גאדג’טי מסקר: Samsung Neo QLED QN90A – משדרגים למסך Mini LED

Samsung Neo QLED (צילום: רונן מנדזיצקי) Samsung Neo QLED (צילום: רונן מנדזיצקי)

שנת 2021 סימנה עבור סמסונג את המעבר משימוש במסכי ה-QLED אותם הציגה בשנים קודמות למסכי ה-Neo QLED המבוססים על טכנולוגיית התאורה האחורית Quantum Mini LED, המשתמשת בנוריות לד (LED) זעירות הקטנות פי 40 מנורת לד סטנדרטית, יחד עם טכנולוגיית ה-Quantum Matrix לקבלת איכות צפיה גבוהה במיוחד.

את דגם ה-Neo QLED QN90A בגודל מסך של 65 אינץ’ בדקנו בחודשיים האחרונים, כדי לנסות ולהבין את השינויים, להשוות אותו מול טכנולוגיית ה-OLED של המתחרה ולהבין האם גם בלי פאנל התצוגה היקר יותר שמציעה LG בחלק מדגמיה יכולה סמסונג להציג תמונה ברמה גבוהה.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

עיצוב

העיצוב של טלווייזיית ה-QN90A דק למדי, מה שמאפשר לתלות אותה על הקיר ללא בליטה גדולה במיוחד, כאשר בחלק הדק שלו, המסך נמדד בעובי של כס”מ בודד ובחלק העבה עד לכ-3 ס”מ, ללא חיבור המעמד. גב המסך תוכנן כך שניתן יהיה לתלות אותו בפשטות על הקיר תוך העברת הכבלים המחוברים בצד האחורי דרך מסילות, אך במידה והחלטתם לתלות אותו על הקיר, ככל הנראה תעדיפו להעביר את הכבלים טרם החיבור לקיר.

בחלקת החיבורים הממוקמים בגב הטלוויזיה ניתן למצוא לא מעט: זוג חיבורי USB, כניסה אופטית לאודיו דיגיטלי, 4 חיבורי HDMI (כולל HDMI 2.1 ו-eARC), חיבור רשת קווי RJ-45 (קיימת כמובן גם תמיכה בקישוריות WiFi ובבלוטות’), וכניסות לאנטנה.

חיבורים לטלוויזיה
צילום: רונן מנדזיצקי

מערכת הפעלה וממשק משתמש

מערכת ההפעלה של סמסונג בטלוויזיות היא טייזן (Tizen) ודרכה מנסה החברה לאגד יחדיו יכולת שליטה בכל הבית החכם. היא מאפשרת ליצור קשר עם הסמארטפון על מנת שתוכלו להציג אפליקציות על גבי המסך הגדול וגם לנהל מוצרים תומכים המשויכים לבית החכם דרך המסך, אם כי השליטה אינה מוחלטת ולא מאפשרת תמרונים כפי שמאפשרות כיום מערכות יעודיות. לדוגמה, מערכת ה-Sensibo בה אני משתמש בבית מאפשרת לי שליטה מלאה בכל הפונקציות של המזגן, כמו שינוי הטמפרטורה או הפעלה וכיבוי אוטומטי של המזגן על פי הטמפרטורה בחדר, אך הייתי שמח לראות את היכולת הזו מצטרפת ליכולות שליטה דומות עבור מוצרים נוספים בבית דרך הטלוויזיה של סמסונג.

טייזן עושה עבודה טובה גם בזיהוי של מוצרים שתחברו אליה. את ה-Apple TV וה-PS5 שחוברו זיהתה המערכת באופן מיידי, כך שניתן למצוא את אלו בקלות וללא צורך בתכנות נוסף, כאשר דרך ממשק האפליקציות ניתן לראות את כל היישומים שהותקנו וגם לסדר אותם בקלות ובמהירות. מגוון האפליקציות הזמינות בחנות רחב למדי, וניתן למצוא בה אפליקציות כמו נטפליקס, הוט, ערוץ כאן, next tv, אמזון פריים וידאו, יוטיוב, סלקום tv, פרטנר tv ו-Sting TV, פייסבוק וידאו, ספוטיפיי, דיזר, מאקו, אל ביס עדיין לא משווקים את אפליקציית יס פלוס על גבי הטלוויזיה ודורשים ממיר או סטרימר נפרד.

תכונה מעניינת נוספת היא זו המאפשרת לצפות בו זמנית במספר תכנים דרך שירותים אחרים, אם כי מצאתי שהיא יחסית מוגבלת לאפליקציות מסוימות. התכונה מאפשרת למשל לצפות בשתי תצוגות במקביל, כשבאחת מופיעה תצוגה של יוטיוב ובשנייה אפליקציה אחרת. הממשק מאפשר גם עבודה בשני מסכים המופיעים זה לצד זה מהתקנים תומכים אחרים, כמו הטלפון.

Samsung Neo QLED
צילום: רונן מנדזיצקי

שלט רחוק

השלט החדש שמגיע עם הטלוויזיה מתהדר באפשרות לטעינה סולארית, כשבגבו ניתן למצוא את הפאנל הסולארי ובתוך השלט את הסוללה, המאפשרת טעינה גם באמצעות כבל USB-C. על המבנה הכללי של השלט שמרה סמסונג מזה מספר שנים, אך קיימים שינויים ויזואלים קלים מדור לדור, כאשר בדור הנוכחי נמצא כפתורי קיצור דרך המאפשרים לגשת במהירות לאפליקציות של שירותי הסטרימינג נטפליקס ואמזון פריים וידאו וגם לדפדפן המובנה בטלוויזיה.

מלבד זאת, ניתן למצוא בשלט כפתורים לויסות הווליום ומעבר בין ערוצים, כפתורי חזור, בית והפעלה\עצירה (Play/Pause) של ניגון, ג’וייסטיק שליטה עגול המאפשר לנוע בין תפריטים המופיעים על המסך, כאשר קיימת גם אפשרות להפעלה קולית באמצעות כפתור יעודי.

תמונה וצליל

כלל הדגמים החדשים מגיעים עם מעבד ה-Neo Quantum העדכני של סמסונג מציעים יכולת הגדלת איכות (Upscaling) לרמת 4K או 8K בהתאם לדגם הטלוויזיה (במקרה שלנו מדובר במסך 4K, אך קיימים גם דגמי 8K בסדרת ה-Neo QLED כמו דגם ה-QN900A). הדגמים הותאמו במיוחד גם למשחקי מחשב וקונסולות עם תמיכה בטכנולוגיית ה-FreeSync Premium Pro של AMD ומצב Gameview Ultrawide Super המדמה תצוגה רחבה ביחס 21:9 או 32:9.

המעבר לטכנולוגייה החדשה מוביל גם ליותר איזורי תאורה הזמינים במסך, מה שמאפשר לטלוויזיה של סמסונג להפיק צבעים עשירים יותר וצבע שחור אמיתי יותר בהשוואה למה שניתן היה להשיג בעבר. סמסונג, וכמוה גם חברות אחרות בשוק, משתמשות מזה מספר שנים במעבדים עם יכולות לשיפור התמונה באמצעות למידה עמוקה (AI), כך שלצד היכולות הטכניות של פאנלי המסך, אנו יכולים לקבל גם שיפורים נוספים שישפרו את התמונה המוצגת באופן משמעותי. הפער מול מסכי ה-OLED, המאפשרים להאיר או להחשיך כל פיקסל בנפרד עדיין, קיים, אך הוא הולך ומצטמצם ככל שמתקדמים הדורות, ובדור הנוכחי כבר הופך מטושטש יותר.

הבהירות בטלוויזיה גבוהה מאוד, וזה נראה נהדר בתכנים המצולמים היטב, אך מטריד מאוד בתכנים שלא צולמו כיאות. במספר סרטוני יוטיוב עזרה התאורה הגבוהה להבין כי התאורה על הפנים של המגישים מוגזמת והם כמעט נמחקים כאשר היא מוצגת בטלוויזיה. אני לא מאשים את הטלוויזיה בזה, זו היא רק ביקורת על איכות התכנים הזמינים ביוטיוב. הטווח הדימני בטלוויזיה עשיר למדי וניתן לראות הפרדה טובה מאוד בין איזורים בהירים וחשוכים בתמונה, כאשר אפקט ה-Blooming (מעין הילה סביב איזורים בהירים במיוחד בסצינות חשוכות) גם הוא מורגש פחות בטלוויזיה החדשה, אך עדיין קיים במידה מסוימת.

יכולת הגדלת האיכות טובה למדי בטלוויזיה החדשה של סמסונג, ובתכנים ברזולוציית HD ומעלה ניתן ליהנות מאיכות גבוהה מאוד של תמונה על גבי מסך ה-4K. בתכנים ברזולוציות נמוכות יותר גם כן מורגש השיפור באופן משמעותי, אבל אל תצפו לאיכות תמונה ברמת 4K אמיתית כאן. התמונה בתכנים ישנים יותר, אלו שעדיין משודרים בפורמט 4:3 ישן, נראים הרבה יותר עשירים בצבעים וחדים, אך במקרים רבים אפשר להבחין בפיקסליזציה וקפיצות קלות, בעיקר באיזור השפתיים של הדמויות כאשר הן מדברות.

בכל הנוגע להשתקפויות ממקורות תאורה חזקים הזמינים בחדר, ה-QN90A מבצעת עבודה טובה מאוד. תאורה, גם כזו חזקה יותר, הזמינה במרחב החדר לא הפריעה בצפייה השוטפת בטלוויזיה, כאשר במקרה הרע ביותר, תאורה חזקה ישירה מול הטלוויזיה הסתירה חלק קטנטן מהתצוגה. תוכלו לראות זאת בתמונות המצורפות, אך במציאות, ובזמן הצפייה בטלוויזיה, לא הרגשתי הפרעה ניכרת או הפרעה בכלל גם במקרים כאלה.

Samsung Neo QLED (צילום: רונן מנדזיצקי)
Samsung Neo QLED (צילום: רונן מנדזיצקי)

בצד האודיו שילבה סמסונג במסך רמקולים בהספק כולל של 60W RMS ב-4.2 ערוצים, כאשר הם מספקים עוצמת שמע טובה גם ברמות הגבוהות וגם בנמוכות, עם דגש טוב על באסים ומידים. בסמסונג משתמשים גם במערכת +OTS (ר”ת Object Tracking Sound) על מנת לספק חוויה עשירה יותר של צלילים. על פניו, הטכנולוגיה אמורה לספק את הצליל ההיקפי שבו תומכת טכנולוגיית ה-Dolby Atmos, ואכן הצלחתי ליהנות מצלילים שמצאו את דרכם לאוזניים בצורה זאת, אך כאשר השוויתי לביצועים של מקרן קול (ראו בתמונה – מקרן Sonos Beam Gen2) ושל טלוויזיה נוספת של חברה אחרת אשר תומכת באופן מובנה ב-Dolby Atmos, הוכיחה טכנולוגיית Dolby Atmos הנתמכת בו עדיפות על פני מה שמספקים הרמקולים המובנים בטלוויזיה בשני המקרים.

השורה התחתונה

המעבר לטכנולוגיית ה-Mini LED משדרג באופן משמעותי את הביצועים בטלוויזיות של סמסונג, כשהן מצליחות לטשטש אף יותר את הפער מול פאנלי ה-OLED הזמינים בשוק. בסמסונג משתמשים במגוון טכנולוגיות תמונה על מנת לשפר את דיוק הצבעים והצגת תמונה עשירה מאוד גם בצפייה מזוויות רחבות. הייתי שמח לראות התקדמות גדולה יותר בכל הנוגע לתמיכה במוצרי בית חכם, גם מעבר לפעולות הבסיסיות, אך גם בשלב זה נראה כי סמסונג צועדת בדרך הנכונה בכיוון הזה.

מחיר: כ-8,000 שקלים לדגם ה-65 אינץ’ שנבדק (יבואן רשמי סמליין) – זמינים בסדרה גם דגמים בגדלי 50, 55 ו-75 אינץ’.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים