סיכון-סיכוי: רק ב-9% ממיזמי מימון ההמונים לא תקבלו את התגמול שהובטח

קיקסטארטר methodshop.com / flickr

מדי פעם עולה ידיעה על פרוייקט מימון המונים שלא סיפק את מה שהבטיח ועולה בנו התחושה שהסיכון ב”השקעה” גדול. מחקר עצמאי שבוצע באוניברסיטת וורטון שבפנסילבניה, טוען שזו כנראה רק הרגשה והסיכון דווקא “סביר”.

המחקר, שפורסם בבלוג של קיקסטארטר (וטוענת שלא היתה לה שום השפעה על המחקר), מצא מבין 456,751 תורמים, שהסיכוי שפרויקט לא יצליח לספק את מה שהבטיח לתורמים עומד על 9% בלבד. “התורמים צריכים לצפות לכישלון של מיזם אחד מתוך 10 מיזמים“, אמר הפרופסור שערך את המחקר, “ב-13% מתוכם תקבלו את הכסף חזרה“. על פי המחקר קיבלו 7% מהמממנים את התגמול הלא נכון.

המחקר גם מצא שמבין הפרוייקטים שנכשלים, הכי מסוכנים היו דווקא אלו ה”זולים”: שיעד הגיוס שלהם היה עד סך של 1,000 דולר. הבאים בתור בפער ניכר (רק כמה אחוזים בודדים) הם המיזמים הגדולים שביקשו מעל 500 אלף דולר.

מקור: בלוג Kickstarter
מקור: בלוג Kickstarter

לפי מחקר זה, יחסית לפלטפורמת מימון המונים שלמעשה מושתתת על אמון, אפשר לומר שהיא די אמינה. 65% מהתורמים הסכימו שהמיזם עמד בציפיות ושלח להם את התגמול המתאים ובזמן. גם לא משנה באיזה סוג מיזם בחרתם לשים את הכסף, הנתונים דומים בכל סוגי המיזמים. עם זאת קיימת נטייה קלה לתוספת סיכון (שוב: רק כמה אחוזים בודדים) בתחומים הבאים: עבודת יד, יצירת סרטים, אוכל וטכנולוגיה.

73% מהתורמים במיזמים שכשלו אמרו שהיו תורמים לעוד מיזם המונים. 15-20% מהיזמים שנכשלו טרחו להסביר בפירוט למממנים למה הפרוייקט נכשל. 17% מהממנים לא הבינו לגמרי למה הפרוייקט נפל. הבלוג אמנם מסיים בהסבר מה יזם שנכשל יכול לעשות כדי להרגיע את המממנים שלו (לפרט על מה בדיוק יצא הכסף ומה עצר את הפרוייקט מלהתקדם, להחזיר את הכסף שנשאר). אבל סביר להניח שאם תרמתם לאדם הגון, הוא כבר יחשוב על זה לבד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים