גאדג׳טי מסקר: Samsung Galaxy Nexus ואנדרואיד 4.0 ICS בהצצה ראשונה

אחד המכשירים המעניינים של השנה הגיע דווקא בסופה, אני מתכוון כמובן ל-Samsung Galaxy Nexus. אם כי כמה שהחומרה שלו תהיה מרשימה, כל העיניים נשואות למערכת ההפעלה אנדרואיד 4.0 Ice-Cream Sandwich הרצה עליו לראשונה. לקחנו את הגלקסי נקסוס ואנדרואיד 4.0 למבחן ראשון במערכת גאדג׳טי תוך התמקדות במערכת ההפעלה ותכונותיה החדשות. מכשיר ה-Galaxy Nexus יקבל בדיקה מעמיקה כאשר ינחת בארץ בחודש הקרוב.

מדובר בשדרוג המשמעותי ביותר שעברה אנדרואיד לסמארטפונים מאז ומעולם עם ממשק משתמש שעבר מהפך ונראה טוב מאי-פעם. השינויים הרבים שעברה מערכת ההפעלה דרשו את בדיקתינו המעמיקה, שכן הם השפיעו כמעט על כל היבט בה. האם אנדרואיד 4.0 עומדת בציפיות? כל זאת בסקירה המלאה.

וידאו המסקר את מערכת ההפעלה אנדרואיד 4.0 ICS ואת מכשיר הגלקסי נקסוס:

חומרה ראויה למכשיר הדגל

מכשיר הבכורה של אנדרואיד 4.0 Ice-Cream Sandwich מבית היוצר של סמסונג, ה-Galaxy Nexus, הינו פרי שיתוף פעולה של גוגל-סמסונג-טקסס אינסטרומנטס. שלוש ענקיות בתחומן אשר חברו יחדיו על מנת ליצור את ספינת הדגל לאנדרואיד עם אופטימיזציה מקסימאלית לביצועים מיטביים. קשה היה להאמין שלא נקבל מכשיר ברמה הגבוהה ביותר מהצירוף הזה ואכן לא התאכזבנו. מדובר באחד המכשירים המרשימים ביותר שאי-פעם הריצו את מערכת ההפעלה אנדרואיד – וכפי שאנדי רובין שיתף אותנו בשבוע שעבר יש לא מעט כאלו.

הגלקסי נקסוס בנוי באיכות גבוהה, בעל עיצוב מקורי ובולט בקויו המעוגלים – זה לא עוד מכשיר שיתבלבלו בינו לבין האייפון. החומרים מהם עשוי מרגישים מצויין ביד, למרות היותו עשוי ברובו מפלסטיק. כל חלקו הקדמי מצופה זכוכית, מה שגרם לנו קצת לפחד ללכת איתו ביד, אך יחד עם זאת משלים מראה פשוט נפלא. המסך בגודל 4.65 אינץ׳ מרשים בגודלו ועצם היותו קעור קלות הופך את הניווט בו למעט פשוט יותר. אל דאגה, הגודל אולי נשמע עצום, אך האפשרות ב-ICS לניווט ללא כפתורים פיזיים פשוט איפשר לסמסונג לנצל את שטח הפנים יותר עבור המסך, מבלי להגדיל משמעותית את מימדיו של המכשיר (כפי שתוכלו לראות בוידאו הוא זהה בגודלו למוטורולה רייזר).

המסך מספק צבעים בוהקים ובהירות גבוהה מאוד, זאת בזכות היותו מסוג HD Super AMOLED. חדות התמונה בו גבוהה מאוד, שכן הרזולוצייה שלו עומדת על 1280X720 (כלומר HD 720P) עם צפיפות פיקסלים של 316PPI. למסך הגדול של הגלקסי נקסוס יתרונות רבים, בעיקר בקריאת מיילים, מסמכים, צפייה בוידאו ותמונות, גלישה באיטנרנט ועוד.

השילוב של גודלו עם המקלדת החדשה של אנדרואיד 4.0 הפכו את חווית השימוש בה למצויינת, מדובר ללא ספק באחת המקלדות הוירטואליות היותר טובות שעשיתי בהן שימוש ומתחרה ראויה לזו של האייפון.

מצלמת המכשיר מגיעה עם חיישן 5 מגה-פיקסל ועם היכולת לצלם וידאו באיכות HD 1080P ב-30 פריימים לשנייה. יהיו אלו שירימו גבה למה רק 5 מגה-פיקסל במכשיר דגל, זאת גם כאשר יש לגלקסי S II מצלמת 8 מגה-פיקסל. להם נזכיר כי כמות המגה-פיקסלים לא קובעת. המצלמה של הגלקסי נקסוס הפיקה תמונות באיכות גבוהה עם תוצאות מצויינות בתאורה טובה. איכות הוידאו גם כן לא רעה בכלל, אך מייצב התמונה של המצלמה לא מספיק טוב והוידאו יצא רועד. ממשק המצלמה של אנדרואיד 4.0 פשוט כיפי ומהיר, התמונות נתפסות כמעט מיד. ניתן לבחור בין מצבי צילום וידאו משעשעים הכוללים עיבוד תמונה והוספת אפקטים בזמן אמת – מדליק ביותר! ישנה גם האפשרות לצלם פנורמות בקלות עם הדרכה של המכשיר, ברמה טובה.

דוגמאות מהמצלמה:

  

חומרה עוצמתית עם מערכת הפעלה חדישה

מכשיר הסמסונג גלקסי נקסוס הצליח להרשים אותנו ובגדול, אך הוא יקבל את הביקורת המעמיקה שלו כאשר יושק בארץ. כעת נעבור למערכת ההפעלה אנדרואיד 4.0, שעברה התאמה למעבד הכפול-ליבה 1.2Ghz מדגם OMAP4460 של טקסס אינסטרומנטס הנמצא במכשיר. מדובר באחד המעבדים היותר מהירים היום בשוק הסלולר והאופטימיזצייה שלו ל-ICS ניכרת בשימוש השותף עם המכשיר – הציוות המשותף של סמסונג-גוגל-טקסס אינסטרומונט בהחלט השתלם. מערכת ההפעלה נורא יציבה, המעבר ברחבי האפליקציות והתפריטים חלק מאוד. מדובר למעשה בגרסה משודרגת של אנדרואיד 3.0 Honeycomb ולא בעדכון לאנדרואיד 2.3 Gingerbread, סוג של התחלה חדשה לאנדרואיד.

ממשק המשתמש של הקסטה

ממשק המשתמש עבר מהפך כמעט בכל פינה במכשיר, הצבע העיקרי כעת הוא כחול ולא ירוק הבולט מאוד בהילה של כל לחיצה ובתפריטים. מסכי הבית של אנדרואיד Ice-Cream Sandwich זכו לרענון די משמעותי. בתחתית המסך ממוקמים כפתורי הניווט חזור, בית וריבוי-משימות (זאת במידה והיצרנית בחרה שלא לשים כפתורים פיזיים כמו בגלקסי נקסוס). מעליהם חמישה קיצורי דרך קבועים לכל מסכי הבית, כאשר במרכז נמצא תפריט האפליקציות והווידג’טים שלא ניתן לשינוי (את האחרים תוכלו להחליף על ידי גרירה החוצה ופנימה).

העדרותו של כפתור ה”הגדרות” והמחשבה של גוגל לעבור למכשירים ללא כפתורים פיזיים, מביא פתרון חדש לתפריטים לאורך מערכת ההפעלה והאפליקציות המובנות. כעת כל התפריטים יהיו בחלקה העליון של האפליקצייה והכפתורים יהיו בעיקר למטה. השינוי המהותי הזה יהיה קצת לא טבעי למשתמשי האנדרואיד הותיקים, אך מאוד נוח לחדשים. הכל מתנהל על המסך, מבלי הצורך לעבור בין עמודים שונים לשינוי הגדרות בסיסיות.

היתרון הבולט בהעדר המקשים הפיזיים הינו שטח פנים גדול יותר עבור המסך והאפשרות לאפליקציות לנצל את המסך ולעבור למצב “מסך מלא” (מתבצע אוטומטית בעת מעבר למבט אופקי) בו כפתורי הניווט ממוזערים לשלוש נקודות ומפנים מקום נוסף לאפליקצייה – מאוד נוח בגלישה באינטרנט וצפייה בוידאו. בחלקו העליון של כל מסך בית ישנו מקום קבועה לטובת שור החיפוש של גוגל, דבר שעד כה היה אופציונלי כווידג’ט. לצערנו כרגע אין אפשרות להסיר את החיפוש. “וילון” ההתראות ושורת הסטטוס גם כן קיבלו רענון ויזואלי ופונקציונלי. האייקונים הפכו כחולים, ישנו כפתור קיצור דרך להגדרות מה”וילון” וכעת ניתן לסגור התראות על ידי משיכתן ימינה או שמאלה. באופן דומה עובד ממשק ריבוי-המשימות החדש אותו כה שמחתי לראות – סוף סוף ממשק שימושי לניהול האפליקציות הפועלות ברקע.

לחיצה על כפתור ריבוי-המשימות (הימני ביותר) תציג לפניכם את כל האפליקציות הפתוחות ברקע כמו ב-Honeycomb. ניתן לגלול את המסך למעלה ולמטה ולעבור בין האפליקציות. כל אפליקצייה פעילה מציגה את המסך בו היא נעזבה, לחיצה עליו תחזיר אותכם לשם. משיכת האפליקצייה ימינה או שמאלה תסגור אותה. חלק מהאפליקציות לא באמת נסגרות, אך כנראה שבעתיד יתאפשר למפתחים לעדכן זאת בקוד.

תפריט האפליקציות כולל כעת את כל האפליקציות המותקנות על המכשיר לצד כל הווידג’טים הזמינים עבורכם. ניתן לעבור בין אפליקציות לווידג’טים על ידי לחיצה על הכיתוב למעלה. לצערנו, גוגל ביטלה את האפשרות להוספת ווידג’טים על ידי לחיצה רצופה על המסך ואם תרצו להוסיף תהיו חייבים לעשות זאת מהתפריט. בצידו הימני העליון של תפריט האפליקציות קישור לאנדרואיד מארקט. לחיצה רצופה על אפליקצייה או ווידג’ט תאפשר לכם למקמם על אחד מעמודי הבית. תיקיות ניתן ליצור על גבי מסכי הבית בקלות, זאת באמצעות גרירה של אפליקצייה אחת על השנייה. התיקיות מעוצבות בצורת עיגול לא סטנדרטית, אך נראה חביבה על גבי מסך הבית – כמו חלונות קטנים ועגולים המראים את האפליקציות בתוכה.

מסך הנעילה של ICS זכה גם כן לשינוי חיובי ובהשראת הממשקים של היצרניות העושות שימוש במערכת ההפעלה. ניתן על ידי גרירת המנעול ימינה לפתוח את המכשיר או שמאלה לגישה ישירה למצלמה.

Ice-Cream Sandwich לאמריקאים – קסטה לישראלים

מי שלא הבין מהכותרת המתחכמת, יש עברית מובנת במכשיר. ממשק המשתמש מתורגם לכל אורכו, כולל מקלדת מובנת בעברית ותמיכה בכתיבה מימין לשמאל. לצערנו חלק להתפריטים לא מיושרים לימין, אך בטח הדבר יתוקן בגרסת המכשיר של סאני תקשורת שתושק בארץ. בכל אופן, כעת קל יותר מתמיד להביא גלקסי נקסוס לארץ באופן פרטי. המעבר בין השפות נעשה באופן מידי, דבר שנורא מרשים לראותו עובד.

סיכום – הסוף לממשקי המשתמש של היצרניות?

מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסתה 4.0 Ice-Cream Sandwich נראת טוב מתמיד עם ממשק משתמש איכותי ומעוצב שפשוט מהנה להשתמש בו ולהסתכל עליו. הממשק נוח לשימוש, קל יותר למשתמש הבסיסי עם תפריטים ברורים ויותר ומגוון תכונות המובנות כבר במערכת ההפעלה – כך למשל ישנה אפשרות לעקוב אחרי צריכת האינטרנט במכשיר ולהגבילה, כמו גם לשנות את גדלי הווידג’טים.

יצרניות המכשירים לא יוותרו כל כך מהר על הממשקים היחודיים שלהן, שכן זו הדרך הכמעט יחידה שלהן להתבדל אחת מהשנייה. יחד עם זאת, גוגל מציבה רף מאוד גבוה מבחינת עיצוב ואסטטיקה ככה שאלו שכן יתעקשו על ממשק משלהן יצטרכו להעלות את הרמה. אנחנו אהבנו מאוד את ממשק המשתמש החדש מבחינה ויזואלית ופונקציונאלית, ומקווים מאוד שיהיו יותר ויותר מכשירים שיגיעו איתו.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים