שיאומי עקפה את אפל? בדקנו

לוגו שיאומי ואפל

חדשות סוף השבוע של העולם הטכנולוגי היו מלאות בדיווחים שהצהירו על כך ששיאומי חצתה רף נוסף בדרכה מעלה בשוק הסמארטפונים, וגולשים בקבוצת גאדג’טי בטלגרם גם הזכירו ואף הפצירו בנו להתייחס לנושא. אז הנה נפתח שבוע חדש, וישבנו על הנתונים, בחנו אותם ונציג את מה שלמדנו בדרך מלומדת – ונשמח אם גם אתם תחוו דעתכם.

הנתונים מגיעים מחברת המחקר Canalys ומציגים מידע הנוגע לנתח שוק בלבד, ללא ציון נתונים מספריים כלשהם ומעניק לשיאומי את התואר “יצרנית הטלפונים השנייה בגודלה בעולם”, אחרי סמסונג כמובן. בשיאומי מיהרו להוציא הודעה משלהם, עליה חתום המנכ”ל ליי ג’ון (Lei Jun), גם זו מצטטת את נתוניה של Canalys החוגגים את המיקום החדש של החברה (כמעט) בראש הטבלה.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

הנתונים של חברת המחקר

אנו בגאדג’טי נוהגים לצטט חברות מחקר מפעם לפעם על מנת שנוכל לצייר תמונה שתשקף ככל האפשר כיצד נראה שוק הטלפונים העולמי. מי השחקניות הגדולות והמובילות, מי הצליחה יותר ומי בקשיים. הנתונים הללו תמיד מתקבלים מחמת הספק, זאת מאחר וחברות המחקר השונות אולי יכולות לספק תמונה חלקית של המצב הקיים לצרכי בנצ’מרקים מעניינים, אך הנתונים שלהן לעולם לא יהיו מדוייקים במאת האחוזים. ועדיין – מספרים זה כיף, אז גם אם הדיוק אינו מושלם, עדיין נחמד להסתכל עליהם כדי לקבל ולו חלק מהמידע הקיים.

ב-Canalys מעט הקדימו עם הדיווח הנוכחי, שכן שיאומי ואפל טרם פרסמו את תוצאותיהן הכספיות עבור הרבעון השני של השנה שהסתיים ב-30.6.2021. מאחר וזהו המצב, ייתכן כי חלק מהנתונים עדיין ישתנו, אולי הרבה, אולי מעט, וכדי להסתכל טוב יותר על התוצאות יש להמתין לדיווחים הרשמיים של החברות, ולהסיק מהם יותר.

ואחרי שסיימנו עם ההקדמה הארוכה, נסתכל על הנתונים המצומצמים שסיפקו לשיאומי את הכותרות בסוף השבוע האחרון:

  • לשיאומי נתח של 17% (עליה שנתית של 83%) בשוק הסמארטפונים העולמי
  • לסמסונג נתח של 19% (עליה שנתית של 15%) בשוק הסמארטפונים העולמי
  • לאפל נתח של 14% (עליה שנתית של 1%) בשוק הסמארטפונים העולמי
  • ל-OPPO נתח של 10% (עליה שנתית של 28%) בשוק הסמארטפונים העולמי
  • ל-VIVO נתח של 10% (עליה שנתית של 27%) בשוק הסמארטפונים העולמי

נתונים אלו ברורים ואכן ממצבים את שיאומי במקום השני, ואפילו לא רחוק מסמסונג שממוצבת בראש הרשימה. הם אינם מספקים כמות משלוחים כמותית, אך הטרנד ברור ולו היו מציגים ב-Canalys גם את נתוני המשלוחים בפועלי, אלו היו מציגים את שיאומי במקום השני גם כן.

הבעיה העיקרית עם הנתונים הללו היא התזמון שלהם, עוד טרם פרסמו סמסונג, שיאומי ואפל את הדוחות הכספיים שלהן. באפל אמורים לעשות זאת ב-27.7 ובסמסונג לקראת סוף החודש גם כן, ואז נוכל להבין באופן ברור יותר האם הצמיחה הדלה שמשקפים לאפל ב-Canalys (צמיחה של 1% בלבד משנה לשנה), אכן משתקפת גם במציאות. מאחר ולא קיים המידע ההשוואתי הזה כפי שהוא קיים בדרך כלל, שכן חברות המחקר נוהגות לחכות לפחות לחלק מדוחות החברות טרם פרסום נתונים משלהן, קשה מאוד לקבל אותו בשלב זה ולחגוג את הניצחון הזה לשיאומי זה משהו שקשה לעשות עם כל כך מעט נתונים.

בואו נסתכל על הנתונים הקיימים

נתונים שכן קיימים הם אלו שמגיעים מהדוחות הכספיים של החברות מהרבעון הראשון של 2021 והערכות של חברות המחקר שפורסמו אחרי פרסום הדוחות, וכאן ניתן לראות בבירור רב יותר את המגמה שהובילה את שיאומי לטפס מעל ראשה של אפל ברשימה של Canalys.

על פי נתוני חברת המחקר IDC, אותה ציטטנו בגאדג’טי בסוף הרבעון הראשון של השנה, באפל אחזו בנתח שוק של 16% ובשיאומי – 14.1%. הנתונים לא רחוקים כל כך זה מזה, והצמיחה של שיאומי על פי חברת המחקר באותו רבעון הייתה גבוהה יותר מזו של אפל – עליה של כ-65% משנה לשנה לשיאומי מול עליה של כ-50% ‘בלבד’ לאפל. נתוניה של Canalys לאותו רבעון הציגו תמונה דומה, עם נתח שוק של 14% לאפל ו-11% לשיאומי, וצמיחה עדיפה של 62% לשיאומי ו-41% ‘בלבד’ לאפל.

כשנלך לדוחות הכספיים לרבעון הראשון של זוג החברות נמצא יחסים דומים, אם כי הבדלים עצומים בכמות הכסף שהוכנס לקופה של אפל מול זו שנכנסה לקופתה של שיאומי. ברבעון הראשון של 2021 דיווחה שיאומי על הכנסות של 51.5 מיליארד יואן (כ-7.95 מיליארד דולר) משוק הטלפונים, כשמדובר לפי החברה בצמיחה שנתית של קרוב ל-70% משנה לשנה. אפל, לעומתה, דיווחה על כ-47.9 מיליארד דולר ממכירות טלפונים, צמיחה כ-65% משנה לשנה.

אז האם שיאומי באמת עקפה את אפל?

הצמיחה בצד המכירות משחקת לטובתה של שיאומי במקרה זה, אך ההבדל זניח. בשיאומי מוכרים מגוון רחב בהרבה מזה של אפל בצד הטלפונים, וניתן למצוא מכשירים של החברה החל ממחירים של מאות בודדות של שקלים ועד אלפי שקלים, בעוד אפל עדיין מתמודדת ברף הגבוה יותר של המחירים. זה מאפשר לשיאומי למכור כמות הולכת וגדלה של טלפונים ולתפוס נתח שוק שרק יצמח, ועל כן סביר להניח שגם אם ב-Canalys הקדימו מעט את הדיווח ולא חיכו לנתוני הדוחות הכספיים של החברות השונות, הטרנד בהחלט יוביל את שיאומי למקום עדיף על זה של אפל ברשימה.

יחד עם זאת, החגיגות מעט מוגזמות. ההבדלים בהכנסות, ובטח ובטח ברווחיות בין שתי החברות עצומים, וגם ישארו כך. באפל מרוויחים הרבה יותר על כל מכירה של מכשיר, וכל עוד לא נמצא מכשירי אייפון במחירים סופר נמוכים כמו אלו שמציעה שיאומי, אין לה הרבה סיכוי להמשיך ולהתברג במקום גבוה ברשימות הנוגעות למשלוחי טלפונים ונתח שוק המבוסס על כמות משלוחי טלפונים בעולם, אך היא ודאי תמשיך להציג נתוני הכנסות גבוהים יותר מאלו של שיאומי גם שנים קדימה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים