חודש קשה לצוקרברג: האם פייסבוק אחראית לזהות ולמחוק חדשות מזויפות?

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק בתמונה: מארק צוקרברג, מנכ”ל ומייסד פייסבוק (קרדיט: Brian Solis)

כמעט 3 שבועות עברו מאז התחיל חודש נובמבר אך זה כבר גרם נזקים גדולים למארק צוקרברג ולרשת החברתית שלו, פייסבוק. איכשהו, הצליח מארק צוקרברג בזמן קצר זה להסתכסך עם המשקיעים, הציבור והממשל האמריקני כולו.

הכל התחיל כשבתחילת החודש פרסמה פייסבוק דוחות רבעוניים. שיא של הכנסות ומיליארד משתמשים שנכנסים מהמובייל בלבד לא הצליחו הסתיר את מה שעתיד לבוא: פייסבוק עומדת בפני מיצוי הפוטנציאל. היא לא מתכוונת לדחוף עוד פרסומות לפיד והצמיחה היפה של אינסטגרם עדיין מוקדמת מכדי להיות משמעותית. המניה נפלה 7% מיד לאחר פרסום הדו”ח מהסיבה הפשוטה שעם ציפיות כאלו למשקיעים אין סיבה טובה לשים עליה את הכסף.

שבוע לאחר מכן, מכה שנייה ניחתה על מארק צוקרברג שמזוהה עם עמדות דמוקרטיות: דונלד טראמפ ניצח בבחירות לנשיאות ארה”ב. טראמפ עדיין לא נכנס לתפקידו אבל בעלי התפקידים המיועדים בממשל שלו כבר החלו לטעון נגד מדיניות הגירה מרחיבה בתעשייה שמטרתה תעדוף ייצור מקומי וקידום טאלנטים אמריקנים על פני ייבוא מתכנתים ומהנדסים מרחבי העולם. זו מכה די  אנושה לנסיונותיו של מארק צוקרברג לקדם מדיניות של ייבוא כח אדם אל ארה”ב, נושא שאימץ לעצמו להנהיג באופן אישי ובאופן טבעי לא זוכה להרבה הערכה מהציבור האמריקני.

צוקרברג אשם בהפסד של הילארי?

אם לא הספיקה הביקורת על פייסבוק במהלך מערכת הבחירות לנשיאות על כך שהנושאים החמים (Trending) נוטים לעמדות דמוקרטיות, אז בשבוע האחרון מאשימים דמוקרטים את פייסבוק וצוקרברג בהפצת חדשות שקריות שגרמו להפסד של קלינטון.

צוקרברג דוחה האשמות אלו וטוען ש-99% מהידיעות בפייסבוק אמיתיות ואם יש הונאת ידיעות הרי שהן לא מוגבלות רק לצד השמרני. בשורה התחתונה הוא אמר “מאוד לא סביר שידיעות מזויפות שינו את תוצאת הבחירות לצד זה או אחר“.

לפי דיווחים, הביקורת הנוקבת מהצד הדמוקרטי שהפסיד ועתה זועם ומחפש אשמים (הפגנות נגד טראמפ עדיין מתרחשת כל ערב בערים הגדולות) הביאה את מנהלי פייסבוק לדון ברצינות בנושא, אך אלו הגיעו למסקנה שברשת החברתית יש מקום למגוון דעות וזיהוי מה “אמת” ומה שקר הוא תהליך די מורכב.

למצוא את השקרנים

לא פשוט לנהל את הרשת החברתית הכי משפיעה בעולם. הדרך רצופה בשאלות אתיות ופרקטיות לא פשוטות. מדינת ישראל מנסה לדרבן את פייסבוק להילחם יותר בהסתה לאלימות שתרמה רבות לאיתיפאדת היחידים שהחלה בשנה שעברה. אבל הסתה לאלימות יחסית קל לזהות (וגם בזה היא מתקשה), האם יש לפייסבוק אחריות לנכונותו של כל מם שמופץ דרכה?

ובכל זאת, אתמול בלילה פרסם מארק צוקרברג פוסט בו הוא מסביר כיצד הוא מתכוון להתמודד עם בעיית החדשות המזויפות. בתמצית הדברים: בפייסבוק מתכוונים לקבל שירות מארגונים שמטרתם “לבדוק עובדות” כדי לוודא שמידע שמתחיל לקבל תאוצה ברשת הוא נכון. פייסבוק תסמן תוכן שאותם “בודקי עובדות” או גולשים אחרים סימנו כחשודים. פגיעה במערכת הכלכלית של יוצרי תוכן שכל מטרתם ללכוד קליקים.

נראה שכל מה שצוקרברג עושה מפנה אליו ערימות של ביקורת. בין אם זה שתדלנותו בקשר למדיניות הגירה או דיון חשוב בנושא התוכן שמופץ דרכה, ככל שעוצמתה של פייסבוק תגדל כך יותר טענות יופנו אליה בקשר לדרכי ההשפעה שלה בתודעה הציבורית.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים