חבר המושבעים קבע: חנות האפליקציות של גוגל היא מונופול

שלט בחנות גוגל בניו-יורק צילום: רונן מנדזיצקי

פסק הדין שניתן היום הוא ניצחון עבור כל מפתחי האפליקציות והצרכנים סביב העולם“, כך פתחה חברת Epic Games את תגובתה להחלטת חבר המושבעים במשפט ארוך השנים סביב הטענה כי גוגל היא מונופול בתחום חנויות האפליקציות באנדרואיד.

חבר המושבעים קבע שני מקומות עיקריים בהם הוא מצא כי Epic Games הצליחה להוכיח את הטענה להיווצרותו של מונופול סביב חנות האפליקציות, הראשון נוגע ישירות ל”שוק ההפצה” של האפליקציות, בהתייחסותו ל-Play Store, והשני נוגע למודל התשלומים בתוך חנות האפליקציות, בדגש על רכישות בתוך אפליקציות.

השתלשלות האירועים

המשפט יצא לדרך עם תביעה של חברת Epic Games לפני יותר מ-3 שנים, אז פעלה החברה בתעלול כדי לעקוף את מנגנוני התשלום עבור רכישות בתוך אפליקציות גם בחנות האפליקציות של גוגל וגם בזו של אפל. התעלול הוביל להסרתה מחנויות האפליקציות של אפליקציית המשחק פורטנייט, והתביעה יצאה לאחר מכן לדרך.

בעוד שגוגל ניסתה לטעון במהלך המשפט כי בהחלט קיימת תחרות בשוק חנויות האפליקציות, הן מצידה של אפל (אם כי במקרה זה מדובר בפלטפורמה שונה לחלוטין מזו של אנדרואיד) והן בתוך הפלטפורמה של אנדרואיד, אך בפועל הצליחה Epic Games להוכיח לחבר המושבעים כי לא כך הדבר ועשתה זאת באופן מספק.

על פי חברת המשחקים, גוגל שילמה מיליארדי דולרים כדי למנוע מהתפתחותן של חנויות אפליקציות אלטרנטיביות על ידי מתן תשלום למפתחי אפליקציות והציעה הסכמים משתלמים ליצרניות מכשירים על מנת שאלו ימנעו את שילובן של חנויות אפליקציות שאינן Play Store.

יותר מ-95% מהאפליקציות [במכשירי אנדרואיד] מופצות דרך ה-Play Store“, מציינת Epic Games, ומוסיפה לכך כי “גוגל משיתה קנס בגובה 30% על מפתחים פשוט כי היא מונעת מכל מתחרה לגיטימי לצוץ ולספק להם עסקאות טובות יותר“, זאת תוך שהיא מתייחסת לעלות שגובה גוגל ממפתחים עבור ביצוע רכישות בתוך אפליקציות המבוצעות דרך החנות שלה.

תגובת גוגל

ווילסון ווייט, סמנכ”ל לענייני ממשל ומדיניות ציבורית ב-Google:

אנחנו מתכוונים לערער על פסק הדין. אנדרואיד ו-Google Play מספקים יותר מבחר ופתיחות מכל פלטפורמת מובייל גדולה אחרת. המשפט הבהיר שאנחנו פועלים בזירה תחרותית מאוד מול Apple וה-App Store שלה, כמו גם מול חנויות אפליקציות במכשירי אנדרואיד וקונסולות משחקים. נמשיך להגן על המודל העסקי של אנדרואיד ולהיות מחויבים עמוקות למשתמשים, לשותפים שלנו ולאקוסיסטם הרחב יותר של אנדרואיד.

מה הרווח של Epic Games מההחלטה?

בשלב זה לא קבע השופט את גזר הדין נגד גוגל, כך שלא ידוע האם תיאלץ החברה לשלם ל-Epic Games עבור ההפרות שלה.

Epic Games לא ביקשה לתבוע סכום כספי מגוגל, אלא הגישה את התביעה במטרה לקבל החלטה שתשפר את עתידה הכלכלי בתחום האפליקציות למובייל, מה שללא ספק ישפיע גם על עתידם הכלכלי של יתר המפתחים בתחום.

כמי שמפתחת את “פורטנייט”, אחד מהמשחקים הפופולריים למובייל, Epic Games צפויה להרוויח סכומים לא מבוטלים במידה ותצליח להשיג עסקאות טובות יותר שיובילו להורדת האפליקציות שלה וביצוע רכישות בתוכן דרך חנויות אפליקציות ושירותי תשלום אלטרנטיבים לאלו של גוגל.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים