הצצה ראשונה: מערכת ההפעלה Ubuntu לסמארטפונים וטאבלטים

במהלך תערוכת MWC 2013 הוצגו מגוון יוצא דופן של מערכות הפעלה, כאשר הבולטות בניהן Firefox OS (שסקרנו כבר) ו-Ubuntu בגרסתה החדשה לסמארטפונים וטאבלטים. Ubuntu for Phones עשתה המון רושם מאז ההשקה והיינו מאוד סקרנים לראות באיזה מצב נמצאת מערכת ההפעלה שאמורה להגיע למכשירים רק ב-2014. לשמחתנו, חברת קנוניקל (Canonical) העומדת מאחורי פיתוח הוצאת הלינוקס אובונטו דאגה לתצוגה מרשימה בתערוכה, כאשר מערכת ההפעלה הייתה מותקנת ופעילה כמעט במלואה על גבי סמארטפון ה-Galaxy Nexus וטאבלט ה-Nexus 10.

ממשק Unity מגיע למובייל

אחת מהחוזקות של הוצאת הלינוקס אובונטו למחשב האישי היא ממשק ה-Unity של מערכת ההפעלה שפותח על ידי קנוניקל. יחד עם גרסת ה-Ubuntu for Phones מגיע Unity גם לסמארטפונים, כאשר כבר ממסך הנעילה ניתן לראות בבירור את הסגנון המוכר מאובונטו למחשב האישי.

מסך הנעילה מציג לכם אנימציה קלילה המתארת את מצב ההתראות שלכם ברשתות חברתיות שונות, שעון גדול מעל ותאריך. בממשק הטאבלטים מסך הנעילה דומה, אולם מכיוון שאובונטו לטאבלטים תומכת בריבוי משתמשים תוכלו לראות במסך הנעילה גם את רשימת המשתמשים באמצעותם אתם רוצים לפתוח את המכשיר.

משיכה שמאלה של המסך תביא אתכם למסך הבית הראשי, המציג סוג של סיכום השימוש שלכם בסמארטפון מהתקופה האחרונה עם השימושים השכיחים ביותר שלכם – אנשי קשר ששוחחתם איתם רבות, אפליקציות שהשתמשתם בהן יותר מאחרות ובדומה גם שירים ומוזיקה. כל המידע ייחשף אליכם על ידי גלילה מטה במסך הבית, כמו שילוב מוזר ואלגנטי של ניווט ה-Windows Phone עם ממשק דומה לגרסה מותאמת של אנדרואיד.

מערכת ההפעלה כוללת למעט מסך הבית הראשי עוד 4 מסכי בית: אנשי הקשר – כל אנשי הקשר על המכשיר עם סנכרון פרטים מרשתות חברתיות והצגת עדכונים מהן; מסך האפליקציות – מציג את האפליקציות הפתוחות ברקע עם המסך בו הן נמצאות, אייקונים של האפליקציות שהשתמשתם בהם לאחרונה ובכלל כל האפליקציות; מסך המוזיקה והוידאו – מציגים את תכני המולטימדיה שלכם במכשיר יחד עם המלצות לרכישת תכנים נוספים.

מעל לכל מסכי הבית נמצאת שורת ההתראות אותה ניתן למשוך מטה (בדומה לוילון ההתראות באנדרואיד ו-iOS) ולעבור על ידי גרירה שמאלה וימינה בין הגדרות שונות, חיפוש והתראות. קצת מבלבל ולא אינטואיטיבי ואפילו אחד ממפתחי מערכת ההפעלה שהציג לנו אותה (וידאו למעלה) סיפר לנו שקנוניקל צפויה לשנות את ממשק וילון ההתראות. כן אהבנו שאפשר לענות להודעה ישירות מהוילון מידית מבלי לפתוח את אפליקציית ההודעות הייעודית.

מצטרפת לטרנד: ניווט עם מחוות וללא כפתורים

הניווט באובונטו לסמארטפונים וטאבלטים מצטרף לטרנד של מערכות ההפעלה הצעירות, שכנראה רוצות להראות מודרניות – אין כפתורים וכולו מבוסס מחוות. כך החליטו גם בלקבארי לפעול ב-Blackberry OS 10 וב-Jolla, עם מערכת ההפעלה החדשה שלה. באובונטו, כל פאה של המסך תספק פעולה אחרת: משיכה חלקית מהפאה משמאל תפתח גלילה צרה של האפליקציות המועדפות עליכם ומשיכה לכל אורך המסך תחזיר אתכם למסך הבית; משיכה מלמעלה היא כמובן וילון ההתראות;  משיכה מימין תעביר אתכם בין כל האפליקציות האחרונות לשם מעבר מהיר ביניהן; משיכה מלמטה שימושית כאשר אתם נמצאים בתוך אפליקציה והיא תחשוף את תפריט האפליקציה, מה שגם חוסך מקום על גבי המסך.

תפריט האפליקציות שואב את אלמנט החיפוש בו מגרסת המחשב האישי של אובונטו. ניתן לחפש את הפעולה המבוקשת מבלי לחפור בתתי-תפריטים ואפילו באמצעות פקודה קולית.

מרבית המחוות אינטואיטיביות ומאוד ברור למה לצפות מכל מחווה, מה שלי באופן אישי הפריע ב-Blackberry 10. למרות זאת, צוות הפיתוח של אובונטו מודה שיש עוד בעיות בקונספט, כמו לדוגמה עם וילון ההתראות שמשלב הגדרות, ואנו צפויים לראות שינויים עד להשקת הגרסה הסופית.

סיכום

מערכת ההפעלה אובונטו לסמארטפונים וטאבלטים ללא ספק מהמתקדמות שראינו, תומכת בפיתוח אפליקציות ב-C++ וב-HTML5, כך שלמפתחים לא תהיה סביבת העבודה זרה. קנוניקל קורצת לכל מערכות ההפעלה האחרות במטרה להראות שהיא טובה יותר עם האפשרות להריץ אפליקציות אחת לצד השנייה. אמנם עד כמה ש-Ubuntu for Phone הרשימה אותי, עדיין יש לי את אותה ההרגשה שקיבלתי בשימוש במערכת ההפעלה Ubuntu במחשב האישי, אשר עשתה רושם כאילו רק המשתמשים המתקדמים באמת יהנו ממנה ולמען האמת, החוזקות של Ubuntu נמדדות בהיכרות המשתמש את יכולותיה. Ubuntu עדיין רחוקה מלהיות פשוטה כמו Windows Phone או iOS, אבל בהחלט עומדת גאון בתור מערכת הפעלה שרק לקחה את צעדיה הראשונים בעולם הסמארטפונים והטאבלטים.

קנוניקל שחררה גרסה ראשונית של Ubuntu אותה תוכלו להתקין על גבי סמארטפוני ה-Galaxy Nexus או Nexus 4 וטאבלטי ה-Nexus 7 או Nexus 10. ההתקנה דורשת מחיקה מלאה של המכשיר ומערכת ההפעלה אנדרואיד, חשוב לשים לב שכרגע אין תמיכה בסנכרון אנשי קשר עם Gmail.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים