דירה להשכיר: Airbnb מגייסת 1.5 מיליארד דולר לפי שווי של 25 מיליארד

פלטפורמת השכרת דירות לתיירים, Airbnb, גייסה סכום עצום של 1.5 מיליארד דולר בסבב השקעה שהוא מהגדולים ביותר אי פעם שגויס מקרנות פרטיות. על פי הדיווח בוול סטריט ג’ורנל, הערכת השווי הנוכחית לאתר המצליח עומדת על 25.5 מיליארד דולר. בין הקרנות המשקיעות אפשר למצוא שמות מוכרים כמו קליינר-פרקינס, GGV, קרנות השקעה מסין וגם קרנות “טרמפיסטיות” שרוכשות מניות של חברות פרטיות רק כדי למכור אותן ביום שהחברה תונפק בבורסה.

רק 3 חברות גייסו סכום פרטי עצום כל כך עד עתה: חברת הטכנולוגיה Uber, שקיבלה 2.8 מיליארד דולר השנה, עליבאבא גייסה 1.6 מיליארד דולר מספר שנים לפני הנפקתה ופייסבוק, שגייסה מיליארד דולר ב-2011, לפני ההנפקה הגדולה. השווי שלה מכניס אותה לרשימה “חדי הקרן” האקסלוסיבית של הסטארטאפים ששוים יותר ממליארד דולר עוד לפני ההנפקה.

היא השלישית ברשימה זו מייד אחרי Uber ו-Xiaomi.

 ב-Airbnb רשומים יותר מ-1.4 מיליון נכסים להשכרה שאמורים להכניס כ-900 מיליון דולר השנה, ועל פי התחזיות, צפויים להכניס לה 10 מיליארד דולר בשנת 2020. ההכנסות צומחות בכ-90% מדי שנה, שיעור שאין דומה לו בתעשיה. לשם השוואה, הכנסות חברת Priceline, בעלת אתר השוואת המחירים Booking.com, צומחות בשיעור של 17% וההכנסות של רשת בתי המלון הילטון צומחות רק ב-9%.

מי לא מרוצה מ-Airbnb?

Airbnb היא חברה של הכלכלה החדשה: חברת הנדל”ן הגדולה ביותר ללא נדל”ן, בדיוק כמו ש-Uber הוא תחנת מוניות הגדולה בעולם שלא מעסיקה אף נהג מונית (לפחות כך היא מתעקשת). למרות שתיירים רבים נהנים מהמחירים הנמוכים של הדירות שרשומות באתר, ערים מרכזיות בעולם עושות חיים קשים למשתמשי השירות.

עיריית פריז אסרה על תושביה להשכיר דירות לתיירים ומטילה קנס של 25 אלף אירו אם החוקרים שלה מגלים תושב שעובר על החוק. כניסיון פיוס הציעה Airbnb לעיריית פריז לשלם מיסי תיירות אך השלכות הכלכלה החדשה פוגעות אף במרקם העיר. מסתבר שהרווח הגבוה מהשכרת דירות לתיירים גורם לתושבים המקומיים לעזוב את בתיהם לטובת ההשכרה: פריז מתרוקנת מתושביה.

גם בברלין נלחמת העירייה בנחישות בהשכרת הדירות הלא חוקית שמתבצעת בעיקר דרך Airbnb. ובתל אביב המלחמה הזו בראשיתה. איגוד בתי המלון כבר הביע את התנגדותו להשכרת דירות לתיירים והלחץ על עיריית תל אביב להגביר את הפיקוח גובר. למרות שהשוק האירופי אחראי לכמחצית מההכנסות של Airbnb והמאבק על הלגיטמיות שלה שם עדיין לא הסתים, לא נראה שקשיים אלו יעיבו על הכוונות להנפיקה בעתיד הלא רחוק.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים