גאדג’טי מסקר: Lenovo ThinkPad X1 Extreme

Lenovo ThinkPad X1 Extreme (צילום: יאן לנגרמן, גאדג'טי) Lenovo ThinkPad X1 Extreme (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

הפעם בגאדג’טי יצא לנו לבדוק את הדור השני של נייד ה-ThinkPad X1 Extreme של לנובו (Lenovo), אחד מדגמי הניידים הטובים ביותר שיש ללנובו להציע כיום כגרסה המוגדלת והמשופרת של ה-X1 Carbon הפופולרי של החברה שמגיע עם מסך 15.6 אינץ’.

הדור השני של נייד ה-X1 Extreme הוכרז במאי השנה כגרסת ההמשך ל-X1 Extreme המקורי של לנובו שהוכרז ב-2018 כשהוא מגיע בעיצוב המוכר של ה-X1 Carbon אך עם מסך 15.6 גדול יותר ברזולוציית 4K כשגוף הנייד משלב סיבי פחמן לעמידות מוגברת תוך שמירה על משקל נמוך של כ~1.7 ק”ג ועובי של 18.4 מ”מ.

בעוד סדרת ה-ThinkPad נחשבת לסדרה הקלאסית והוותיקה ביותר של החברה, תת הסדרה ThinkPad X1 הפכה להיות למעשה לסדרת הדגל של לנובו בעבור כלל המשתמשים המחפשים מחשב נייד איכותי במיוחד לשימוש בדרכים.

Lenovo ThinkPad X1 Extreme (צילום: יאן לנגרמן, גאדג'טי)
Lenovo ThinkPad X1 Extreme (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מבט מקרוב ל-ThinkPad X1 Extreme

במבט ראשון של ה-X1 Extreme של לנובו אפשר לטעות ולחשוב שמדובר על נייד עסקי רגיל עם עיצוב סטנדרטי ובסיסי, דבר שאינו בהכרח רע במיוחד, כאשר עיקר העיצוב שלו נמצא במכסה החיצוני שמגיע עם דוגמת משבצות המזכירה את סיבי הפחמן המשולבים בנייד לצורך העמידות הגבוהה שלו כשהוא אף עומד בתקן ה-MIL-STD 810G של צבא ארה”ב.

בחלק העליון ניתן למצוא את לגו סדרת ה-ThinkPad של לנובו כאשר באות i משולב לד פעילות אדום שדולק כאשר הנייד פעיל ובחלק התחתון ניתן למצוא את ציון סדרת ה-X1 אליה הנייד שייך.

עם פתיחת הנייד מוצאים את המקלדת ה”קלאסית” והמוכרת של לנובו המגיעה עם משטח עכבר גדול יחסית, כשבתוך המקלדת עצמה מוצאים את ה”מחק האדום”, תחליף עכבר וותיק אך פחות נפוץ בימינו שנחשב לאחד מסימני ההיכר של סדרת ה-ThinkPad של לנובו.

בעוד מבנה המקלדת נחשב סטנדרטי למדי, בעיה “קשה” יחסית שצריך להתרגל אליה היא במיקום כפתור הפונקציות “Fn” בחלק השמאלי החיצוני, בו נהוג למצוא את כפתור ה-Ctrl, מה שהוביל לא פעם ללחיצות שגויות. המקלדת מגיעה עם תאורה אחורית ב-2 רמות’ כשבנוסף ניתן לראות בצד הימני את חיישן טביעת האצבע המובנה של הנייד.

Lenovo ThinkPad X1 Extreme (צילום: יאן לנגרמן, גאדג'טי)
מקלדת Lenovo ThinkPad X1 Extreme (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מבט קרוב יותר במסך ה-X1 Extreme מגלה לנו את מצלמת הרשת המובנית שמגיעה ברזולוציה של HD 720p יחד עם מערך המיקרופונים ומצלמת ה-IR לזיהוי הפנים Windows Hello של מיקרוסופט, המאפשרת חיבור מהיר ומאובטח לנייד.

בדומה לניידים רבים, החיבורים השונים של ה-X1 Extreme נמצאים בצדדים של הנייד, כאשר בצד הימני אפשר למצוא צמד חיבורי USB 3.1, קורא כרטיסי SD וחיבור למנעול ואילו בצד השמאלי אפשר למצוא את כניסת הטעינה של הנייד יחד עם צמד חיבורי Thunderbolt 3, יציאת HDMI, חיבור אוזניות משולב עם מיקרופון ויציאת רשת מיוחדת של לנובו הזקוקה למתאם חיצוני נפרד.

מדובר על די והותר חיבורים בעבור המשתמש הממוצע, כאשר ניתן להחשיב את ההחלטה של לנובו לשלב חיבור רשת חוטי הדורש מתאם ייעודי של החברה כמוזר לאור העובדה שיצרני ניידים אחרים הוכיחו לא פעם שניתן לשלב חיבור רשת סטנדרטי גם בניידים דקים.

לבסוף, בחלק התחתון של הנייד אפשר למצוא את צמד הרמקולים המובנים המכוונים למטה אל המשטח עליו מונח הנייד יחד עם פתח אוורר רחב למדי עם צמד מאווררים שניתן לראות דרכו, כשהם נועדו לקרר את החומרה המשמעותית שלנובו שילבה ב-X1 Extreme.

בעוד הרמקולים מספקים סאונד טוב למדי, הם סובלים מהבעיה הכללית של כל הרמקולים בעיצוב הזה, כשהקול מופנה כלפי מטה. בעוד מדובר על פתרון מעולה במידה והנייד יושב על משטח קשיח דוגמת שולחן, הסאונד מאבד איכות כשהנייד נמצא על משטחים רכים או לא שטוחים.

חווית שימוש

ה-X1 Etreme של לנובו הוא לא פחות מ”סוס עבודה” נייד ונוח אותו החברה יצרה בעבור הלקוחות שאהבו את נייד ה-X1 Carbon אך רצו מפרט חזק יותר ומסך גדול יותר. בעוד שאפשר למצוא את הנייד עם מסך OLED 4K, הדגם שהגיע לביקורת הגיע עם מסך 4K IPS “סטנדרטי” אך עדיין איכותי די והותר בהשוואה למסכים פשוטים יותר, כאשר הוא מגיע עם כיול צבעים Pantone ישירות מהמפעל.

אחרי התרגלות קצרה יחסית למבנה המקלדת וגובה הלחצנים, השימוש בנייד הופך לנוח כאשר הייתי זקוק לזמן נוסף על מנת להתרגל למיקום ה”שגוי” של כפתור ה-Fn המובנה. בנוסף, לצערי אני נמנה על אותם משתמשים שמעדיפים להשתמש בעכבר רגיל וחיצוני במקום משטח העכבר, או במקרה של ה-x1e גם המחק המובנה, למרות ששניהם נוחים לשימוש במידת הצורך במידה ואין עכבר זמין.

באופן כללי, ה-X1 Extreme מספק חווית שימוש איכותית מאוד בזכות המפרט הגבוה שלו ויכולתו לבצע כל מטלה ללא מאמץ מיוחד. מסך ה-4K והרמקולים מאפשרים חווית מדיה איכותית, כאשר החלק הבעייתי היחיד בחוויה מגיע במקרים הבודדים בהם המערכת מתאמצת יותר מהרגיל, מה שמגדיל את הרעש של מערכת הקירור המובנית אך לא לרמות מוגזמות מדי.

מבחינת זמן סוללה הנייד מצליח לעמוד על זמן שימוש של כ~10 שעות כתלות באופן השימוש בו. ניתן להגיד מצד אחד כי מדובר על פרק זמן נמוך יחסית בהשוואה לחלק מהניידים האחרים שקיימים היום בשוק, אך יש לזכור 2 פרטים עיקריים – מדובר על נייד עם מפרט עוצמתי מאוד בעובי ומשקל נמוכים, מה שמחייב שימוש בסוללה קטנה יותר וכי לנובו שילבה בנייד טכנולוגיית טעינה מהירה שמספקת טעינה של 80% בשעה אחת, מה שמאפשר לתת בוסט מהיר לסוללת הנייד עם טעינה בזמן קצר.

בנושא הסוללה והטעינה ראוי לציין שבעוד שהנייד מגיע עם חיבור טעינה יעודי של לנובו ומטען 135W חיצוני, ניתן להטעין את הנייד גם באמצעות חיבור ה-USB-C המובנה, אם כי בטעינה איטית יותר. לא יכולתי לבדוק את האפשרות הזו מאחר ולא היה לי מטען USB-C תואם, אך טוב לדעת שבמידה ושכחתם את המטען הרגיל של הנייד ניתן לנצל את חיבור ה-USB-C.

מבחני ביצועים

ה-X1E לוקח את ה-Extreme בשם שלו ברצינות על ידי שילוב מעבד וכרטיס מסך חזקים במיוחד בעבור מחשב נייד בעובי והמשקל שלו, כאשר במקרה של הנייד שקיבלנו לביקורת המפרט עמד על:

  • מעבד – Core i7-9850H של אינטל עם 6 ליבות ו-12 נימים.
  • זיכרון – 16GB DDR4.
  • אחסון – SSD בנפח 512GB של WD מסדרת SN720.
  • כרטיס מסך – GeForce GTX 1650 Max-Q.
  • מסך – 15.6 אינץ’ עם פאנל IPS ברזולוציית UHD של 3840×2160.

בעוד לא מדובר על הגרסה החזקה ביותר של ה-X1E, כאשר ניתן למצוא דגם חזק יותר עם מעבד Core i9-9880H בעל 8 ליבות ו-16 נימים, גרסת ה-Core i7 מספקת בצד הביצועים בעבור המשתמש הממוצע ואף למשתמש המקצועי, כאשר אלו שדורשים ביצועים גבוהים יותר יכולים, כאמור, להשיג את גרסת ה-Core i9.

על מנת לקבל מדד לביצועי הנייד ערכנו כמה בדיקות ביצועים עם חלוקה לביצועים כלליים, ביצועי מעבד, ביצועי כרטיס מסך וביצועי אחסון מובנה, כאשר לצורך מדד הביצועים הכללי הנייד נבדק בתוכנת ה-PCMark 10 עם ציון כללי של 4565 נקודות.

מבחן ביצועים PC Mark 10

לבדיקת מעבד ה-Core i7-9850H הורצו תוכנת ה-GeekBench 5 בה המעבד קיבל ניקוד של 1095 לביצועי ליבה בודדת ו-4208 לריבוי ליבות וכן תוכנת ה-Cinebench R20 בה המעבד קיבל ניקוד של 2312.

לשם בדיקת כרטיס ה-GTX 1650 הורצו תוכנות ה-3DMark עם מבחן Time Spy בה הנייד קיבל ניקוד של 2995 ומבחן  Superposition בהגדרת 1080p extreme בו הנייד קיבל ניקוד של 1496 נקודות.

כונן ה-SSD המובנה מדגם WD SN720 NVMe מצליח להגיע לביצועים קרובים למפרט הרשמי שלו עם מהירות קריאה שנעה באזור ה-3GB/s וכתיבה באזור ה-2.4GB/s בתוכנת ה-ATTO כשב-AS SSD הכונן מקבל ציון כללי של 4194 נקודות.

ניתן לסכם כי הדור השני של נייד ה-Lenovo X1 Extreme הוא נייד חזק במיוחד שיספק די והותר בצד הביצועים למשתמשים שזקוקים לנייד עוצמתי, אך לא רוצים לרכוש “תחנות עבודה ניידות” גדולות וכבדות.

השורה התחתונה

הדור השני של נייד ה-Lenovo X1 Extreme הוא אחד מהניידים הכי טובים שיש לחברת לנובו להציע היום, כאשר הוא משלב חומרה חזקה עם משקל נמוך יחסית בעבור מה שהחברה הצליחה לדחוס בו, שילוב שאיננו נפוץ במיוחד והופך את הנייד לייחודי ולפתרון טוב עבור מי שמחפש מחשב נייד חזק.

מלבד כמה נקודות קטנות יחסית בבדיקה אי אפשר שלא להתפלא מהנייד ומסך ה-4K שלו, כאשר ניתן להשיג אותו אף עם פאנל OLED ולא ה-IPS שנבדק בביקורת. החיסרון האמיתי היחיד של ה-X1 Extreme הוא תג המחיר הגבוה שלו שעומד על 10,800 שקלים לדגם שבסקירה והחל מ-9500 שקלים לסדרה באופן כללי, מה שהופך אותו לנייד לאנשים בעלי תקציב גבוה שאינם מחפשים נייד גיימינג אלא נייד עבודה חזק.

מה אהבנו?

  •  מפרט חזק במיוחד.
  • מסך 15.6 איכותי ברזולוציית 4K.
  • משקל נמוך יחסית לגודל והמפרט.
  • זמן סוללה סביר עם טעינה מהירה.
  • אפשר לטעון דרך USB-C.
  • רמקולים טובים מובנים.

ומה לא?

  • חיבור טעינה לא תקני למרות שיש חיבור USB-C בנייד.
  • מקש Fn במיקום בעייתי.
  • רועש יחסית תחת מאמץ.
  • חיבור רשת קווי עם מתאם יעודי שאיננו כלול.
  • יקר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים