ביקורת: רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית – לקלף את שכבות הבצל

מתוך מתוך “רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית” (באדיבות נטפליקס)

בשנת 2019, יצר ריאן ג’ונסון (מלחמת הכוכבים: אחרוניי הג’דיי) את “רצח כתוב היטב”, סרט מסתורין נוסח אגתה כריסטי עם טוויסטים מודרנים. הסרט הראשון זכה להצלחה מסחררת וג’ונסון הצהיר על כוונותיו להפוך את הסרט לסדרת סרטים בכיכובו של הבלש בנואה בלאנק (ג’יימס בונד בדימוס דניאל קרייג).

הסרט היה אמור להיות מופק על ידי אולפני ליונסגייט, אך הזכויות עליו נמכרו לנטפליקס בעסקת ענק של 450 מיליון דולר, אבל האם הרכישה הזאת השתלמה להם? חד משמעית כן.

רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית – העלילה

טייקון ההייטק מיילס ברון (אדוארד נורטון, “הענק הירוק”) מזמין את חבריו משכבר הימים לסוף שבוע פרוע באי הפרטי שלו ובמהלכו מתקיים משחק תעלומת רצח בה האנשים שהוזמנו צריכים לפתור את הרצח של מיילס.

אל המסיבה הפרטית נקלע גם בנואה בלאנק, שחושף שמשחק תעלומת הרצח הוא לא התעלומה היחידה שמסתתרת בין באי המסיבה.

אנסמבל מרשים מאוד

“רצח כתוב היטב” התהדר באנסמבל עצום של שחקנים מוכרים ומוכשרים, הסרט החדש אומנם לא מכיל את אותה כמות השחקנים, אבל מלבד נורטון וקרייג הוא גם מספק לנו הופעות מעולות של קתרין האן (וונדה-ויז’ן), דייב בטיסטה (שומרי הגלקסיה), לזלי אודום ג’וניור (שלא זר לסרטי מסתורין אחרי שהופיע גם ב”רצח באוריינט אקספרס“), קייט הדסון (כמעט מפורסמים), ג’סיקה הנוויק (איירון פיסט), ג’אנל מונה (מאחורי המספרים), מדלין קליין ועוד כל מיני הופעות אורח ואיזכורים להוליווד המודרנית שבאמת לא כדאי להרוס.

למעשה, אני חושב שכל דבר שאני אכתוב על הסרט ירגיש כמו ספויילר, כי לדעתי זה מסוג הסרטים שצריכים ללכת אליהם “על עיוור”, אני עצמי לא ראיתי אפילו את הטריילר שלו כי מראש כל-כך התלהבתי מהסרט הראשון שרצית לסמוך על ג’ונסון שהוא יעשה עבודה מעולה עם ההמשך, ולמרות שכנראה הגעתי עם ציפיות לא קטנות לסרט הוא הצליח להתעלות על כולן.

דניאל קרייג מתוך
דניאל קרייג מתוך “רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית” (באדיבות נטפליקס)

לצחוק על עשירים זו האופנה החדשה

הסרט מתרחש על האי הפרטי של ברון, טייקון הייטק שבפירוש הוא סוג של פרודיה על טייקונים אמיתיים ששפיותם מוטלת בספק. אנשים כמו אילון מאסק או ג’ף בזוס, שאם היו רוצים היו יכולים לשבור את העולם בנקישת אצבע (ויש שיגידו שהם כבר עושים את זה).

אלו אנשים שכסף הוא כבר לא בעיה בשבילם והוא כל-כך לא מדאיג אותם, שכל מה שמעניין אותם נראה מופרך ודבילי והם נראים כמו אנשים שבטוחים שהם אלים שמתהלכים בינינו עד הרגע שבו הם מתקרבים קרוב מידי לשמש.

אנחנו יכולים לראות את הטרנד ההולך וגובר של יצירות שבאות לצחוק על האליטות האלו בימינו, יצירות כמו “הלוטוס הלבן”, “משולש העצבות” ואפילו “התפריט“, שעדיין מוקרן בקולנוע נכון לכתיבת שורות אלו. הן יצירות שמגיעות על מנת לערער על המעמדות הלא הגיוניים אליהם הגיעו אנשים בעלי כוח.

כמו הסרטים שהוזכרו למעלה, “תעלומה יוונית” (והאמת שגם הסרט הראשון בסדרה) מזכיר לנו שיותר מידי כסף ויותר מידי כוח הם דברים שכל אחד מאיתנו בסתר ליבו היה רוצה, אבל אם אין לנו את הדברים האלו, בואו לפחות נצחק עליהם.

עוד אחד מהדברים הגאוניים שג’ונסון עשה בסרט הוא להצליח לשלב את התקופה שבה אנחנו חיים, וספציפית את השנים 2019-2021, שלכל מי שלא זוכר היינו בתקופת מגיפה עולמית וסגרים וחוסר ודאות טוטאלי מידי יום.

“תעלומה יוונית” הוא הסרט הראשון שראיתי בזמן האחרון שמצליח ליצור קפסולת זמן שמזכירה לנו איך חיינו ממש לא מזמן, תקופה שבדיעבד נראית מאוד משעשעת  בסרט ועוד תיזכר ותירשם בספרי ההיסטוריה.

מתוך
מתוך “רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית” (באדיבות נטפליקס)

לא ראיתי את זה מגיע:

מה שיפה בסרטים שג’ונסון יצר זה שהוא לקח את ז’אנר המסתורין, וספציפית את תת הז’אנר whodunit (מי עשה את זה?), פירק אותו והרכיב מחדש עם חלקים מודרנים כך שירגיש מאוד מותאם לימינו.

הסרט מצליח להיות גם מותח, גם מצחיק בטירוף (אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה ממש התפקעתי מצחוק באולם וכל האולם צחק איתי), גם להיות עצוב ומרגש ברגעים מסויימים, להרגיש הכי חכם בחדר ושניה אחרי זה הכי מטומטם.

ג’ונסון מצליח ליצור סיפור שכל פעם שהרגשתי שאני יודע מה הולך לקרות, הסרט לקח פניה חדה לצד השני והצליח להפתיע אותי בזמן שהוא מקלף עוד שכבה מהבצל שהוא הסרט (אנלוגיה שהייתה עובדת יותר טוב באנגלית, שכן השם של הסרט באנגלית הוא Glass Onion – בצל מזכוכית).

מתוך
מתוך “רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית” (באדיבות נטפליקס)

השורה התחתונה – מה חשבנו על “רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית”

“רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית” הוא סרט שבמקור תוכנן לקולנוע, וכשנטפליקס קנו את הזכויות אליו הניחו כולם שהוא ישוחרר ישירות לנטפליקס, אך חברת הסטרימינג החליטה להפיץ אותו לזמן מוגבל גם בקולנוע (לשבוע בלבד החל מה-23.11) לפני שתשחרר אותו לצפייה ביתית בסוף דצמבר.

הסרט הוא חוויה קולנועית נהדרת, ולכן אני ממליץ לכולם לראות אותו בקולנוע, ואם לא, לפחות לנסות להתחמק מספוילרים עד שיגיע לסטרימינג, כי הוא באמת שווה צפייה עם כמה שפחות ידע מוקדם.

“רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית” יגיע לנטפליקס ב-23.12 וזמין בקולנוע עד סוף נובמבר 2022.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים