מציאות אבודה: האם גוגל וקוואלקום שרפו 1.4 מיליארד דולר על סרטון מזויף?

Magic Leap מקור: אתר Magic Leap

ב-2014 שמע העולם לראשונה על חברת Magic Leap בזכות גיוס ענק של 540 מיליון דולר שניתנו לה מגוגל, קוואלקום ואחרים. מאז היא גייסה עוד כמעט מיליארד דולר נוספים אך מוצר אין וכתבת תחקיר של The Information טוען שכזה אפילו לא קרוב.

לפי ההבטחות וסרטון ששחררה בזמנו, עוסקת Magic Leap בפיתוח מיכשור מציאות רבודה/מוגברת מתקדם במיוחד. בחברה הבטיחו חוויה כזו שהאובייקטים המונפשים בו יראו ממש חיים וקופצים מהמסך ועולה פי כמה על כל המתחרים האחרים, בראשם HoloLens של מיקרוסופט שכבר קיים ועובד.

אלא שאותו עובד לשעבר סיפר למגזין שהחברה הטעתה את המשקיעים והציבור. לטענתו, הסרטון המרשים הבא שיצא במארס 2015 נוצר על ידי חברה שמתמחה באפקטים מיוחדים בוידאו ולא על ידי טכנולוגית מציאות רבודה מתקדמת:

כך או כך, ההדגמות המרשימות משכו עוד משקיעים מוכרים כמו עליבאבא ו-Warner Bros ההוליוודית שהביאו עימם עוד כמעט 800 מיליון דולר. אותו עובד לשעבר טוען שלמשקיעים הציגו הדמיות דרך מכשור מסוים (לא ברור אם מדובר במציאות רבודה או בעוד אפקטים מיוחדים) ומיד לאחר מכן עברו במהירות להציג mock up (דגם מוקדם) בדמות משקפיים קלים מחוברים בחוטים למחשב כבד ועוצמתי וטענו שכך המוצר הסופי יראה (משקפיים ללא חוטים).

המקור מספר שהחברה עדיין מסתמכת על קסדה מגושמת מחוברת בחוטים למחשב חזק מאוד ולא הצליחה להעביר את המוצר למשקפיים כפי שהבטיח המייסד. צריך לציין שאין טענות לזיוף מוחלט של עבודת החברה, ככל הנראה יש לה יכולת מסוימת להציג מציאות רבודה, אך קשר בין ההדגמות המרשימות וההבטחות הגדולות לבין מה שקורה בשטח מקרי בהחלט.

צריך גם להזכיר שהחברה רכשה באפריל השנה חברת סייברסקיוריטי ישראלית בשם Northbit תמורת כמה מיליוני דולרים ובמטרה להוסיף למערכת המציאות הרבודה שלה שכבת אבטחה. עוד סימן לכך שהכוונות של החברה לבנות את מה שהבטיחה אכן אמיתיות.

מייסד קצת מוזר

את Magic Leap ייסד רוני אבוביץ (Rony Abovitz). לא הרבה ידוע עליו אבל ככל הנראה הוא טיפוס קצת אקצנטרי ומוזר (גם בסטנדרטים של עמק הסיליקון). בעבר הוא כתב בלוג עם רשומות ארוכות ומוזרות ויש לו להקת אינדי-רוק. הרקע ההשכלתי שלו מגיע מתחום ההנדסה הביו-רפואית ויש לו קבלות בתחום לימודיו: הוא כבר בנה חברה שייצרה מערכת רובוטית רפואית בשם Mako Surgical שנמכרה תמורת 1.65 מיליארד דולר ב-2013.

בסרטון הבא תראו איך הוא מתחיל את הרצאתו ב-TedX, סוריאליסטי לחלוטין:

אותו רוני אבוביץ הגיב בטוויטר להאשמות במילה אחת: Believe (וממשיך לחפש שם עובדים לחברה עם קריטריונים מעורפלים מאוד). בבלוג החברה הוא כתב פוסט (יש רק 5 פוסטים מאז הוקם האתר, כולם למעט אחד נכתבו על ידי אבוביץ’ עצמו) שם הוא מספר שהחברה כבר מריצה מוצר כמעט סופי שנמצא בבדיקות אחרונות ומסכם במשפט אחד: “המשיכו לעקוב, הכיף רק מתחיל”.

לא הראשונה לזייף חלומות

סה”כ גייסה Magic Leap כ-1.4 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות והוערכה ב-4.5 מיליארד דולר, הכל מכספי חברות וקרנות ידועות. אם טענות העובד לשעבר נכונות, קשה להאמין איך גוגל, עליבאבא קוואלקום ואחרים לא הצליחו לקלוט שמוכרים להם חלומות לא מציאותיים.

מצד שני, זו לא תהיה פעם ראשונה. לא מזמן התגלה שחברת Theranos של היזמת הצעירה אליזבת’ הולמס שהתיימרה לבדוק מגוון רחב של מחלות ומאפיינים דרך בדיקת דם קטנה באצבע, סובבה את כל המשקיעים המקצועיים והותיקים שנתנו לה 400 מיליון דולר על אותה אצבע. הסתבר שרוב הממצאים בבדיקת הדם מומצאים, וספק אם היא בכלל עובדת.

ואי אפשר מבלי להזכיר את הפרוייקטים הכושלים של Kickstarter ו-Indiegogo. אמנם 90% מהפרוייקטים מספקים מוצר כלשהו לתורמים, אבל לא תמיד זה עומד בציפיות המוקדמות. אחד מהפרוייקטים שהתגלה כהונאה פר-אקסלנס בגודל של 3.2 מיליון דולר חייב את קיקסטארטר לפתוח בחקירה רשמית, זאת כדי למנוע מכל האקו-סיסטם של מימון ההמונים מלקרוס. אולי הבעיה שטבע האדם נועד להאמין לחלומות ותמיד יהיה מי שינצל תכונה זאת.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים