עליבאבא תספוג קנס בגובה 2.8 מיליארד דולר בגין התנהלות מונופוליסטית

שלט עליבאבא צילום: אוהד צדוק, גאדג’טי

הממשל הסיני הודיע כי יקנוס את קבוצת עליבאבא בסכום גבוה במיוחד שעומד על 18.2 מיליארד יואן (כ-2.78 מיליארד דולר) בגין התנהלות מונופוליסטית, זאת בעקבות חקירה שערך משרד הרגולטור הסיני, ובה מצא כי החברה ניצלה את כוחה הגדול בשוק לרעה. בעליבאבא הגיבו לקבלת הקנס וציינו: “אנו מקבלים באופן כנה את הקנס ונפעל לציית להחלטה שהתקבלה“.

על החקירה בנושא דיווח הרגולטור הסיני עוד בדצמבר 2020, אז נחשפו דיווחים מצד סוחרים באתרי המכירה של החברה, Tmall ו-Taobao, שטענו כי התבקשו לחתום על מסמכי התחייבות שלא יאפשרו להם לעבוד עם פלטפורמות מתחרות כמו JD.com ו-Pinduoduo, הנחשבות למתחרותיה הגדולות יותר של עליבאבא בסין.

בעליבאבא מוסרים כי שיתפו פעולה עם הרגולטור הסיני בחודשים האחרונים וכי פרט לקנס הגבוה, המשמש לטענת החברה כאזהרה לא רק עבורה, אלא גם עבור חברות אחרות כמותה, הוכנסו כלים ודרכי עבודה חדשות שישפרו את העבודה מול סוחרים ויורידו את סף הכניסה לעבודה מול החברה.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

למרות הקנס הגבוה, מדובר בסכום הנמוך באופן יחסי להכנסותיה ורווחיה של הקבוצה, אשר חולשת על מעט מעל 50% משוק הסחר המקוון בסין, בעוד שתי מתחרותיה המובילות מחזיקות בנתח של כ-20% כל אחת. ברבעון הרביעי של 2020 דיווחה עליבאבא על הכנסות בגובה של כ-221 מיליארד יואן (כ-33.8 מיליארד דולר), כשהרווח הנקי שלה נמדד בכ-79.4 מיליארד יואן (כ-12.2 מיליארד דולר). החברה נסחרת כיום בבורסה בניו-יורק לפי שווי של כ-600 מיליארד דולר.

תחומי הפעילות של עליבאבא, רבעון 4/2020 (תמונה: Alibaba)
תחומי הפעילות של עליבאבא, רבעון 4/2020 (תמונה: Alibaba)

לעליבאבא פעילות בתחומים רבים, אך כמחצית מהפעילות עדיין שייכת לסחר בסין דרך חנויות כמו Tabobao ו-Tmall, אלו עמדו בעיקר הביקורת מצד הרגולטור הסיני. לשם השוואה, אתר אליאקספרס (AliExpress), המוכר לנו היטב בישראל, משמש את החברה כזרוע הבינלאומית למסחר, ומהווה רק כ-5% מסך הכנסות החברה ברבעון, כשיחד עימו אתרי סחר נוספים המכוונים לשווקים הבינלאומיים.

פעילות נוספת שקשורה לחברה ושמה עלה בביקורת היא זו של Ant Group, זרוע התשלומים של מייסד עליבאבא ג’ק מא (Jack Ma), שהנפקתה הושהתה בעקבות בחינת הרגולטור. קבוצה זו מציעה, בין היתר, את שירות התשלומים Ant, המוכר יותר כ-Alipay, המשמש כשירות התשלומים הפופולרי ביותר בקרב תושבי סין ומקיים גם שירות הלוואות לצרכנים ובעלי עסקים קטנים הפועלים על גבי האינטרנט.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים