דעה: מי בכלל צריך טאבלטים?

אחרי זמן לא רב של נסיעה פרועה בין הרים ובין סלעים, הגענו לתחנה הסופית (בינתיים): כל חברת חומרה גדולה שמכבדת את עצמה הציגה בפנינו בשבועות האחרונים את הטאבלט\ים שהיא מתכוונות לשחרר לשוק במטרה לכבוש את ליבו של כיסנו ולגרום לנו לקנות טאבלט – תוך העדפה ברורה, כמובן, לטאבלט שלה. אך מרוב טאבלטים שהוכרזו והוצגו בפנינו לאחרונה, האם יכול להיות ששכחנו שמעבר לשאלת ה”איזה”, עומדת בפנינו שאלה משמעותית הרבה יותר – האם אנו צריכים בכלל טאבלטים?

לפני מספר שנים הכניסו חברות החומרה לחיינו את הנטבוקים – מחשבים מיני-ניידים בעלי חומרה בסיסית, שבאים לספק לנו צרכים בסיסיים למדי. המיזם השאפתני הזה החל את דרכו כשיקול הומניטרי – לעזור למדינות עולם שלישי, ולדאוג שגם שם יהיו מחשבים נישאים שיעזרו לאוכלוסייה המתקשה להתקדם לעידן הטכנולוגי, בשאיפה לשדרג ולשפר את חיי היומיום שלהם. מה שהחברות הגדולות הבינו רק אחר כך, היא העובדה שהן עלו ממש לא במתכוון על קונספט מקורי ומעניין שגם צרכנים מהמדינות המפותחות ביותר מעוניינים בו. כך לפתע צמח לו שוק ביניים חדש של מחשבים ניידים חלשים לכל דורש.

השלב הבא באבולוציה היה כמובן הטאבלט – כולכם ודאי זוכרים את ההתרגשות הרבה בעת הכרזתה של אפל על מכשיר ה-iPad, הטאבלט האמיתי הראשון שהביא לנו חווית משתמש שעוד לא פגשנו, כזו שפתחה בפנינו דרך חדשה ומעניינת לצרוך תוכן, והרבה תוכן. הטאבלטים, בדומה לנטבוקים, לא הציגו את שיא הטכנולוגיה ועדיין לא הגיעו ברמתם לביצועי מחשב נייד רגיל. אך עם נתוני מכירות אי אפשר להתווכח והטאבלט המדהים פרי פיתוחה של אפל נמכר במיליונים (ואפילו הגלאקסי טאב של סמסונג נמכר בכמות מכובדת למדיי). הטאבלטים מאפשרים לנו לצרוך כמויות גדולות של מדיה בצורה נוחה ומהירה, לעדכן סטטוסים בפייסבוק בצורה שוטפת ולקרוא מיילים על מסך גדול יחסית בצורה ברורה ומהימנה – וכל זה במשקל ממש לא רב ובניידות כמעט מושלמת. מנגד, עלו קריאות ותהיות רבות אודות הצורך עליו בא לענות הטאבלט באמת.

הטענה העיקרית כנגד הטאבלטים ומה שגם מנע מרבים לרכוש אחד שכזה היה היעדר המקלדת, שבלעדיה זה עלול להיות לא נוח ולפעמים גם ממש קשה להקליד תוכן, במיוחד טקסטים ארוכים. הטאבלט לא יכול להוות תחליף אמיתי למחשב וזהו בעצם החסרון הגדול לכל יוצרי התוכן – בין אם מדובר בכתיבת מיילים ארוכים, הכנת עבודות גדולות או סתם כתיבת כתבות או עדכון בלוגים. למרות שישנה כבר חברה אחת שמנסה לפתור את הבעיה הזו. חיסרון נוסף הוא במערכת ההפעלה שהיא פקטור חשוב ומכריע בעולם הטאבלטים – טענות רבות הועלו על כך שמערכות ההפעלה שהגיעו על גבי הטאבלטים אינן מספיקות בעבור המשתמש המתקדם, שמעוניין באופציה להתקין תוכנות מתקדמות, כמו שניתן לעשות בחלונות ובכל מערכת הפעלה מתקדמת אחרת. משתמשים רבים אף קיוו לטאבלט עם מערכת הפעלה Windows מבוססת מגע, כזו שתוכל לגרום לטאבלט להוות תחליף אמיתי למחשב נייד – שלא תהיה לו כל הגבלה בהתקנת תוכנות צד שלישי, גם כאלו שלא יוצרו במיוחד בעבור טאבלטים. אישוש נוסף לכך ניתן לקבל מגוגל עצמה שאמרה כי אנדרואיד בגרסאותיה הקודמות לא התאימה לטאבלטים כלל וכלל.

טענה חשובה לא פחות היא שהטאבלט הוא בעצם סמארטפון מגודל, שאינו אפקטיבי מספיק בשביל ליצור איזשהו הבדל משמעותי כלשהו לטובתו. אחרי הכל, כאשר אנו מעוניינים לקרוא מיילים, לראות סרטונים ב-YouTube, או אפילו סתם לעדכן סטטוס בפייסבוק, אין טעם להיסחב עם טאבלט גדול שכזה – מסך סטנדרטי של סמארטפון, כמו זה שנמצא אצלנו בכיס, יוצר את אותו האפקט – בקטן יותר.

מגרעה נוספת של הטאבלטים היא במחיר הגבוה דיו. כולנו היינו עדים למחירים הגבוהים שחברות החומרה הגדולות דרשו בעבור הטאבלטים שלהן, כאשר חלקם אף חצו את רף 1,000 הדולרים. הסיבה לכך דווקא פשוטה – שאיפתן של החברות ליצור טאבלט בעל חומרה חזקה שיתחרה בטאבלטים של החברות האחרות, תוך כדי שהוא שומר על אורך חיים גבוה שיאפשר עבודה רצופה, ללא חיפוש תמידי ועיקש אחר שקע חשמלי. המחקר, הפיתוח ובסופו של דבר גם הפתרונות היצרתיים שמצאו החברות, ללא ספק מעלים את תג המחיר של הטאבלטים לשחקים.

אם נתסכל קצת על מספרים נוכל ללמוד הרבה על שוק הטאבלטים מדו”ח שהכין מייק אברמסקי, אנליסט בחברת RBC שעסק בעתידם ובנתוני המכירות של הטאבלטים. מייק מציג בפנינו מסקנות מעניינות מאוד, ואף קובע נתון מדהים כי נכון לסוף שנת 2010, ל-99.7 אחוזים מכלל אוכלוסיית העולם אין טאבלטים – מה שאומר שרק 0.3 אחוזים מכלל תושבי כדור הארץ רכשו טאבלט. בדו”ח מוצגת לנו טבלה המציגה את מיקומם של הטאבלטים והטלפונים החכמים (394 מליון) ביחס למוצרים או שירותים אחרים כגון: מנויי טלוויזיה (600 מליון איש), מחשבים נייחים (1.3 מליארד) ומנויים סלולרים (5.1 מליארד). מהמסקנות העולות  בדו”ח ניתן ללמוד כי עד שנת 2014 צפויים להימכר כ-400 מליון טאבלטים, כולל 185 מליון הטאבלטים שימכרו בשנת 2014. בדו”ח הונח כי מי שתשלוט בעולם הטאבלטים תהיה גוגל, עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, כאשר תתפוס נתח שוק של 40 אחוזים, בעוד אפל תהייה בעלת 34 אחוזים, מיקרוסופט 13 אחוזים, בלקברי 8 אחוזים ולבסוף HP עם 5 אחוזים בלבד. לסיכום, אין ספק שהטאבלטים שינו את חיינו ואת הדרך בה אנו צורכים ואפילו יוצרים מידע. השאלה האמיתית היא האם יש לנו צורך בהם באמת או שמא מדובר בעוד גימיק שתפס תאוצה שתחלוף אט אט, כאשר חומרת הסמארפטונים תתחזק או כאשר המחשבים הניידים יהיו קלים וחזקים יותר. אין ספק שמערכת ההפעלה החדשה של גוגל ואף ה-iPad החדש שהושק מכניסים אותנו בצעדי ענק לקראת הסיבוב השני של מלחמת הטאבלטים. מה איתכם? האם טאבלט כזה או אחר צפוי להכנס לרשימת הקניות שלכם? או שמא כבר נכנס?


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים