משרד הנשיא אובאמה מטיל וטו על חסימת הייבוא שהוטלה על אפל

Obama-1

אפל בידיים טובות. לאחר פסיקתה של ועדת הסחר הבינלאומי (ITC) בארה”ב מחודש יוני, אשר קבעה כי אפל עשתה שימוש בפטנטים רשומים של חברת סמסונג הנוגעים להעברת נתונים בטלפונים סלולריים ללא אישור, מתערב כעת משרדו של הנשיא אובאמה ומטיל וטו על ההחלטה לחסום לייבוא לתוך ארה”ב דגמים שונים של מכשיר האייפון (אייפון 4, אייפון 3GS ואייפון 3G) כמו גם מספר דגמים של טאבלט האייפד 2 והאייפד 3 אשר תומכים בהעברת נתונים דרך אנטנה סלולרית.

במכתב ששלח מייקל פורמן, נציג משרדו של נשיא ארה”ב, נטען כי הפטנטים אותם הפרה אפל לטענת סמסונג הינם פטנטים סטנדרטים חיוניים עבור תעשיית המכשירים הסלולריים, ואשר לגביהם מתחייבות החברות לפעול באופן הוגן ושווה כלפי כל החברות. על פי הטענות שמציג פורמן, קביעת ועדת הסחר הבינלאומית יוצרת יתרון לא הוגן לטובת סמסונג, אשר עוצרת את המתחרים משיווק מוצרים העושים שימוש בפטנטים המוגדרים סטנדרטיים בתעשיה לשם השגת מחיר גבוה יותר עבור השימוש בהם, זאת לאחר שנבחר לשימוש ע”י אפל במקום טכנולוגיות זמינות אחרות.

שימוש הוגן בפטנטים

פטנטים מסויימים משמשים כאבני ייסוד לבניית מוצרים שונים. בעולם הטלפונים הסלולריים, לא ניתן היה ליצור תחרות מצד חברות שונות ללא שימוש צולב בטכנולוגיות בסיסיות שונות המוטמעות באותם מכשירים, כמו למשל האנטנה הסלולרית. פטנטים סטנדרטיים אלו הוגדרו תחת רשיון פטנטים המכונה FRAND (ראשי תיבות של Fair, Reasonable And Non-Discriminatory), כאשר הרעיון הוא להשתמש בפטנטים אלה באופן הוגן, שווה ובלתי מפלה לשם קידום הפיתוח של תעשיות שונות.

ITC-logoבתמורה לשימוש בפטנטים הסטנדרטיים החיוניים המוגדרים כ-FRAND, יקבלו יצרניות הטכנולוגיה תשלום מינימלי הוגן כמו גם את אימוץ הטכנולוגיה אותה פיתחו כסטנדרט בתעשיה. החברות שישתמשו בטכנולוגיה המוגנת בפטנטים סטנדרטיים חיוניים יוכלו לעשות זאת ללא מאמצי פיתוח ארוכי שנים ובעלות הוגנת.

הרעיון בהסכמים לשימוש בפטנטים באופן הוגן הוא גם זה שעוזר לחברות שונות לייצר תחרות בקטגוריות מוצרים שונות, כך שלבסוף נהנים גם הצרכנים מהוזלה במחירים, כמו גם אימוץ טכנולוגיות שונות במגוון מוצרים, במקום שאלו יהיו ייחודיות במכשירים ספציפיים בלבד.

תגובת החברות להחלטה

זמן קצר לאחר פרסום הוטו של משרד הנשיא על החלטתה של ועדת הסחר הבינלאומי, דיווח הבלוג הטכנולוגי AllThingsD כי שתי החברות יצאו בהצהרות משלהן כתגובה, כאשר אפל מצידה מצודדת בהחלטה:

אנו משבחים את הממשל על תמיכתו בחדשנות בנושא מהותי זה. סמסונג עשתה טעות כאשר ניצלה לרעה את מערכת הפטנטים בדרך זו.

באופן לא מפתיע, אין שמחה מצידה של סמסונג לאחר החלטת הממשל להסיר את חסימת ייבוא המכשירים שהוטלה על אפל בחודש יוני:

אנו מאוכזבים מההחלטה לבטל את איסור ייבוא המכשירים כפי שנקבע ע”י ועדת הסחר הבינלאומית (ITC) בארה”ב. ב-ITC גילו כי סמסונג ביצעה משא-ומתן הוגן ובתום לב וכי אפל מצידה נשארה בסירובה לאמץ את הרשיון שהוצע לה (עבור השימוש בפטנטים).


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים