ביקורת סרט: חיות הפלא, הפשעים של גרינדלוולד – עולם מופלא וריק מתוכן

חיות הפלא, הפשעים של גרינדלווד (תמונה באדיבות Tulip Entertainment) חיות הפלא, הפשעים של גרינדלווד (תמונה באדיבות Tulip Entertainment)

שמחה וצהלה – עולם הקסם של ג’יי. קיי. רולינג (J. K. Rowling) חוזר בענק עם חיות הפלא, הפשעים של גרינדלוולד. לאחר ההצלחה הגדולה של “חיות הפלא והיכן למצוא אותן” ב-2016, רולינג הבטיחה לנו סדרה של לא פחות מחמישה סרטים – כלומר ארבעה נוספים אחרי הראשון. השאלה היא – האם באמת יש סיבה טובה להקדיש חמישה סרטים למלחמה בגרינדלוולד, הנבל הגדול שהיה לפני וולדמורט? ועוד לסוף של המלחמה הזאת, הרבה אחרי הקשר האדוק בין גרינדלוולד לדמבלדור?

העלילה

נראה שכל ההישגים מ”חיות הפלא והיכן למצוא אותן” ירדו לטמיון – לטוב ולרע. הקוסם הנורא גרינדלוולד, אותו משחק ג’וני דפ (Johnny Depp), נמלט מהכלא בהזדמנות הראשונה, ועל ניוט סלמנדרה, גיבורינו התמהוני המגולם על ידי אדי רדמיין (Eddie Redmayne), נאסר במפורש לצאת מתחומי אנגליה לאחר שהרפתקאותיו בארצות הברית כמעט גרמו לניו-יורק להתאדות. לפחות קרידנס, הנער אותו שיחק עזרא מילר (Ezra Miller), שרד – אלא שמקום הימצאו לא ידוע, מה שמקשה מאוד על משרד הקסם לתפוס אותו, ומקשה עוד יותר על ניוט לעזור לו.

דמבלדור הצעיר (יחסית), אותו משחק ג’וד לאו (Jude Law), שולח את ניוט למשימה מסוכנת, מסוכנת פי כמה וכמה כי היא ממרה את פי משרד הקסם, במטרה למצוא את קרידנס כמה שיותר מהר. סוכניו של גרינדלוולד דולקים גם הם בעקבות הנער האומלל, במקביל להילאים – ציידים של מכשפים אפלים שנשלחו על ידי סוכנות הקסם הבריטית. גם טיני, המגולמת שוב על ידי קת’רין ווטרסטון (Katherine Waterston), נשלחת מארצות הברית כדי למצוא את קרידנס – השאלה היא מי ימצא אותו ראשון, והאם סוף סוף יצליחו לעזור לו?

קוסמים, או מאמני פוקימונים?

כזכור מהסרט הראשון, הוא התמקד בחיות פלא כייוון שהוא עקב בעיקר אחרי ניוט סלמנדרה, שחקר את החיות בשביל הספר שהוא כותב. הוא הגיע לניו יורק במיוחד כדי למצוא חיה ספציפית, ועל הדרך מצא עוד כמה חיות – ושיחק תפקיד מפתח בלכידתו של גרינדלוולד. בסרט השני ניוט הוא עדיין הגיבור העיקרי, לכאורה, אבל הסיפור כבר לא עוסק במחקר שלו – הוא עוסק בעולם הקוסמות, במהפכה שגרינדלוולד מארגן, ובעבר המסתורי של קרידנס. איך נושא “חיות הפלא” מתחבר? ובכן, הוא תמיד היה שם למעשה.

בספרי וסרטי “הארי פוטר” חיות פלא היו תמיד חלק גדול מהעלילה. אי אפשר לשכוח את באקביק ההיפוגריף, את בנות הים והדרקונים, את פוקס הפיניקס, את הבזיליסק של טום רידל, ואת ארגוג העכביש הענק. הן תמיד היו חלק מהנוף של העולם הזה. אבל כעת, עם תקציב גדול שמאפשר את זה ופוקוס יוצא דופן בגלל נושא הסרט הקודם, הנוכחות של חיות הפלא בחייהם של קוסמים הכפילה ואף שילשה את עצמה.

עד כדי כך נהיו נפוצות חיות הפלא בקרב הקוסמים, שנדמה כמעט כאילו והן הפוקימונים שלהם. זה נכון פי כמה לגבי ניוט, שמכיל בתוך המזוודה הקומפקטית שלו עולמות אינסופיים בהם חיים יצורים עצומי מימדים – ממש כמו פוקדור. אפילו קוסמים שלא מסתובבים עם חיות פלא דרך קבע, מוצאים דרך להביע את הצד הזה של העולם בעזרת קסמים עם מאפיינים חייתיים. וזה באמת מאוד מופלא אם לומר את האמת.

כמה מהרגעים הזכורים ביותר בספרי וסרטי “הארי פוטר” היו הרפתקאות מחוץ להוגוורטס. בית הספר לקוסמים היה הבית השני של המעריצים, אבל ההרפתקאות שהוציאו את הגיבורים מהוגוורטס בספרים האחרונים היו בולטות בשונות ובססגוניות שלהן. סרטי “חיות הפלא” לא רק מוציאים אותנו מהכתלים של בית הספר – הם לוקחים אותנו לטייל ברחבי העולם כולו. ביקרנו כבר בניו-יורק, עכשיו הגיעה תורה של פריז – תוך התייחסות למקומות נוספים, תרבויות קסם אחרות, וכמובן לחיות הפלא שבאות משם.

עולם הקוסמות לא היה כה גדול ועשיר מעולם, הן מבחינת תוכן והן מבחינת מה שהוא מציג, ו”חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד” הוא תאווה לעיניים. זוהי מתנה ענקית לכל מי שרצה לראות עוד מהעולם שרולינג יצרה. אם רציתם לקבל סיפור, לעומת זאת, כאן העניינים מתחילים להסתבך בצורה פחות טובה.

חיות הפלא, הפשעים של גרינדלווד (תמונה באדיבות Tulip Entertainment)
חיות הפלא, הפשעים של גרינדלווד (תמונה באדיבות Tulip Entertainment)

הרבה פעילות ללא מטרה

מה גרינדלוולד רוצה? מה משרד הקסם רוצה? מה מפריע לדמבלדור לפעול נגד גרינדלוולד? מה עוצר אותו מלהצטרף אליו? מי הוריו של קרידנס? מה גרינדלוולד רוצה ממנו? למה משרד הקסם עסוק איתו כל כך? מה ההיסטוריה המשפחתית של ניוט? מי היא ליטה לסטריינג’? למה היא נראית תמיד מבולבלת ולא החלטית? למה טיני כועסת? למה קוויני כועסת? למה ג’ייקוב זוכר את מה שהוא אמור היה לשכוח? עזבו את כל אלה, השאלה החשובה באמת היא – למי איכפת?!

כמובן שחלק מהשאלות האלה יראו לכם מעניינות. אולי אפילו כולן. אבל זה רק קצה המזלג שיכלתי לתת לכם ללא ספוילרים, לכל התעלומות שנערמות אחת על השניה ב”חיות הפלא 2″. כל צעד שכל דמות עושה מוביל לשתי דמויות חדשות, שגם להן יש מניעים ופעילויות. רולינג ניסתה ליצור כאן עולם שמרגיש חי ואורגני, עולם פחות מתוסרט, אבל התוצאה נראית כמו עשרות דגים שתמיד שוחים נגד הזרם – ללא קשר לכיוון האמיתי של הזרם המדובר.

תמיד יש דג גדול יותר, ותמיד יש מישהו שרוצה להפריע לניוט. או לטיני. או לגרינדלוולד. או למפריע החדש. זוכרים כמה מהנה היה לשבת ולפענח את המשמעות של כל האירועים בספרי “הארי פוטר”? זוכרים כמה תאוריות רצו אחרי כל ספר, כמה פרשנויות ופיענוחים של הנקרא? עכשיו חשבו ש”חיות הפלא” מנסה ליצור את אותו הדבר, רק שהוא גם עונה מיד על כל השאלות בתשובות לא מעניינות, שמחבלות בעלילות.

חיות הפלא, הפשעים של גרינדלווד (תמונה באדיבות Tulip Entertainment)
חיות הפלא, הפשעים של גרינדלווד (תמונה באדיבות Tulip Entertainment)

ומילא אם זו הייתה טעות תסריטאית, אבל נראה שרולינג עושה את זה בכוונה. היא רוצה שהמסלולים של הדמויות והמטרות שלהן יתנגשו זו בזו, בלי לעשות את הצעד הנוסף שנדרש כדי להפוך את זה לסיפור קולנועי קוהרנטי. כמו כן, אחרי שהיא החליטה לבטל את רוב ההשלכות של הסרט הראשון, היא נתקעה עם יותר מדי דמויות – וזה עוד לפני הדמויות שהיא הוסיפה. ובמסגרת של שעתיים וקצת, זה כלל לא מפתיע שהיא פשוט לא הצליחה להסתדר עם כל הדמויות האלה.

בשורה התחתונה

“חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד” מתחיל כחוויה עוצרת נשימה. ככל שהסרט מתקדם הוא נהייה יותר סתמי ומעייף, והסיפור באמת מתקדם רק בסוף הסרט, עם כמה טוויסטים לא מעניינים בעלילה. בשלב הזה נראה שרולינג קצת קפצה מעל הפופיק כשהיא הבטיחה חמישה סרטים. הסרט הראשון, אחרי הכל, פשוט עבד, גם אם הוא לא היה מושלם.

הסרט השני מרגיש פשוט כמו סרט מעבר, משהו שדוחפים באמצע בין סרטים, כדי למשוך עוד קצת זמן ולהכניס לאחים וורנר עוד קצת כסף. נקווה שזה לא יתגלגל לקטסטרופה של טרילוגיית “ההוביט”. בינתיים עוד אפשר להיות אופטימיים, אך “הפשעים” הוא לא ממש הסרט הגדול והשלם שככל הנראה ציפיתם לראות השנה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים