אופרה: גרסא 11 של הדפדפן תתמוך בהרחבות – אבל רק אם גם הדפדפנים האחרים יתמכו בהן!

אתמול ערכה אופרה באוסלו כנס בנושא עתיד הרשת תחת השם Up North Web והמוטו “פתיחות”. במהלך הבוקר הרצו בכנס אנשי החברה והציגו את חזון עתיד הרשת שלהם.

חלק מהחזון הזה, חשפו אנשי החברה לראשונה, עתיד להתגלם בגרסא 11 של הדפדפן שלה. Opera 11, הצהירו הנורווגים, יהיה הדפדפן הראשון שלהם עם תמיכה בהרחבות (extensions). נכון – לרובכם זו נשמעת כמו הצהרה מוזרה (אם לא אבסורדית), בעידן שבו לכל כרומאי מתחיל מותקנות על הדפדפן כמה וכמה כאלה. אך הסיבה להצהרה אינה גאווה בכך שאופרה “נזכרה” פתאום בקיומן של ההרחבות – אלא גאווה בסיבה שבשלה היא סירבה לתמוך בהן עד עתה.

מזה כמה שנים עומדים אנשי אופרה מול טרנד ההרחבות לדפדפן ומסרבים להיסחף איתו. הסיבה, כך הם הצהירו שוב ושוב, הינה העובדה שפיסות הקוד האלה, שמקורן בגורמי צד שלישי, פוגעות בביצועי הדפדפן וגורמות להתנגשויות, קריסות ודליפות זיכרון – שלא נדבר על חוסר יציבות ואיטיות כלליים. האפשרות היחידה שסיפקה אופרה ל”ערך מוסף” לדפדפן הוא ווידג’טים – תוכנות ג’אווה קטנטנות המופעלות בנפרד ומצויידות בממשקים ותפקודים משלהן.

עתה, לקראת השקת אופרה 11, הכריזה החברה כי הגיע הזמן לתת למפתחים ולגולשים אפשרות חדשה להרחבת הדפדפן – ולא משנה באיזה דפדפן מדובר. המנהל הטכנולוגי של החברה, הוֹקוֹן וִיוּם לי, הסביר כי כפי שעמודי רשת בנויים לפי סטנדרט אחיד הנתמך בכל הדפדפנים (טוב, לפחות בתיאוריה), הגיע הזמן שגם להרחבות יהיה סטנדרט אחיד.

למעשה, התהליך כבר החל – דפדפני הכרום של גוגל וספארי 5 של אפל מתבססים על הרחבות ב”שפות הרשת” – HTML לתוכן, CSS לעיצוב וג’אווה-סקריפט לעיבוד. גם מוזילה, שהדפדפן שלה מזמן לא עומד בעומס תוספי ה-XUL המורכבים, עובדת מזה כשנה על פרוייקט Jetpack, שכפי שכתבתי בינואר ב”חדשוטק” אמור להחליף את התוספים הכבדים בכאלה המבוססים על על שלוש השפות הרשמיות של הרשת.

כל מה שצריך, אומרת אופרה, הוא שבמקום שכל דפדפן יפעיל את ההרחבות הסטנדרטיות-ממילא דרך ממשק שונה וייאלץ את המפתחים להתאים אותו במיוחד עבורו, תעבודנה כל ספקיות הדפדפנים יחד על ערכת פיתוח (API) מסודרת ואחידה, שתוביל לכך שכל הרחבה תהיה תואמת לכל הדפדפנים. לכן, עתידה אופרה להתחיל בקרוב במו”מ מול מייקרוסופט, מוזילה, גוגל ואפל לשם שכנוע ותיאום עמדות בדרך לרשת בה הרחבות אינן מפגע, כי אם חלק מהחוויה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים