הדו”ח שדלף בטעות מגלה: התחרות בסלולר חוזרת לשחוק את סלקום

שלט לוגו סלקום (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

הדו”ח לרבעון השני של חברת סלקום היה אמור להתפרסם רק ביום שלישי הקרוב, אולם טעות אנוש גרמה להדלפתו וזה פורסם בערב שישי. הדו”ח שהודלף מצביע על כך שסלקום מאבדת מומנטום בשוק הסלולר, כשדווקא השוק הקווי נראה כרגע הרבה יותר מבטיח עבורה.

ההכנסות של סלקום ברבעון השני הסתכמו ב-962 מיליון שקלים, ירידה של 6.5% לעומת ההכנסות משנה שעברה. ההבדלים בין תחומי הפעילות מאוד ברורים. בעוד שההכנסות מאספקת שירותי סלולר ירדה ב-15%, הכנסות שירותי הקווים הנייחים (טלפון, אינטרנט וטלוויזיה) הוסיפו 10%. בזמן שמכירות ציוד תקשורת סלולרית נפל ב-11%, מכירות ציוד תקשורת נייחת דווקא זינקו ב-30%.

סלקום מציינת שהירידה בביצועי הסלולר נובעים מ”שחיקה מתמשכת במחירים ונטישת לקוחות כתוצאה מהתחרות בשוק הסלולר”. למרות הנזק שהסבה חטיבת הסלולר, סיימה סלקום את הרבעון השני עם עלייה קלה ברווח הנקי. מ-44 מיליון שקלים ל-45 מיליון שקלים. יתכן שהקטנת הוצאות השיווק והניהול ב-15% סייעה לתוצאה זו. החברה לא תחלק דיבידנד גם ברבעון זה.

מנויים, ARPU וטלוויזיה

בסיס הלקוחות של סלקום עומד נכון לסוף הרבעון השני על 2.779 מיליון מנויים, כלומר 13,000 מנויים עזבו את סלקום במהלך התקופה. ניתן לראות את המגמה בשיעור הנטישה שעלה מ-10.6% בשנה שעברה ל-10.8%. ואם זה לא מספיק, אז ההכנסה הממוצעת מכל לקוח (ARPU) רשמה נפילה דרסטית מ-60.2 שקלים בסוף הרבעון הראשון ל-57 שקלים בתום הרבעון השני. נתון שמשקף היטב את התחרות שגורמת לשחיקת המחירים בשוק.

כאמור, בזמן שהסלולר מזדחל, המגזר הנייח עובד היטב. שירותי האינטרנט הוסיפו ברבעון האחרון עוד 16,000 מנויים (189 אלף מנויי אינטרנט סה”כ). ושירות הטלוויזיה סלקום TV הוסיף 13,000 מנויים (בדיוק כמו התוספת ברבעון הראשון) ועתה מספר מנויי סלקום TV עומד על 137 אלף. מנכ”ל סלקום, ניר שטרן, אומר כי חיזוק התוכן בסלקום TV עם התוכן של HBO עזר למשוך מנויים וכן גם חבילת הקווטרו שהושקה באפריל.

הדו”ח לרבעון השני של סלקום פורסם ביום שישי בערב כשהועלה לאתר ה-SEC בטעות. ככל הנראה מקור הטעות בפירמת עורכי הדין האמריקנית של סלקום, שם שלחו את הדו”ח שעדיין לא אושר על ידי ההנהלה. כשהתגלתה הטעות נאלצה הנהלת החברה להתכנס במהירות לאשר את דו”ח ולהעלות אותו באופן מסודר גם לאתר הרשות לניירות ערך הישראלי.

השוואת מפרטים