כבר כמה שנים שחברת גופרו מצטמצמת וסוגרת פעילויות. כל הניסיונות לחזור למרכז העניינים בתחום הצילום או כל תחום אחר שירים את המורל (והרווחים) נכשלו. ההודעה שיצאה אתמול (ב’) מבית גופרו יכולה לסמן את תחילת סופה של החברה כפי שאנו מכירים אותה כעת.
זה התחיל מאזהרת רווח שפירסמה גופרו אתמול לדו”ח הקרוב. החברה צופה ירידה של 37% בהכנסות לרבעון הרביעי של 2017 (עונת החגים להזכירכם) לעומת שנה שעברה. לא רק שההכנסות נפגעו מירידה באטרקטיביות של המצלמות בעיני קהל הקונים, אלא שההכנסות ירדו ב-80 מיליון דולר בגין סעיף Price Protection, התחייבות של החברה לכך שאם מחיר המוצר יורד לאחר הקנייה (בטווח זמן מסוים), הקונה יזכה להחזר של ההפרש.
ב-10 בדצמבר, לקראת חג המולד, החליטו בגופרו להוריד את מחירי המצלמות והרחפנים בתקווה שהמהלך יעלה את המכירות (או לפחות יכסה את הורדת המחיר). למרות שהמכירות מתוך המלאי שכבר היה בחנויות עלו, המטרה הראשית לא הושגה.
“כבר בשיחת המשקיעים בנובמבר אמרנו שיש ביקוש קל לדגם ה-Hero 5 black“, כתב המנכ”ל ניק וודמן בהודעה, “למרות מאמצי שיווק עצומים, מצאנו שהקונים לא היו מוכנים לקנות את אותו דגם במחיר של שנה שעברה“.
אסטרטגיית מחירים קופצנית
כשיצא דגם הדגל החדש, Hero 6 Black, נקבע מחירו על 499 דולר. מכיון שדגם ה-5 כבר ספג הורדת מחיר לפני השקת ה-6, מחירו לא ירד בהשקת מחליפו ונותר על 399 דולר. התוצאה היתה שדגם ה-5 ה”מיושן” פשוט ישב על המדפים. כמו שאמר המנכ”ל, הקונים לא היו מוכנים לקנות את ה-5 במחיר של שנה שעברה. הורדת המחיר של ה-10 בדצמבר (מ-399 דולר ל-299 דולר) נועדה יותר מכל רק לנקות את המדפים.
היתכן שהמחירים שקובעת גופרו מראש גבוהים מדי? הנה היא עושה זאת שוב: בהודעה מאתמול היא חותכת את מחיר דגם הדגל, ה-Hero 6 Black, שרק יצא בספטמבר, ב-100 דולר ל-399 דולר. הנימוק של החברה: “כדי להתאים את מחירו לשאר הסדרה (ההורדה ל-5, ג’.ד) במתכונת של מוצר טוב, טוב יותר, הכי טוב“.
רחפנים
גופרו גם הודיעה שתסגור את פעילות ייצור ומכירת הרחפנים (לאחר שיסיימו למכור את המלאי הקיים) ותפטר 20% מהעובדים בחברה. למרות שרחפן ה-Karma היה השני מבחינת נתח שוק ברצועת המחיר שלו, סה”כ הוא נכשל ולא השיג דריסת רגל משמעותית בעולם הרחפנים. החברה תולה את האשמה בענף תחרותי במיוחד ואף בסביבה רגולטורית מחמירה הרבה יותר מבעבר (הגבלות על הטסה באיזורים רבים).
רחפן הקארמה, שמחירו 800 דולר, היה אמור להיות הדבר שיוציא את גופרו מהבוץ. שוק הרחפנים צומח בקצב דו ספרתי כבר כמה שנים, כאשר החלק המשמעותי הוא מכירות של רחפנים לתעשייה ועסקים. אך ככל הנראה הביקוש בקרב צרכנים פרטיים והקהל האקסטרימי (אליו היא בעיקר פונה) לא מספיק כדי להצדיק את המשך הפעילות. במשך השנים היריבה הגדולה ביותר בתחום, DJI, השאירה למתחרים אבק. ההימור נכשל.
מי מעוניין בגופרו?
מצבו של ניק וודמן לא טוב בעיני המשקיעים. הוא אמנם ייסד את החברה אך נראה שאלו כבר איבדו בו אמון מזמן. מחיר המניה ירד עוד 13% ב-2017 בהמשך ל-51% ב-2016. אזהרת הרווח אתמול הפילה אותה בעוד 13%. אם כן, אין פלא שניק וודמן כתב באזהרת הרווח כי מעתה הוא מוריד את משכורתו לדולר אחד (משכורת שוטפת, לא הטבות שניתנות כמניות).
בראיון ל-CNBC אמר וודמן שבנוסף לאמונה שהוא עדיין יכול לשפר את מצב החברה, הוא גם בודק אפשרויות נוספות שכוללות העמדת גופרו על המדף למכירה. הוא כבר שכר את בנק ההשקעות JP מורגן כדי לחפש קונה פוטנציאלי לגופרו ויש לציין ש-JP מורגן היה חתם בהנפקה של גופרו ב-2014. הנפקה שהסבה נזק של 80% למי ששם את כספו בחברה לאורך התקופה.
לאחר הקריסה אתמול שווי השוק של גופרו צנח ל-957 מיליון דולר. האם ימצא מי שיקנה את החברה במחיר של מיליארד דולר או יותר? DJI, סמסונג או קרן פרטית פרטית שתנסה להחיות את החברה? מי אתם חושבים שירצה את גופרו ובכמה?
חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.
הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.