גוגל מכריזה על Waymo: פרוייקט המכונית האוטונומית

מכונית אוטונומית של חברת Waymo מבית גוגל

ענקית האינטרנט גוגל הכריזה כי היא מעבירה את פרוייקט המכונית האוטונומית שלה לאחזקתה של חברת האם Alphabet, זאת בהמשך לדיווחים בנושא שינוי הכיוון של החברה בתחום שהגיעו בשבוע שעבר. לחברה החדשה תקרא Waymo.

ההכרזה החדשה מגיעה כחלק מהרצון של גוגל (או למעשה, Alphabet) לחלק את עיסוקיה השונים תחת חברות שונות שינוהלו כולן תחת אלפבית, בנפרד מעסקי האינטרנט של גוגל עצמה. התנהלות שכזו, גם אם שקופה בעיני הצרכנים, מובילה לסדר ארגוני ולהפרדה החיונית בין תחומי הפעילות הענפים של החברה הענקית.

השינוי החדש מעיד על השינוי התפיסתי של גוגל בכל הנוגע למכוניות האוטונומיות. כבר לא מדובר בניסוי קטן ושולי במעבדות המחקר והפיתוח של החברה, אלא במוצר אמיתי המיועד להגיע  אל השוק. גוגל רואה את הפוטנציאל הטמון במכוניות האוטונומיות, מאמינה בעתידן ותפעל כעת על מנת להגשים את חזונה ולהפוך את חלום המכונית האוטונומית למציאות.

אנחנו נכין את המוח, אתם תייצרו את הגוף

לאחר שהבנו כי גוגל שועטת אל שוק המכוניות האוטונומיות בכל הכוח, השאלה המתבקשת היא: האם היא תיייצר את המכוניות בעצמה? קרוב לוודאי שלא. ייצור מכוניות הוא עסק שונה מאוד מעולם הטכנולוגיה. בעוד שעל מנת לייצר סמארטפון או דפדפן יש צורך בעיקר בפיצ’רים מלהיבים או מחיר אטרקטיבי, בעוד שוק הרכב דורש הרבה יותר. חברת רכבים זקוקה לנסיון של עשרות שנים, הרים של פטנטים, מוניטין ותדמית, הנדסת אמינות וכו’.

אמינות היא אחד החלקים הקשים ביותר במשוואה – היא תלויה בגורמים רבים ונבנית לאורך עשרות שנים, ובנוסף מסוגלת להניא את הצרכנים מלרכוש את הרכב לאחר כל מעידה (מדובר בהשקעה של עשרות ואף מאות אלפי שקלים, שהצרכנים נוהגים לקחת בזהירות ובכובד ראש גדול עשרות מונים בהשוואה לרכישת סמארטפון). מה הופך את היצרניות היפניות לאמינות יותר מהצרפתיות? זו שאלה שיכולים לענות עליה רק מהנדסים ותיקים ומוסכניקים עם ידיים מלוכלכות, ולא אליטת ההיי-טק השוכנת בעמק הסיליקון.

מהפכת הרכבים האוטונומיים תלך ככל הנראה בד בבד עם מהפכת הרכבים החשמליים. שתיהן מביאות את בשורת הקדמה והעתידנות המאפייניות את עמק הסיליקון אל עולם הרכב המיושן, ועשוייה להביא לפריחתן של יצרניות חדשות שאינן משחקות לפי כללי השוק המיושנים (ראו לדוגמה את טסלה). עם זאת, סביר להניח שגוגל תבחר שלא להשיק מכונית בעצמה, בעיקר על מנת לחסוך את שלל כאבי הראש הקשורים בכניסה לעסק המסובך והמסוכן שהצלחתן של חברות צעירות בו עדיין מוטלת בספק.

לגוגל יש כבר עכשיו שותפות עם Fiat-Chrysler ליצירת מכוניות אוטונומיות, כך שסביר להניח שהיא זו שתהנה ראשונה מפירותיה של חברת Waymo הצעירה. כל מה שנותר לנו לעשות כעת הוא להמתין להכרזות נוספות מפי החברה השאפתנית.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים