היום הנפקת Facebook בבורסה: סיכום הפרטים, ההשלכות ומה בעתיד

“אם פייסבוק הייתה מדינה, היא הייתה המדינה השלישית בגודלה בעולם.” כך פתח פרופ’ שיזף רפאלי, ראש מרכז שגיא לחקר האינטרנט, את הרצאתו לפני מספר ימים במסגרת מייזם של קבוצת Wize.

כשנה לאחר ההכרזה הראשונית, 901 מיליון “אזרחי” פייסבוק יחזו היום (18.5) במניות ה”מדינה” שלהם נסחרות בבורסה. השקת הבכורה של פייסבוק (IPO, בז’ארגון) תגרוף , לפי ההערכות, הון של כ-16 מיליארד דולר, ותהיה אחת ההנפקה הרווחית ביותר של חברת טכנולוגית וההשקה הרווחית ביותר אי פעם של חברה כלשהי אחרי אלו של General Motors ו-Visa. לשם השוואה, ההנפקה של הרשת החברתית תקדים ברווחיותה, לפי התחזיות, את אלו של Google  ב-2004 ו Netscape-ב-1995. כשמונה שנים בלבד לאחר שהוקמה במעונות הרווארד, ערך החברה לאחר ההשקה צפוי להיות כ-107 מיליארד דולר.

מחזיקי מניות החברה, שחלקם אינם מוכרים, צפויים להיות המרוויחים העיקריים ממהלך זה, כשהם גורפים לכיסם סכום נאה מנסיקת שווי המניות שברשותם. בין בעלי החברה הידועים נמצאים מייסד ומנכ”ל החברה מארק צוקרברג, פיטר ת’יל – ממייסדי PayPal וממשקיעי LinkedIn ו-YouTube, ענקית התכנה מיקרוסופט, מקים Napster שון פארקר, הזמר בונו, ורבים אחרים. בעקבות הנפקת מניות נוספות למען המסחר בבורסה, יקטן אחוז השליטה של המחזיקים הנוכחיים בחברה. לדוגמא, אחוז מניות החברה בהן מחזיק מארק צוקרברג יפחת בכ-2 וחצי אחוזים.

אם ניכנס לפרטים טכניים, עתידה החברה למכור כ-420 מיליון מניות, כאשר כל מניה עתידה להיסחר בעבור $34-$38. בעקבות ההערכות לביקוש רב, זכתה בימים האחרונים מניית החברה לתוספת של כ-25% לערכה ברגע ההשקה. היות ולא נסחרה פומבית עד היום, שווי המנייה ב”שווקים המשניים”, שם הקוד לשווקים האפורים של שוק המניות, גבוה אף יותר ועומד על כ-$44 למניה.

למרות ההתרגשות מההשקה הצפויה, הודיעה ביום שלישי השבוע חברת General Motors, על הפסקת הפרסום בתשלום בפייסבוק. אמנם תמשיך GM להחזיק בדף פייסבוק, אך תפסיק מלהופיע על לוחות הפרסום שבאתר. GM נמקה את הימנעותה מפרסום אקטיבי בפייסבוק בטענה שיעילות ההופעה על משבצות הפרסום ברשתות החברתיות אינה מוכחת. תוכן ההודעה, ובעיקר עיתויה קודם להשקה, עלולים להסב לפייסבוק נזק כבד, מאחר וכל הכנסותיה של פייסבוק מקורם בפרסום. GM היא המפרסמת השלישית בגודלה בארה”ב, והודעתה על הפסקת הפרסום דווקא בעיתוי זה, עלולה להניא מפרסמים רבים אשר בלאו הכי מטילים ספק בכדאיות הפרסום ברשתות חברתיות, להפסיק לפרסם בפלטפורמות אלה.

עם זאת, האנליסטים ברחבי עולם גורסים פה אחד – אין ספק שההשקה תהיה הצלחה כבירה, ושערך המניה, וערך החברה בהתאם, יהיו גבוהים מאוד. השאלה שעלינו לשאול, אם ככה, היא זו: מה זה אומר מבחינתנו, המשתמשים, הצרכנים ואנשי הטכנולוגיה?

התשובה לשאלה היא שלכל הנפקה של חברה בבורסה יש שני צדדים עיקריים – הרווח והמחיר. הרווח מההנפקה, הצפוי להיות בין 16 ל-18 מיליארד דולר, עתיד להיות מושקע בפיתוחיה העתידיים של החברה ובשאיפתה להתרחב – כי גם אחרי ה-Wall, ה-Like, וה-Timeline, פייסבוק שועטת קדימה. חלק מהכסף עשוי להיות מושקע בפיתוח סמארטפון עתידי מוכוון פייסבוק. בין אם מבוסס אנדרואיד או Windows Phone, ענקית הרשת מכוונת שהפלאפון הבא שלנו יהיה פרי פיתוחה. אם העבר מעיד על הנולד, הסמארטפון הבא של פייסבוק יהיה מבית HTC, לאחר שזו פיתחה בשיתוף עם הרשת החברתית את ה-ChaCha/ HTC Status בעל המקלדת הפיזית ואת ה-HTC Salsa אשר הוצגו ב-MWC שנה שעברה.

בסבירות גבוהה, כיוון השקעה נוסף של החברה יהיה פיתוח מנוע חיפוש מוכוון נושאי עניין, שיוגדרו לפי הפרופיל שלנו ושל חברינו. אלגוריתם ה-EdgeRank, המשמש לחיפוש בפייסבוק כבר היום, עתיד להיות הבסיס לפיתוח זה. הרשת החברתית הגדולה בעולם שואבת אותנו לבלות בה זמן רב ככל הניתן, ולכן תקדים להציג תוצאות שעתידות לעניין אותנו במידה הרבה ביותר.

באשר למחיר, מחיר ההשקה עבורנו עלול להיות גדול ומשמעותי. מן הידועות היא, שחברה הנסחרת באופן פומבי בבורסה, מחויבת להציג דוחות רבעוניים, גידול בהכנסות ומידע למשקיעיה. המשמעות עבורנו היא, שפייסבוק תצטרך להראות למשקיעיה שהיא אכן מרוויחה כסף מהזמן שאנו משקיעים בגלישה ובשוטטות בדפיה. ייתכן ופייסבוק תשתול דפי פרסומת בתוצאות החיפוש בה, תגדיל את נפח הפרסום על ה”קיר” שלנו, תתחיל לגבות כסף עבור שירותים מתקדמים עתידיים, ותאתר אפשרויות נוספות להגדלת רווחיה.

ללא ספק, הנפקת פייסבוק בבורסה תשפיע עלינו – אם בפיתוחים עתידיים ברוכים, ואם בגזרות שנאלץ לספוג. התובנה הוודאית היחידה שלנו בגאדג’טי, היא שלכאן או לכאן, מהיום נצטרך להסתכל על הפייסבוק שלנו אחרת – פני הפייסבוק השתנו.

לחצו על LIKE לגאדג’טי ותקבלו את כל חדשות הטכנולוגיה ישירות לפייסבוק


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים