בלגן במיתוג חיבורי ה-HDMI עשוי להוביל לבלבול בבחירת מוצרים

לוגו HDMI צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

ארגון ה-HDMI Licensing Administrator (להלן HDMI LA), האחראי על תקן ה-HDMI (ר”ת High-Definition Multimedia Interface), שינה את הגדרת חיבור ה-HDMI 2.1 על מנת לכלול בתוכה גם את ה-HDMI 2.0, מה שיוצר לא מעט בלבול. בנוסף, הוצג גם תקן HDMI 2.1a המשלב את טכנולוגיית ה-SBTM לקבלת HDR משופר על ידי העברת עיבוד התמונה מהמסך למקור הוידאו.

ה-HDMI הוא אחד מחיבורי הוידאו המוכרים והנפוצים ביותר, כאשר התקן העדכני הוא ה-HDMI 2.1 שהוכרז ב-2017 והציג שיפור ניכר לעומת תקן ה-HDMI 2.0 וצמד תקני ה-HDMI 2.0a ו-HDMI 2.0b שהוסיפו לו פיצ’רים. בעוד שתקן HDMI 2.0 הציע מהירות של 18Gbps ותמיכה בוידאו של עד 4K ב-60Hz, תקן ה-HDMI 2.1 שדרג זאת ל-48Gbps ותמיכה בוידאו של עד 10K ב-120Hz.

בעוד שרובנו נניח כי כאשר אנחנו רוכשים מכשיר עם חיבור HDMI 2.1 נזכה לקבל את כלל הפיצ’רים שלו, בהם תמיכה ב-4K 120Hz, טכנולוגיית ה-VRR ו-ALLM ועוד, אתר TFTCentral גילה כי ארגון ה-HDMI LA שינה את הגדרת התקן בזכות הערה מקרית במפרט של מסך שיאומי שמכיל חיבור HDMI 2.1, אך למעשה מדובר בחיבור HDMI 2.0 בלבד.

טבלת הפיצ’רים של תקני ה-HDMI השונים (מקור HDMI)

בהערות של שיאומי על מסך ה-Xiaomi Fast LCD Monitor 24.5-inch 240Hz version נכתב כי חיבורי ה-HDMI 2.1 במסך תומכים בטכנולוגיית ה-TMDS (ר”ת Transition Minimised Differential Signalling) של תקן ה-HDMI 2.0, ולא בטכנולוגיית ה-FRL (ר”ת Fixed Rate Link) שהחליפה אותה בתקן ה-HDMI 2.1, ואפשרה למעשה את הגדלת מהירות התקן מ-18Gbps ל-48Gbps.

פניה של האתר ל-HDMI LA גילתה כי הארגון הפסיק לאשר מוצרי HDMI 2.0 ולמעשה כל מוצר בעל חיבור HDMI 2.x יוגדר כ-HDMI 2.1 באופן אוטומטי, כאשר כלל הפיצ’רים שהוגדרו בתקן יהפכו לאופציונליים בלבד!, כלומר ה-HDMI 2.1 שקניתם יכול להיות HDMI 2.0 בפועל ורוב הצרכנים לא ידעו על ההבדל אלא אם היצרן יכתוב במפורש (כפי שהוא אמור) איזה פיצ’רים מגיעים בחיבור.

תקן ה-HDMI 2.1a

בנוסף לבלבול שנוצר בתקן ה-HDMI 2.1, ארגון ה-HDMI LA הציג גם את דור ההמשך של התקן, ה-HDMI 2.1a, שמשלב את טכנולוגיית ה-SBTM (ר”ת Source Based Tone Mapping), המעבירה את תפקיד ה-Tone Mapping מהטלוויזיה למקור הוידאו עצמו.

על מנת להבין במה משפרת טכנולוגיית ה-SBTM את ביצועי ה-HDR, יש להבין את המטרה של ה-Tone Mapping בעבור HDR. פן חשוב לשימוש ב-HDR הוא היכולת לשלוט בתאורה אחורית באזור ספציפי בטלוויזיה לקבלת טווח דינמי רחב יותר וצבע מדויק יותר, דבר ש”קל” לעשות כאשר כל התמונה נועדה ל-HDR, אך לא כאשר יש ערבוב בין תוכן SDR רגיל ל-HDR. כאן נכנס ה-SBTM, שממפה מראש את תוכן ה-HDR במקור ומאפשר להציג בצורה טובה יותר תמונה המשלבת תוכן שאינו מוצג ב-HDR יחד עם תוכן HDR.

טכנולוגיית ה-SBTM בתקן ה-HDMI 2.1a (מקור HDMI)

האותיות הקטנות – איך לדעת מה קונים?

הצעד החדש של ארגון ה-HDMI LA מזכיר מאוד את בלגן תקני ה-USB עם שמות החיבור שמתעדכנים בכל דור, כך שתקן USB 3.2 האחרון כולל בתוכו גם את תקן ה-USB 3.0 בתור USB 3.2 Gen 1, דבר שמבלבל לא מעט משתמשים שחושבים שהחיבור שלהם עדכני יותר ממה שהוא באמת.

במקרה של ה-HDMI 2.1 ה”מעודכן” וגם ה-HDMI 2.1a, החיבור מתפצל למעשה ל-2:

  • HDMI 2.1 עם טכנולוגיית TMDS, שהוא למעשה תקן ה-HDMI 2.0.
  • HDMI 2.1 עם טכנולוגיית FRL, שהוא למעשה תקן ה-HDMI 2.1 ה”אמיתי”.

הדבר יוצר מצב בו משתמשים המעוניינים לקנות מוצר HDMI 2.1 “אמיתי” צריכים לקרוא את האותיות הקטנות ולוודא שהוא אכן תומך בכלל הפיצ’רים של התקן, צעד שאולי “כשר” לפי ארגון ה-HDMI LA, אבל גובל בהטעיית צרכנים על אף האישור הרשמי של HDMI LA למהלך.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים