המירוץ לדור 5 מתחיל – משרד התקשורת פרסם את מכרז התדרים

המירוץ לדור החמישי (מקור משרד התקשורת)

משרד התקשורת פרסם את מכרז תדרי הסלולר לדור 5 ופתח באופן רשמי את ה”מירוץ” של חברות הסלולר להצטיידות ומעבר לרשת 5G עם הצבת תאריך היעד להשקת הרשת החדשה בשנת 2020. בנוסף למעבר לדור 5, משרד התקשורת מתכנן לחזק את רשתות דור 4 הקיימות עם הקצאת תדרים נוספים לחברות הסלולר.

תקן דור 5 הוא הצעד הבא בעולם הסלולרי, כאשר התקן עצמו הוכרז ב-2017, עם הדגש על מהירות גלישה והעברת נתונים גבוהה מאוד ומוכנות לטכנולוגיית האינטרנט של הדברים IoT (ר”ת internet of things) על מנת לאפשר למוצרים רבים לתקשר אחד עם השני על גבי הרשת הסלולרית.

בניגוד למכרזים קודמים, ולאור ההבנה כי המעבר לדור 5 יהיה כרוך בהשקעות כספיות עצומות, משרד התקשורת בחר לתמרץ את המפעילים הסלולריים עם מענקים והפחתת אגרות בסך של כחצי מיליארד שקלים, יחד עם דחייה של תשלומי המכרז ל-2022 והוספת מענקים בהתאם לעמידה ביעדים שונים, כאשר הוא צופה ומתמרץ שיתופי פעולה בין מפעילים.

מפת הדרכים של רשתות הסלולר בישראל (מקור משרד התקשורת)

ממפת הדרכים של משרד האוצר ניתן ללמוד על התוכניות של המשרד לרשת הדור ה-3 בישראל, כאשר לפי מפת הדרכים פרק הזמן מ-2018 ועד 2023 מוגדר כהיערכות לסגירת דור 3 בישראל. השאלה הגדולה והפתוחה כרגע היא האם ישראל ערוכה לסגירת הדור השלישי ב-2023, כאשר גם לפי מפת הדרכים מוצב סימן שאלה בנושא.

עם פרסום מכרז התדרים, מסר חבר הכנסת דודי אמסלם, שר התקשורת, כי:

מדובר במהלך טכנולוגי שיטבע את חותמו על פני עשורים קדימה. עם כניסת הטכנולוגיה החדשה של דור 5 תצא לדרך המהפכה הדיגיטלית החכמה שתשפיע על כל תחומי חיינו – בתים חכמים, ערים חכמות, רפואה חכמה, קירוב הפריפריה למרכז, חינוך, רכבים אוטונומיים, תעשייה מתקדמת ועוד. חוסנן הפיננסי של החברות בעת הזו, אינו נסתר מעיננו והמכרז לוקח בחשבון גם את המצב הזה. אני מברך את חברי והשותפים לוועדת המכרזים על העבודה המקצועית, המסורה והאחראית שבוצעה אשר אפשרה  להניח היום, את אבן הפינה לעידן הבא של הטכנולוגיה.

עם זאת, צריך לזכור נקודה קריטית אחת, בעוד שרשתות דור 4 הקיימות היום בארץ נמצאות בפריסה רחבה, הקושי המרכזי הוא לקבל את המהירות המצופה מאותן רשתות. טכנולוגיית דור 5 מציעה מהירות גבוהה עוד יותר לעומת הדורות הקודמים אך ללא היערכות נכונה של חברות הסלולר, לא סביר שמשתמשים רבים יזכו למהירות הגבוהה המצופה מדור 5.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים