המהפכה התעשייתית – גרסת הקוד הפתוח: Arduino, קדימה לפתח!

arduino-gadgetyהאם תמיד הסתקרנתם איך מוצרים אלקטרוניים עובדים? איך, לדוגמא, לחיצה על כפתור המעלית מפעיל אור בלחצן וגורם למעלית לעלות בדיוק לקומה הנכונה? האם גם אתכם מעניין לדעת מה מתרחש מתחת למכסה המנוע של המוצרים האלקטרונים היום-יומיים, איך החומרה עובדת יחד עם התוכנה במטרה להפוך את המכונה לחכמה. אם עולים לכם רעיונות למוצרים חדשים ויש בכם את התשוקה ליצור – “ארדוינו” הוא המוצר בשבילכם!

הכירו את “ארדוינו”

ארדוינו (Arduino) היא ערכת פיתוח איטלקית בקוד פתוח, גמישה וידידותית למשתמש הן מבחינת חומרה והן מבחינת תוכנה. הערכה מיועדת לממציאים, אמנים, מעצבים וכל אדם שיש לו תשוקה או רוצה ללמוד על השילוב שבין חומרה ותוכנה. הלב של ארדוינו הוא מיקרו-בקר הנמצא על מעגל מודפס המשלב סביבת פיתוח הכוללת כניסות ויציאות. ארדוינו יודע לחוש את הסביבה באמצעות חיישנים המתחברים אליו באופן אנלוגי או דיגיטלי כמו-כן, בעזרת קוד קצרצר הבקר ידע לשלוט על נורות, מנועים ועוד. הקוד של ארדוינו דומה מאוד לשפת C (ואפילו פשוט יותר) ונכתב בסביבת פיתוח שאותה ניתן להוריד מאתר החברה. בסיום כתיבת הקוד, זה מוזרק אל המיקרו-בקר באמצעות כבל USB ומתפקד כמחשב קטן לכל דבר.

לפני מספר חודשים עלה לבמת המופעים היוקרתית של TED אבי הארדוינו, מאסימו באנזי (Massimo Banzi). באנזי התחיל בסיפור קצר על חברו בזמן שברקע מוקרנת שקופית עם תמונה של מכונית בצבע אחיד – לבן-קרם. הבן של חבר רצה מכונית צעצוע, אז במקום לגשת לחנות ולקנות הוא פשוט נכנס לאינטרנט, הוריד את קובץ מרשת האינטרנט ושלח להדפסה במדפסת התלת מימדית שקנה לא מזמן. התהליך המופלא שאנו עדים לו בשנים האחרונות הוא שכל אדם הופך ליצרן עצמאי בביתו. התהליך הוגדר על ידי מגזין “אקונומיסט” (The Economist) כ”מהפכה התעשייתית השלישית” אך באנזי מגדיר אותו קצת אחרת: מהפכת ה-“Open Source” (הקוד פתוח). כל החומר נמצא על גבי האינטרנט, כל אחד יכול למצוא את השרטוטים, החומרה והתוכנה כדי ליצור מכונית צעצוע או אפילו מדפסת תלת-מימדית כזאת.

הצורך לארדוינו עלה במעבדה לעיצוב אינטראקטיבי בה עבד באנזי. המוצרים, מדהימים ככל שיהיו, צריכים לפעול ולהגיב בצורה מסויימת ולא להיות “רק” חתיכת פלסטיק מעוצבת. לצערנו או לשמחתנו, לא כל מעצב למד גם הנדסת חשמל וככל הנראה אינו יודע לגשת אל ה”ג’וקים” המולחמים על גבי המעגל, את זה הבינו באנזי וחבריו וכך נולד לו ה”ארדוינו”, ערכת פיתוח שבאמצעותה גם ילדה בת 11 יכולה להמציא, לממש ולהגשים את רעיונותיה.

לקהילת הארדוינו אינספור פרויקטים מגוונים, חלקם פשוטים וחלקם מסובכים אך הייחוד של כולם הוא שיתופם על גבי רשת האינטרנט. דוגמאות לפרויקטים הפשוטים ומהירים הם הדלקת נורות בהתאם לטמפרטורה בחדר או במחיאת כף, הדפסת כיתוב על מסך LCD ועוד. דוגמאות לפרויקטים מסובכים יותר: מכונית על שלט הנשלטת דרך האינטרנט, תוף אלקטרוני, מזל”ט ועוד. כמובן שבין לבין ישנם אינספור דוגמאות אותן ניתן למצוא על-ידי חיפוש קצר בגוגל.

תמונות של פרויקטים


החלטתי לרכוש את ערכת הפיתוח מכמה סיבות: הראשונה היא סקרנות לשילוב של תוכנה וחומרה יחד. השניה, היכולת והקלות ליצור פרויקטים קטנים ובינוניים במהירות. השלישית, פיתוח עצמי בתחומי החומרה והתוכנה. אך אלה לא הסיבות היחידות, כל אחד שחושב על פרויקט מהדלקת האור בחדר באמצעות שריקה ועד “השמיים הם הגבול” – יכול להתחיל ולפתח. כמו-כן, הערכה יכולה להיות בסיס מעולה לזמן איכות עם הבן ובו-בזמן טעימה למקצועות הנחשקים של תעשיית ההיי-טק.

אז איך מתחילים?

הדרך הכי טובה היא לרכוש את “Arduino Starter Kit” (המקורי). הערכה כוללת את המיקרו-בקר, לוח פיתוח, נגדים, מנועים (כולל מנוע סרבו), לדים, כבלים, מסך LCD ובעצם כל מה שאתם צריכים כדי לקבל את הטבילה הראשונה בכדי ליצור את המעגל הראשון שלכם. בנוסף, ערכה זו כללת מדריך (באנגלית) המעניק רקע בסיסי בחוקי החשמל והרכיבים. בנוסף, הוא מעניק הסבר מפורט, צעד אחר צעד, איך לגשת לעבודה. הספר כולל בתוכו 15 פרויקטים נחמדים שיקדמו אתכם מרמת מתחילים.

Arduino Starter Kit

כדי להתחיל ולפתח בארדואינו לא צריך להיות בעל תואר בתחום מסוים או עם רקע בתוכנה (למרות שהוא כן יכול לעזור) אבל כן צריך לדעת אנגלית ברמה בסיסית ולהיות מלא תשוקה ורצון ללמוד. ממש כמו ללמוד לשחות, לומדים את התנועות הבסיסיות במים הרדודים ולאט לאט שוחים לכיוון העמוקים. לשמחתנו, קהילת המפתחים בעולם ענקית ומאוד פתוחה למשתמשים חדשים, כמו הקוד הפתוח – כך גם גישתם של המפתחים. שיתוף פרויקטים וקודים מאוד נפוץ ברשת ובאתרי הפורומים. בנוסף, כל שאלה בתחום, בכל שעה שהיא, תקבל תשובה מידיית באחד מהפורומים בעולם. לצערי, בארץ ישראל הקטנה הקהילה לא גדולה ועדיין קשה למצוא הרבה חומר עזר בשפה העברית.

בהצלחה!

לחצו על LIKE לגאדג’טי ותקבלו את כל העדכונים ישירות לפייסבוק


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים