אלו הם ממצאי העיתונאי שנשכר על ידי קיקסטארטר כדי לגלות מדוע פרויקט Zano נכשל

רחפן מיניאטורי Zano

בתקופה האחרונה אנחנו שומעים על עוד ועוד פרויקטי מימון המונים שלאחר גיוס היעד לא הצליחו לספק את המוצר לתומכים הראשונים. אחד מאותם מקרים מפורסמים היה פרויקט בשם Zano שהציג רחפן קטן ומתקדם שהלהיב את הגולשים בקיקסטארטר ואף הצליח לגייס 3.2 מיליון דולר כאשר ביקש 282 אלף דולר בלבד.

בסופו של יום נחל הפרוייקט כישלון נחרץ ושם את כל תעשיית מימון ההמונים בסימן שאלה אחד גדול. קיקסטארטר לא נשארה אדישה לאחד הכישלונות הגדולים בתולדתה ושכרה את שרותיו של עיתונאי מוכר בשם מארק האריס (Mark Harris) כדי לחקור את הפרשה כולה.

החקירה של העיתונאי החלה בחודש דצמבר האחרון וכללה סדרה ארוכה של ראיונות ובדיקות מעמיקות שחשפו מספר רב של מחדלים ותכנון לקוי של מנכ”ל החברה – שהספיק כבר להתפטר ממנה. את הממצאים, שנראים כמו חלק מסדרת מתח, פרסם העיתונאי כפוסט מרשים באורך 13 אלף מילים באתר Medium. עבור מי שלא מתכוון לקרוא את כל המאמר המלא הנה הנקודות החשובות שעלו בו:

  • המייסדים של Zano לא ציפו להצלחה כה מסחררת של הקמפיין והיו המומים מכך.
  • ההצלחה הלא מתוכננת גרמה לחברה לפנות ישירות לייצור המוני במקום לביצוע בדיקות ראשוניות על מספר דוגמאות בסיסיות.
  • אי עמידה ביעדים השונים שהובטחו בקמפיין הגיוס גרמו למייסדים להילחץ באופן קיצוני.
  • שאר עובדי החברה לא ידעו על המשבר העמוק בו היא מצויה. שני גורמים בכירים מסרו כי לא ידעו על המצב עד לפני מספר שבועות – בדיוק רגע לפני הודעת התפטרותו של המנכ”ל.
  • הביתן בתערוכת CES שבו הוצג Zano, שאף זכה לסיקור נרחב ב-Engadget, היה תרמית שכללה מספר רב של תירוצים מדוע הרחפן לא מצליח לעוף.
  • חלק מהכסף שהושג בקמפיין הגיוס הופנה לרכישת מחשבי מקינטוש מתקדמים ואף נרכשה מכונית BMW חדשה לבנו של אחד מהמשקיעים החיצוניים (לא תומך בקמפיין הגיוס).
  • סרטון הדמו שהוצג בעמוד הקמפיין של קיקסטארטר נערך בצורה מגמתית כדי ליצור אשליה כי הרחפן באמת מתפקד.
  • חברת PayPal עצרה את העברת הכספים עד שהתומכים הראשונים יקבלו את המוצר. כפועל יוצא מכך, ברגע שהכספים שוחררו הם הושבו לבעליהם שביקשו החזרים בעקבות הכישלון.
  • לבסוף, גם אם החברה לא הייתה עושה אף טעות אחת ושולחת את הרחפנים לכל התומכים היא עדיין הייתה בהפסד של 1.4 מיליון דולר.

מעבר להתנהלות הבעייתית של חברת Zano, לא חוסך כותב המחקר ביקורת גם מקיקסטארטר עצמה ומצביע על מספר שינויים משמעותיים שחייבים להתרחש על מנת שכישלון כזה לא יחזור על עצמו. האריס טוען כי על קיקסטארטר לספק סיוע לחברות שהקמפיין שלהם הצליח באופן היוצא מגדר הרגיל ולהעניק להם עזרה כדי לגרום למוצר להגיח לאוויר העולם.

מרבית החברות נכנסות לסחרור בעקבות ההצלחה הלא מתכוננת, מה שגורם להן להיכשל – דבר שלא בהכרח היה קורה אם החברה הייתה מגייסת את היעד המקורי שלה.

חשוב לתת קרדיט לקיקסטארטר, שבחרה לחקור לעומק את הנושא והביעה עניין להפקת לקחים לעתיד. מימון המונים הפך בשנים האחרונות לפלטפורמה לגיטימית לגיוס כספים למוצר כזה או אחר ואט אט חוללה שינוי של ממש בלא מעט תעשיות. עם זאת, חשוב להבין כי מדובר במשימה לא פשוטה וצריך לדעת איך לנהל את הקמפיין כמו שצריך.

לחברה יש אינטרס מובהק שפרויקטי מימון המונים לא ייתפסו על ידי הקהל כפרויקטים לא ריאליסטים שאחוזי ההצלחה שלהם מאוד נמוכים. מעניין לראות כיצד החקירה תשפיע על קיקסטאטר בטווח הארוך והאם באמת תיישם חלק מההמלצות שהועלו במאמרו של האריס.

האם לקחתם חלק בפרויקט מימון המונים שלא שלח את המוצר לתומכים הראשונים? ספרו לנו.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים