מוצרי פרימיום, נכון יהיה להשוות אותה לחברות פרימיום אחרות שפונות לקהל מצומצם. מדוע שלא נתחיל עם יצרנית המכוניות הגרמנית BMW, אחד ממתוגי רכב היוקרה המפורסמים ביותר בעולם. כמידי שנה משיקה BMW מספר דגמים חדשים של מכוניות מתקדמות ואיכותיות, אך האם פעם נשמעה טענה בקרב הציבור הרחב על כך שהמנוע החדש לא חזק מספיק? או שמא המהירות המקסימלית של המכונית לא גבוהה מספיק? אנחנו בספק. האם הלקוחות של בוטיקי האופנה היוקרתיים בכיכר המדינה התרעמו אי פעם על כך שפריט לבוש כזה או אחר עולה עשרות אלפי שקלים ושלמען האמת אפשר למצוא בגד של מותג אחר בהרבה פחות כסף? אם כך מדוע דווקא אפל היא זאת שמקבלת את מרבית הביקורות מאלפי משתמשים בעולם על כך שהמכשיר שלה לא מגיע עם מנוע (מעבד) חזק דיו שלא נוסע מהר מידי (תדר השעון של המעבד) או סתם יוצאים כנגד המחירים הגבוהים?

אוקי, חלקכם אולי תטענו שמדובר על תחומים אחרים שלהם חוקים ואינטריגות שונות ביחס לאזרח הפשוט וכללי המשחק בהם שונים, מעולה. למה שלא נשווה את אפל לשחקניות במגרש שלה ונבחן אם ישנה התנהגות זהה גם להן, ומי מתאימה יותר לתפקיד הראשי מאשר האנטי גיבור של חברת אפל – חברת סמסונג הקוראנית. תחילה בואו נראה אם סמסונג בכלל עומדת ב”מבחן אפל” (מבחן שהומצא על ידי ובודק אם חברה ערכה שינויים מהותיים בין דגם אחד ליורשו). נעמיד פנים מול פנים את מכשיר ה-Samsung Galaxy S מול מכשיר ה-Samsung Galaxy S II.

Samsung Galaxy S Samsung Galaxy S II
תצוגה 4.0 אינץ’
Super AMOLED
4.3 אינץ’
Super AMOLED Plus
רזולוציה 800 על 480 800 על 480
מעבד  1GHz Cortex-A8 Dual-core 1.2GHz Cortex-A9
מאיץ גרפי PowerVR SGX540 Mali-400MP
זיכרון 512MB RAM   1GB RAM
שטח אחסון 8GB / 16GB 16GB / 32GB
מצלמה קדמית 640 על 480 (VGA) 2 מגה פיקסל
מצלמה אחורית 5 מגה פיקסל 8 מגה פיקסל

השינויים העיקריים שחלו בין שני הדגמים הם מעבד חזק יותר ומצלמה טובה ביותר, למרות שלזכותה של סמסונג יאמר שגם הגדילה את נפח זיכרון ה-RAM ושיפרה את המאיץ הגרפי שלה. בסופו של דבר השדרוג המשמעותי היה כפי שציינו במעבד ובמצלמה, בדיוק אותו שדרוג עיקרי שהיה בין מכשיר האייפון 4 והאייפון 4S, אולם במקרה של סמסונג לא הושמעו כלל זעקות על כך שהיא לא מחדשת את מכשיריה וזאת מבלי שאפילו התחלנו להשוות בין Galaxy Tab 10.1 לבין Galaxy Tab (2) 10.1, אך גם אם ידה של סמסונג הייתה יוצאת על העליונה והיא אכן הייתה מציגה מכשיר עם מעבד מתומן ליבה, 6GB של זיכרון RAM ומאיץ גרפי של מחשב על, בסופו של דבר מה שמשנה זה כיצד המערכת משתלבת ומגיבה יחדיו. נכון, אולי אפל לא בעלת המפרט העצמתי ביותר, אך לא משנה מאיזה צד של המתרס אתם, כולנו נודה כי כל מוצריה עובדים כמעט ללא תקלות, כל המשחקים עתירי האפקטים עובדים בצורה מעולה, כך שלמפרט עצמו אין חשיבות רבה כל כך במבחן המציאות.

אם כך, לאחר התבוננות בנתונים ובניתוח של שווקים דומים, האם יש בידינו את התשובה לשאלה שהצבנו בתחילת הכתבה? אני בספק. הראנו כי בשיח הציבורי אין כמעט תלונות לחברות הפרימיום על חדשנות מוצריהן ומנגד המתחרות הגדולות של אפל גם הן לא תמיד מעניקות לנו שדרוג משמעותי.

לסיכום, אני יכול להביע את דעתי ולציין כי האכזבה שלפעמים אנחנו מרגישים מאפל נובעת מכך שאנחנו מצפים להרבה, עד כדי כך שאנו מחכים שתציג לנו מכשיר מאין כמותו. כולנו זוכרים את שנת 2007 בה הוצג האייפון לראשונה וכל חובבי הטכנולוגיה ברחבי העולם החסירו פעימה נוכח המוצר החדש שעתיד לשנות את פני הטכנולוגיה. אותו אייפון יצר אצלנו רף חדש וגבוה מאוד של ציפיות מאפל, וסימל מבחינתנו את היצירתיות, את היופי ואת החדשנות בעולם הטכנולוגיה ומאז אנחנו דורשים לא פחות מזה. האם מקור הכעס הוא בכלל אנחנו ולא אפל? האם הציפיות שלנו מאפל כל-כך גבוהות עד שנעשו לא מציאותיות? הרי כמה פעמים אפשר להמציא את הגלגל מחדש?

 

אנקדוטה לסיום מהביוגרפיה של סטיב ג’ובס: כשסטיב ג’ובס נשאל האם ברצונו לערוך מחקר שוק הוא ענה: “לא, כי אנשים לא יודעים מה הם רוצים עד שתראה להם”. האם עכשיו לאחר שראיתם את המוצרים של אפל, תוכלו להגיד בלב שלם שזה בדיוק מה שרציתם? כמובן שלסוגיה יש עוד המון אספקטים וזאת הייתה רק טעימה על קצה המזלג של הסיפור כולו. מה אתכם? האם לכם יש תשובה לסוגיית התדמית המיוחדת שיש לאפל בעולם הטכנולוגיה?


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים