גוגל עושה סדר: מתחילה לסנן אפליקציות ב-Google Play

בכנס המפתחים Google I/O 2012 הודיעה גוגל בחגיגיות כי חנות האפליקציות שלה מכילה למעלה מ-600 אלף אפליקציות, הממשיכות להגיע מכמה עשרות אלפי מפתחים בקצב גידול מרשים, שעתיד להוביל בתוך שבועות בודדים למהפך בתחום ולהפוך את חנות ה-Google Play לגדולה ביותר – אפילו יותר מה-AppStore של אפל אשר כוללת קצת יותר מ-650 אלף אפליקציות. בעוד גוגל שמה בעבר דגש על כמה שיותר, הודעתה למפתחים מיום רביעי האחרון מסמלת את שינוי (או שדרוג) הגישה – כמה שיותר ואיכותיות ככל שניתן – זאת באמצעות בדיקות קפדניות ותהליכי סינון שונים שזו כבר החלה לבצע.

נכון, לא ממש הוגן לבצע השוואה בין שתי חנויות כשבאחת כמעט ואין פיקוח על התכנים ובשניה קיים סינון קפדני כבר מיום הקמתה. אולם מעבר לבחינת רמת האבטחה והפרטיות של המשתמש, הסינון הקפדני של אפל נובע בעיקר מעיקרון הגן הסגור, לפיו החברה נוהגת שלא לאשר אפליקציות שעשויות לפגוע בפופולאריות של שירותיה או בהשקפותיה השונות. הסינון הפשטני בו נהגה גוגל עד היום הקפיד אך ורק על דבר אחד – אבטחה, וגם זה, היה על רגל אחת. מרבית האפליקציות המזיקות שהועלו ל-Google Play הספיקו לפגוע במשתמשים ורק לאחר שאלו דיווחי על פגיעה – אותן אפליקציות נבדקו והוסרו. אז מה נשתנה בתהליך הבדיקה של גוגל והאם הדבר עתיד לפגוע בקצב הצמיחה של החנות?

אילו אפליקציות יוסרו ולא יאושרו?

  1. אפליקציות המכילות תוכן מיני גלוי הכולל עירום ואקטים מיניים מצולמים או מצוירים. גוגל אף מציינת כי תפגין אפס סובלנות כלפי פורנוגרפיית ילדים ותגיב לכך בחומרה – תנעל את חשבון הגוגל של המפתח ותדווח עליו לרשויות החוק במדינתו.
    .
  2. אפליקציות המכילות תוכן אלים ובריוני, מאיים או מטריד, שנועד להסב פחד או תחושת אי ביטחון למשתמשים מסוימים. בהגדרה זו מכלילה גוגל גם תכנים המקדמים שנאה וגזענות כלפי קבוצות אנשים על בסיס דת, גזע, מין וזהות מינית.
    .
  3. אפליקציות המכילות תוכן מסוכן כגון וירוסים, תולעים, סוסים טרויאנים, תוכנות זדוניות או כל מאפיין אחר שעלול לפגוע באבטחת המכשיר או בפעולתו התקינה. גוגל כוללת בהגדרה זו אפליקציות שאוספות מידע על המשתמש ללא ידיעתו ואף כאלו המאפשרות הורדת יישומים ממקורות חיצוניים שלא אושרו על ידה.
    .
  4. אפליקציות שיעשו שימוש לא הוגן במערכת הפרסומות בתוך האפליקציות, מדובר בתורה שלמה של חוקים וכללי הגינות, מי שירצה הסבר מפורט יוכל לקבל אותו באתר הייעודי של גוגל. בנוסף, תיאסר גם הצבת פרסומות במקומות שלא נועדו לכך במערכת ההפעלה, כמו וילון ההתראות, רשימת אנשי הקשר ועוד.
    .
  5. אפליקציות המתחזות בשמן לאלו המובנות במערכת ההפעלה או העושות שימוש באייקונים היחודיים שלהן או של שירותים מוכרים אחרים כגון פייסבוק, טוויטר ונוספים.
    .
  6. אפליקציות המאפשרות רכישת פריטים וירטואליים באמצעות מערכות תשלום שאינן מפוקחות על ידי לגוגל או שאינן מאושרות לשימוש על ידה.
    .

עוד גוגל אוסרת אפליקציות הפוגעות בפרטיותו של אדם וחושפות מידע חסוי שאינו נחלת הכלל • אפליקציות המפרות או מעודדות הפרת קניין רוחני של אדם או חברה אחרת • אפליקציות הימורים המאפשרות פעילות בלתי חוקית באינטרנט או הגרלות המבוצעות שלא כדין • אפליקציות זהות תחת שם אחר או כמה שמות שונים • אפליקציות הנוצרות על ידי כלי אוטומטי אשר יועלו בכמויות על ידי אותו “מפתח” • אפליקציות המכילות תכנים שלמים של אתרי אינטרנט ללא קבלת אישור מפורש מבעלי האתר • אפליקציות המבצעות על דעת עצמן חיבור לרשת הנתונים של המכשיר • שליחת הודעות SMS, הודעות דואר אלקטרוני ואחרות • אפליקציות הכוללות בתיאורן תוכן מטעה או כזה שנכתב במטרה להשיג כמה שיותר הורדות תוך שימוש במילות מפתח מטעות.

אנליסטים ומקורבים לגוגל טוענים כי פעולות הסינון לא יפגעו בקצב הצמיחה של החנות, אלא רק יהפכו אותה איכותית וממוקדת יותר, שכן רוב האפליקציות שאינן עומדות בקריטריונים הנ”ל הוסרו בעבר מהחנות בשלב כזה או אחר.

[poll id=”22″]

על פי גוגל, תהליך הסינון כבר החל ועתיד להסתיים בעבור כל האפליקציות הקיימות תוך פרק זמן מקסימאלי של חודש ימים, משמע – עד ה-1 בספטמבר. מפתחים שמזהים כי האפליקציה שלהם מפרה את תנאים, יכולים להסירה כבר עכשיו ולא יאוחר מה-31 באוגוסט ובכך להימנע מסיכון חשבון הגוגל שלהם שעלול להינעל לצמיתות לאחר כמה הפרות או אפילו הפרה אחת שתיחשב משמעותית בעיני גוגל.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים