ביקורת סדרה: פסיכולוג לרגע – הנאה צרופה מאומללות מופרזת

פסיכולוג לרגע (תמונה באדיבות yes) פסיכולוג לרגע (תמונה באדיבות yes)

תקציב ענק, תפאורה עשירה, אפקטים יקרים – כל אלה הופכים לסטנדרט לא רק בקולנוע, אלא גם בטלוויזיה. אבל ישנם עדיין סיפורים שאפשר לספר עם מצלמת רשת וצילום בבית לא גדול בפרברים. זה עשוי להישמע כמו סרט סטודנטים, אך בעצם מדובר ב”פסיכולוג לרגע” (Hang Ups), סדרת קומדיה חדשה שמנסה לעשות הרבה עם מעט מאוד. נראה שזה גם די הולך לה.

העלילה

ריצ’ארד הוא פסיכולוג כושל, שנאלץ לסגור את המרפאה שלו לאחרונה בגלל חובות. הוא מגולם על ידי סטיבן מנגן (Stephen Mangan) מ”אפיזודס”. הוא מוצא פתרון יצירתי לבעיה – ריצ’ארד מבין שהוא יכול להמשיך לטפל מהבית, במפגשים מקוונים קצרים. על הנייר הרעיון נראה מוצלח, אבל בפועל זה לא פשוט כמו שהוא קיווה.

ראשית כל, חלק מהמטופלים שמגיעים אליו בשיטה הזאת מוזרים מאוד, בלשון המעטה. שנית – המשפחה שלו, במקום לתמוך בו, רק מאתגרת אותו עוד ועוד. נדמה שכל רגע בחייו של ריצ’ארד הוא סיוט – אבל אין לו ברירה אלא להמשיך ולטפל, אחרת הוא ישאר מובטל לחלוטין ובסכנה ממשית מפני עבריינים, להם הוא חייב כסף.

פרספקטיבה מיוחדת

היוצרים של “פסיכולוג לרגע” רוצים שנדע מהרגע הראשון איך הסדרה שלהם הולכת להיראות: אנחנו פוגשים את ריצ’ארד בביתו, מצולם דרך מצלמת הלפטופ שלו. הוא מחפש את המטען ללפטופ, כי יש לו “פגישה” עם מטופל ממש עוד כמה רגעים, והסוללה של הלפטופ חלשה. הוא עובר בין כל דיירי הבית עם המחשב בידו, וכל הצילום נעשה דרך המצלמה הזו.

מדי פעם אנחנו רואים את ריצ’ארד גם מהפרספקטיבה של חברי המשפחה שלו – דרך מצלמות הטלפונים והמחשבים שלהם. חוץ מכמה רגעים ספורים שקשה לפספס אם לא מחפשים אותם, “פסיכולוג לרגע” מצולמת כל כולה דרך המכשירים של הדמויות שמשתמשות בהם.

כמה וכמה סדרות כבר עשו את הטריק הזה, לרוב בשביל אפקט דרמטי. מעין מראה שכזאת על החברה שלנו, “הנה איך שאתם נראים דרך המסכים בהם אתם בוהים כל הזמן”. מנגד, “פסיכולוג לרגע” לא מנסה בכלל לעורר בנו רפלקציה. האם אנחנו דומים באיזושהי צורה לדמויות הנתפשות בעדשה הקטנה של מצלמת הלפטופ? אולי פה ושם יש דמיון, אבל רוב הזמן אנחנו דווקא מרגישים שונים מאוד מהדמויות.

עיקר הסדרה מציגה לנו את המפגשים של ריצ’ארד, למרות שזה לא כל מה שקורה על המסך. אנחנו רואים גם לא מעט את אשתו, אותה משחקת קת’רין פרקינסון (Katherine Parkinson) מ-The IT Crowd, שמתקשרת אל ריצ’ארד מדי פעם בשיחות וידאו, כדי שנראה איך הקריירה שלה מתקדמת ומשתפרת בזמן ששלו צוללת לביוב, וכדי שנלמד למה הוא שונא כל כך את כל מי שאשתו עובדת איתו – לאפקט קומי אפקטיבי ביותר.

פסיכולוג לרגע (תמונה באדיבות yes)
פסיכולוג לרגע (תמונה באדיבות yes)

כאשר ריצ’ארד מתפנה סוף כל סוף למטופלים שלו, אנחנו זוכים להצצה נדירה – לא לנפש האדם, כפי שהייתם מצפים, אלא לעבודה האומללה והקשה של פסיכולוג, בייחוד כזה שעובד בתת-תנאים מהבית, ומטפל במטופלים שאין להם את הזמן, הרצון או הכסף ללכת למטופל מסודר ומאורגן יותר. נוצר מצב בו אנחנו מרחמים על ריצ’ארד, אך גם בזים לו לא מעט. שתי התחושות האלה מתעוררות בדיוק באיזון הנכון כדי שנוכל להזדהות איתו כגיבור ראשי, אך גם לצחוק מהאסונות שלו בלי להרגיש רע (מדי) עם עצמינו.

הופעות אורח לרוב

יתרון נוסף של הפורמט של “פסיכולוג לרגע” הוא כמות ההופעות הקצרות מאוד שיש בכל פרק. לריצ’ארד יש מספר מטופלים קבועים, ויש גם כאלו שמזדמנים להם מפרק לפרק. בעוד שלמלהקים של הסדרה זה עשוי להיות כאב ראש, בפועל זה יוצר הזדמנות לשחקנים גדולים כקטנים לבוא להשתתף בפרויקט ללא התחייבות גדולה מדי, ובלי לדרוש סכומי כסף אדירים, שהם ודאי היו דורשים עבור תפקידים ארוכים ומורכבים יותר.

כך, למשל, כבר בפרק הראשון אנחנו זוכים לראות את צ’ארלס דאנס (Charles Dance), טייווין לאניסטר מ”משחקי הכס”, בתפקיד אביו הקשוח והזועף של ריצ’ארד. עוד אנו רואים את ריצ’ארד אי. גראנט (Richard E. Grant) מ”לוגאן – וולברין” ו”האם אי פעם תסלחי לי?” בתפקיד המטפל האקסצנטרי של גיבורינו, ואת דייוויד בראדלי (David Bradley) מסרטי “הארי פוטר” והלורד וולדר פריי מ”משחקי הכס“, בתפקיד מטופל מוזר במיוחד. כל אלה בפרק שאורך פחות מחצי שעה. בפרק השני כבר מובטחים קונלת’ היל (Conleth Hill), ואריז מ”משחקי הכס”, ודייוויד טנאנט (David Tennant) האגדי מ”דוקטור הו” ו”ג’סיקה ג’ונס”.

הופעות האורח הקטנות האלה יכלו להרגיש מוגזמות, אך דווקא ב”פסיכולוג לרגע” הן מאוד במקום. סדרה כזאת, שעוסקת בטיפול פסיכולוגי, יכלה בקלות להעשות בטעם רע. להציג צרות של אנשים, בדיוניים ככל שיהיו, בתור משהו שאנחנו אמורים להצביע עליו ולצחוק – זה מועד לפורענות. אבל כיוון שהקיצוניים והמוזרים ביותר מבין האנשים האלה משוחקים על ידי שחקנים מפורסמים ומזוהים, הרבה יותר קל לנו להרחיק את עצמינו מהסיטואציה. זו לא המציאות – אלה פשוט שחקנים בריטים שמשחקים ב”כאילו”. בכל סדרה אחרת זאת הייתה חולשה, אך כאן זה יתרון עצום שהופך את החוויה לעוד יותר מהנה ומבדרת.

בשורה התחתונה

פסיכולוג לרגע” היא סדרה קלילה ונעימה, משהו שקל לשים ברקע או לצפות בו כשצריך משהו קצר וטוב לנקות איתו את הראש. לא מדובר ביצירה טלוויזיונית מבריקה, אבל היא מספקת פתרון שלא הרבה סדרות היום מצליחות לספק – פשוט +20 דקות של הומור שמצליח להיות קליל ורבוד בו זמנית, בלי להתעמק בו יותר ממה שצריך.

פסיכולוג לרגע תשודר החל מה-4 ביוני, מידי יום שלישי ב-22:00, ב-yes Edge וב-yes VOD וזמינה במלואה ב-yes London.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים