לא רק לשרתים: אינטל משיקה כונן Optane למחשבים נייחים

זיכרון מטמון מסוג Optane של אינטל (תמונה: יח"צ Intel) זיכרון מטמון מסוג Optane של אינטל (תמונה: יח”צ Intel)

לאחר שהשיקה כונן Optane מהיר במיוחד להאצת שרתים, ממשיכה אינטל בהשקת טכנולוגיית 3D XPoint המהפכנית וחושפת כונן האצה המיועד למחשבים נייחים.

הכונן החדש לא מיועד לשמש ככונן אחסון רגיל למחשב, אלא כזיכרון מטמון (Cache). ניתן להתייחס אל הכונן החדש כאל שלוחה נוספת של זיכרון העבודה של המחשב, המצטרפת אל זיכרון ה-RAM ואל זיכרון המטמון במטרה לשפר את ביצועי המחשב.

הרעיון בזיכרון מטמון הוא פשוט למדי: בעוד שקבצים ישנים שניגשים אליהם לעתים נדירות נשמרים על הזיכרון האיטי והמרווח, קבצים שניגשים אליהם לעיתים קרובות נשמרים על זיכרון מהיר וקטן שהמקום בו יקר ערך. כך ניתן לשמור סרטונים עתיקים מבר המצווה על הכונן הקשיח הגדול, הזול והמרווח, בעוד שקבציה העיקריים של מערכת ההפעלה ושל התוכנות החשובות במחשב נמצאים על כונן המטמון לגישה מהירה.

הרעיון מאחורי השימוש בזיכרון שאינו-נדיף (נשאר לאחר ניתוק החשמל) כזיכרון מטמון אינו חדשני כלל וכלל. כוננים קשיחים רבים בשוק פועלים במתכונת של SSHD (ר”ת של Solid State Hybrid Drive), המשלבת זיכרון פלאש קטן בגוף הכונן ומאחסנת בו את הקבצים שנמצאים בשימוש התדיר ביותר. בנוסף, מערכת ההפעלה הפופולרית ווינדוס מציעה את יכולת ה-ReadyBoost, המאפשרת לרתום זכרונות פלאש חיצוניים כזיכרונות מטמון לצורך האצת ביצועי המחשב.

הכונן החדש מציג ביצועי האצה גבוהים יותר מאי פעם, ומספק שיפור מורגש בביצועים גם עבור כונני NAND מהירים (אם כי השיפור הגדול ביותר יורגש כמובן בצירוף כוננים קשיחים רגילים). לטענת אינטל, הכונן החדש מתפאר בזמני אתחול קצרים פי שניים, ביצועי מערכת מהירים ב-28 אחוזים וביצועי אחסון גבוהים פי 14. לא ברור האם מדובר בהשוואת ביצועים לכונני NAND או לכונני HDD, אך ביצועיה המרשימים של טכנולוגיית 3D XPoint החדשה מבטיחים כי אכן יש דברים בגו.

כונן SSD Optane מבית אינטל בטכנולוגיית 3D-XPoint (תמונה: Intel)
כונן SSD Optane לשרתים מבית אינטל, המשתמש גם הוא ב3D-XPoint (תמונה: Intel).

הכונן החדש יוצע לרכישה בארה”ב החל מה-24 באפריל, ויסופק לצרכנים יחד עם תוכנה ייעודית מבית אינטל המנהלת את המטמון בכונן בצורה מיטבית לשיפור הביצועים. דגם בנפח 16 גיגה-בייט יאלץ אתכם להיפרד מ-44 דולרים (כ-160 שקלים חדשים) בעוד שעבור דגם בנפח 32 גיגה-בייט תשלמו 77 דולרים (כ-280 שקלים חדשים). בשלב זה כונן ה-Optane החדש תומך במעבדי הדור השביעי של אינטל (Kaby Lake) בלבד, ואך ורק בגרסאותיהם הנייחות.

יודעי דבר יטענו כי מדובר במחירים גבוהים למדי עבור כונן אחסון, אפילו בהשוואה לכונני פלאש שמחיריהם נסק בשנים האחרונות בעקבות מחסור כולל בשוק. עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר בטכנולוגיה מהפכנית ומהירה במיוחד שמחירה צפוי לצנוח בשנים הבאות – היא עשוייה להפוך בסופו של דבר לאלטרנטיבה ראוייה לכונני ה-NAND ה-“מסורתיים”, שמניעים כיום את הטכנולוגיה מאחורי כונני ה-SSD.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים