אפל מחסלת את חנות האפליקציות Epic עוד בטרם ההשקה

Epic Games

חברת אפל (Apple) החליטה לסגור את חשבון המפתחים של Epic, חברת הגיימינג המוכרת במיוחד ממשחק הפורטנייט, שתבעה בעבר את אפל על הסרת המשחק מחנות ה-App Store ואישרה כי היא מפתחת חנות אפליקציות מתחרה בהתאם לחוק ה-DMA האירופאי עבור משתמשי האיחוד.

סגירת החשבון מגיעה לאחר שאפל הגדירה את החנות והמפתחת כ”לא אמינה” על מנת לעמוד בדרישות שלה.

פיתוח חנות האפליקציות של Epic החלה כחלק מהשינויים שגרר חוק ה-DMA (ר”ת Digital Markets Act) של האיחוד האירופאי שנכנס לתוקף השבוע.

החוק אילץ את אפל לפתוח מעט את הגן הסגור שלה בעבור משתמשים באיחוד האירופאי ולאפשר להם להתקין אפליקציות מחוץ לחנות ה-App Store באמצעות חנויות צד ג’ יעודיות, שעדיין צריכות לעבור אישור ואימות מול אפל, וכאן מתחילה למעשה הבעיה הנוכחית.

השעיית חשבון המפתחים של Epic

חוק ה-DMA, שנועד להגביל את האופן בו פועלות ענקיות הטכנולגיה באיחוד, נוצר בין השאר בתגובה לתביעת Epic נגד אפל לאחר שהחברה הציעה פיתרון תשלומים חיצוני במשחק על מנת לא לשלם את “מס אפל”.

צעד זה גרר את הסרת המשחק פורטנייט מחנות ה-App Store של אפל (ובאותו זמן גם מה-Google Play), כאשר בין הדרישות של החוק ניתן למצוא מתן אפשרות למשתמשים להתקין אפליקציות מחוץ לחנות ה-App Store של אפל.

בניגוד למכשירי אנדרואיד, בהם משתמשים יכולים להתקין אפליקציות חיצוניות בצורה “ישירה” על המכשיר, במקרה של אפל, החברה החליטה לאפשר למפתחים ליצור חנויות אפליקציות מתחרות בעבור משתמשים באיחוד, אך האופן בו החברה יצרה את האפשרות גרר לא מעט תגובות ממתנגדי החברה.

בין המפתחים ניתן למצוא את Epic, שנחשבת לאחת המתנגדות הגדולות של אפל בנושא, בעקבות העובדה כי אפל מחייבת את המפתחים לעבור אימות ואישור של החברה עצמה על מנת לפתח את החנויות הללו.

בזמן ש-Epic תכננה ליצור חנות אפליקציות בעבור משתמשי iOS וקיבלה חשבון מפתח יעודי לשם כך, אפל החליטה להשהות את חשבון המפתחים בטענה כי יש לה הזכות לעשות זאת באופן חד צדדי בהתאם לתקנות המפתחים של החברה.

או במילים אחרות, ביד אחת אפל מאפשרת למפתחים ליצור חנות מתחרה וביד השניה היא מסירה מהם את היכולת לעשות זאת בטענה כי Epic היא “לא אמינה” (verifiably untrustworthy).

שלב התגובות

חברת Epic פרסמה בבלוג הרשמי שלה מספר מיילים שהועברו בינה ובין אפל, בהם אפל דרשה לקבל התחייבויות כתובות כי Epic תעמוד בהתחייבויות שלה בפני אפל, אך ציינה גם באופן מפורש (בתרגום חופשי לעברית):

בעבר Epic התעלמה מהנחיות אפל למפתחים, בהן ההגבלות של תוכנית המפתחים DPLA (ר”ת Developer Program License Agreement).

במילים פשוטות ובלתי מסויגות, אנא ספר לנו מדוע עלינו לסמוך על Epic הפעם.

הדברים מגיעים בהתייחס לעובדה כי Epic הפרה בזמנו את ההתחייבויותיה כלפי אפל על ידי מתן האפשרות למשתמשים לבצע רכישות במשחק פורנטנייט מחוץ לחנות של אפל, התחייבויות ש-Epic הייתה שמחה לתת, אך לא קיבלה שום אפשרות לעשות זאת בטרם סגירת חשבון המפתחים שלה.

מדיווח חדש של בלומברג עולה כי הרגולטורים באיחוד האירופאי ביקשו הבהרה מאפל על השהיית חשבון המפתחים של Epic שנוצר בהתאם לדרישות חוק ה-DMA של האיחוד, כאשר כל מה שנותר לנו להגיד בשלב הזה הוא שהדרמה רחוקה מלהסתיים וכי בזמן שאפל אמורה לספק אפשרות למפתחים להציע חלופות להתקנת אפליקציות באיחוד האירופאי, כפי שמקרה זה מדגים, העובדה כי אפל מחוייבת על פי חוק לספק את האפשרות למפתחים, לא מעידה על כך שהיא אכן תספק אותה בפועל.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים