זעזוע בעולם המובייל: מיקרוסופט רוכשת את חטיבת המובייל של נוקיה, אילופ חוזר למיקרוסופט

700-nokia_press_conference_sept_3_siilasmaa_ballmer-_elop

יצרנית הטלפונים הסלולריים הפינית נוקיה הודיעה הבוקר (ג’) כי תמכור את חטיבת המובייל של החברה למיקרוסופט עבור סכום העומד על 5.44 מיליארד יורו (כ-7.18$ מיליארד) בעסקה שתתבצע כולה במזומן וצפויה להיסגר עד הרבעון הראשון של 2014. בנוסף לעסקי המובייל של החברה תקבל מיקרוסופט גם רשיון לא אקסלוסיבי לשימוש בפטנטים של החברה בטווח 10 השנים הבאות עם אפשרות הארכה בלתי מוגבלת, אולם אלו ישארו בבעלותה המלאה של נוקיה.

כחלק ממהלך המכירה הודיע סטיבן אילופ, מנכ”ל נוקיה בשלוש השנים האחרונות, על פרישתו מהחברה. הודעה זו מגיעה זמן לא רב לאחר שהודיע מנכ”ל מיקרוסופט הנוכחי, סטיב באלמר, על פרישתו מהתפקיד בשנה הקרובה, כך שניתן לשער כי הרכש החדש אילופ אשר נכון לעכשיו יתפקד כסגן נשיא במיקרוסופט וכראש מחלקת המכשירים והשירותים, יכול ויהיה גם המנכ”ל הבא של ענקית התוכנה מרדמונד.

לאחר מכירת פעילות המכשירים נוקיה תמשיך לפעול בשלושה תחומים עצמאיים: ייצור ושיווק מוצרים עבור רשתות סלולריות, אספקת שירותי מיפוי דרך חטיבת המפות HERE של החברה והמשך פיתוח טכנולוגיות מתקדמות אחרות אותן תוכל למכור ברשיון לחברות שונות. כדי להמשיך את זרם המזומנים שהגיע מחטיבת המובייל של החברה לחטיבת המפות HERE, חתמה מיקרוסופט על הסכם לארבע שנים לשימוש בשירותי המפות של החברה.

השכרת רשיונות, לא עוד?

elop-microsoftמאז החלה מיקרוסופט את דרכה כיצרנית ומשווקת מערכות הפעלה למחשבים אישיים, פעלה החברה למכור את מוצריה ברישיון ליצרניות המחשבים. בדרך זו, הצליחה מיקרוסופט לא רק לשמור על רשיונות מוצריה בביתה, אלא גם להגיע לנתח משמעותי אשר נשמר לאורך שנים בשוק מערכות ההפעלה למחשבים אישיים. כשהחלה מיקרוסופט לשווק את מערכת ההפעלה החדשה Windows 8 למכשירים ניידים, החליטה החברה באופן טבעי להמשיך באסטרטגיית הרשיונות, אולם נוכחותה העזה של אנדרואיד, אשר זמינה לשימוש ללא עלות, לא איפשרה למיקרוסופט הצלחה גדולה אצל יצרניות המכשירים הניידים שנדרשו לשלם על רשיון לשימוש במערכת ההפעלה הניידת.

כשרכשה גוגל את חטיבת המובייל של מוטורולה, קולות רבים עלו בשל חשש כי זו תקבל יתרון לא הוגן אל מול שאר היצרניות בשוק, אך נכון לזמן זה הדבר מתברר ככזה שלא ממש השפיע על מכירותיהן של היצרניות השונות העושות שימוש במערכת ההפעלה אנדרואיד. במקרה של מיקרוסופט, לעומת זאת, השימוש הנרחב ביותר במערכת ההפעלה הניידת Windows 8 נעשה ע”י נוקיה עצמה, ועל כן יש להניח כי יתרון משמעותי יופנה אל זו, דבר העשוי לגרום לחברות המתחרות לזנוח את חלונות כמערכת ההפעלה במכשיריהן, גם אם מיקרוסופט לא תשנה את מדיניותה ותמשיך למכור רשיונות למערכת ההפעלה לכלל החברות בשוק.

התחרות מתחממת

שוק המובייל הולך והופך תחרותי יותר ויותר, במלחמה אשר הובילה לא מעט שינויים בצמרת החברות הגדולות בשוק התוכנה והאינטרנט, כמו גם אצל יצרניות המכשירים הניידים עצמן. שינויים בצמרות ההנהלה של אפל, גוגל, מיקרוסופט ואחרות הפכו להיות דבר נפוץ בתקופה האחרונה כאשר בזה אחר זה בוחרים בכירים שונים לעזוב את תפקידם. כך למשל היה עם עזיבתו של באלמר את תפקיד מנכ”ל מיקרוסופט ולאחרונה גם נטישתו של ראש מחלקת אנדרואיד בגוגל, הוגו בארה.

תודה לכל המדווחים!


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים