סדרת האנימציה המדע בדיונית "פיוצ'רמה" חוזרת לגלגול נוסף, הרביעי במספר, ומוכיחה לנו שבעוד שהעולם משתנה ללא הרף, יש סדרות שתמיד מצדיקות את קיומן, אולי בגלל שעלילתן ממילא מתרחשת אלף שנים בעתיד.
ההיסטוריה חוזרת
"פיוצ'רמה" בוטלה לראשונה אחרי 5 עונות ברשת פוקס, ולאחר מכן צברה פופולריות מחודשת בשידורים החוזרים וחזרה לארבעה סרטי המשך ב-2008.
הצלחתם הובילה להפקת עונות נוספות, עד ששוב בוטלה ב-2013. כעת, עשר שנים אחרי, פלטפורמת הסטרימינג "הולו" (בישראל זמינה הסדרה בדיסני+) מעניקה לנו פרקים חדשים של הסדרה שפשוט מסרבת למות.
אבל מהי בכלל פיוצ'רמה עכשיו, 23 שנים אחרי עלייתה? סדרות ארוכות שנים שהחלו לפני עשורים ומעולם לא בוטלו כמו "משפחת סימפסון" ו"סאות'פארק" התדרדרו לאורך הזמן וכבר אינן מזוהות עם מה שהיו בהתחלה. מנגד, סדרות כמו "אבא אמריקאי" ו"פילדלפיה זורחת" ממשיכות לספק פרקים באותה רמה והפכו כבר לצפייה בטוחה ועקבית.
לא הרבה השתנה מאז העתיד
פיוצ'רמה היא בהחלט בית שנעים לחזור אליו, אפילו אם הוא נעלם מדי פעם לשנה, שנתיים או עשר. משהו בפרמיס שלה מסוגל תמיד לקום מתרדמת ולהתקיים כאילו לא הלכה מעולם. אין ספק שזה קשור בכך שזו סדרה חסרת זמן.
עלילתה תמיד מציבה מראה לחברה המודרנית שלנו והבעיות שמעסיקות אותנו, דרך העתקת המצבים לעתיד בו הכל מוגזם וכולל רובוטים וחייזרים.
בעונה החדשה, הסדרה לוקחת על עצמה סוגיות עכשוויות כמו צפיית בינג', ביטקוין, אינטיליגנציה מלאכותית, עלייתם של תאגידי ענק כמו אמזון, וכן פארודיות על סרטים פופולריים כמו "חולית".
העונה החדשה לא פונה לכיוון אחר או משנה את מה שעובד. עדיין מדובר בקורות חייו של פריי, שכבר מרגיש די בבית בעתיד ואפילו לא שם לב שפתאום חלפו 23 שנה מאז שהגיע לשם.
צוות הפלאנט אקספרס עדיין עובד בחברה המתפוררת, וכולם עדיין בנוכחות, גם אם חלק מהקולות נשמעים מעט מבוגרים יותר.
לפעמים צריך גם לצאת מהבית
בחזרה הביתה הזו יש משהו מאוד הגיוני. המטרה של פלטפורמות הסטרימינג היא להחזיק אותנו בתוך הבינג' כמה שיותר זמן, ואספקה של פרקים חדשים לסדרה אהובה היא הדרך הטובה ביותר לעשות זאת.
"פיוצ'רמה" היא סדרה שהקהל חוזר אליה שוב ושוב לצפייה חוזרת, והפרקים החדשים בעצם יתמזגו בקלות לתוך הצפייה הרציפה בעונות הקודמות. בקרוב מאוד לא נשים כל כך לב לאיזו עונה שודרה באיזה עשור, ומאה ומשהו הפרקים יתערבבו לכדי מקשה אחת מהנה.
אך אולי זה בעצם הדבר היחיד שעומד בדרך של העונה ה-11. אחרי הפרק הראשון שמרגיש נוסטלגי ומנחם, הצפייה בשאר הפרקים הופכת מעט רפטטיבית ומאבדת את ההתלהבות הראשונית.
אם מאוד כיף לחזור הביתה לסדרה שאהבתם, גם קל מאוד להתעלם ממנה ולמצוא עצמכם בוהים בטלפון בזמן שהיא רצה ברקע – כך גורלה של סדרה שמרגישה כאילו היא תמיד שם.
דבר אחד שבהחלט השתנה בעולם מאז עלייתה בשנת 2000 הוא המהירות שבה סוגיות העולם מתחלפות והריכוז שלנו שהולך ופוחת. על אף שהם עוסקים בנושאים "עכשוויים", משהו בסדרה מרגיש מיושן ולא מספיק מהיר.
הפרק על ביטקוין אולי היה מאוד חדשני כשנכתב לפני שנתיים, אך כעת כבר מרגיש כאילו ראינו את כל הבדיחות על הנושא, ופיוצ'רמה, שצריכה להפיק פרקי אנימציה שלוקחים זמן, פיספסה את המומנטום.
השורה התחתונה – מה חשבנו על "פיוצ'רמה" עונה 11?
אם נחזור לסדרות כמו "פילדלפיה זורחת" ו"אבא אמריקאי", נראה כי ישנה סיבה שהן עדיין פופולריות ושומרות על הרמה גם אחרי כל כך הרבה שנים.
משהו בסדרות האלו בכל זאת השתנה, ולטובה. הן מצליחות לזהות את הקהל המתפתח, ומרשות לעצמן להתפתח איתו. שתי הסדרות מסוגלות לשחק עם הסגנון, להגות פרקים מיוחדים ובלתי נשכחים, וליצור דיבור ברשתות החברתיות.
קשה להאמין שמישהו ידבר ברשת על משהו שקרה בעונה החדשה של "פיוצ'רמה". פרקיה נבלעים בהנאה אך נשכחים מיד אחרי הצפייה. בכך, היא בהחלט דומה יותר ל"משפחת סימפסון" (מבית אותו יוצר – מאט גרונינג).
היא תוכל להמשיך לייצר פרקים לעד, ותעשה המון כסף לדיסני. אך ייתכן ובשלב הזה, "פיוצ'רמה" היא לא יותר מעוד בינג' מנחם שנעים שיתנגן ברקע בזמן שאנחנו צועדים אל העתיד.
העונה ה-11 של "פיוצ'רמה" תעלה בדיסני+ החל מ-24 ביולי, בשידור שבועי.