סביר להניח שרוב האנשים לא שמו לב (טוב איך אפשר בתקופה הזאת?), אבל איירון הארט סוף סוף שוחררה. אחרי עיכובים, דחיות, ומעט מאוד הייפ, הסדרה נחתה בדיסני פלוס בלי יותר מדי רעש.
התחושה היא שזו לא סדרה שמישהו חיכה לה, וגם לא אחת שמישהו השקיע יותר מדי בלשווק. וזה, במידה מסוימת, תואם את מה שמקבלים: סדרה של מארוול שמרגישה כמו סדרה סבירה שנדחקה עד היום פשוט כי היא כבר היתה מוכנה, משהו שלגמרי מסתדר עם העובדה שמדובר בסדרה שצולמה לפני שנתיים, נראית ומרגישה כמו שארית מ"שלב 4", ומשוחררת עכשיו כאילו מישהו במארוול רק רצה לסמן עליה וי.
וזה חבל, כי אם מחזיקים מעמד עד הסוף, איירון הארט מצליחה להוציא מעצמה קצת יותר ממה שנדמה היה שיש בה.
איירון הארט – העלילה
רירי וויליאמס (דומיניק ת'ורן), מוצגת כאן שוב אחרי הופעת הבכורה שלה ב״הפנתר השחור: וואקנדה לנצח״, והפעם היא מקבלת סיפור משלה.
גיבורה צעירה עם מוח של גאון, לב במקום הנכון, וחליפה שכולה טכנולוגיה מאולתרת. הכל מרגיש מאוד מוכר: הגאונה הצעירה שמתמודדת עם אובדן, עם אחריות, ועם אויב שלא באמת מאתגר את היקום – רק אותה.
הפתעה חלקית, לא מהפכה
אני אזהיר מראש – שלושת הפרקים הראשונים מרגישים מאוד בסיסיים. כל האלמנטים של “סיפור מקור של דמות מארוול” נמצאים שם, והכל מאוד מדוד: הדמות המרכזית מתמודדת עם טראומה, מגלה את החוזקות שלה ומקבלת נבל גנרי להתמודד איתו להמשך הסדרה.
רירי עצמה היא לא דמות רעה – היא אפילו סוחפת לפרקים – אבל העולם סביבה מרגיש מאוד פשוט, הדמויות המשניות שטוחות יחסית, והקונפליקט המרכזי פשוט לא מחזיק מספיק משקל כדי לייצר עניין.
הכוחות של האויב שלה ״הברדס״ (אנתוני ראמוס, ״המילטון״) נראים מעניין על הנייר, אבל בפועל הוא עצמו לא באמת מהווה אתגר רגשי או אידיאולוגי מהותי לרירי.
אבל אז, באופן כמעט מפתיע, בערך מאמצע הסדרה יש שינוי. התסריט נעשה מהודק יותר, הדמויות מתחדדות, והקונפליקטים מקבלים יותר משקל.
בולט במיוחד הקשר של רירי עם נטלי – עוזרת הבינה המלאכותית שלה, שמתחיל לקבל עומק רגשי ואפילו מעלה שאלות רלוונטיות לעולם האמיתי (כאלו שאני מניח שאפילו לא חשבו שיהיו רלוונטיות כשהסדרה צולמה ב-2022).
יש פה ניסיון, לא תמיד מוצלח, להתעסק ברעיונות כמו תודעה מלאכותית, חברות עם מכונה, וגבולות מוסריים של טכנולוגיה.
גם העימות עם הברדס הופך לקצת יותר מעניין – לא כי הוא הופך לנבל בלתי נשכח, אלא כי הוא מתחיל לשקף משהו מהותי יותר על רירי. זה כבר לא רק קרב פיזי, אלא גם עימות בין גישות לעולם, משהו שהוא לא דבר מה בכך בעולם של מארוול.
סוף סוף יש תוכן מעבר ל"עוד סצנת אקשן במוסך". ובלי להיכנס לספוילרים – הפרק האחרון הוא פשוט אחד הסיומים הטובים יותר שמארוול סיפקה בסדרות שלה. זה נדיר שסדרה של מארוול נסגרת חזק יותר משהתחילה, ופה זה קורה בגדול.
נשארת בשוליים
זה קצת כואב לראות איך הסדרה הזו שוחררה. בלי הייפ, בלי קמפיינים גרנדיוזיים, ובלי התחושה שזו "הסדרה הבאה של מארוול שחייבים לראות". להיפך – כאילו מישהו בדיסני אמר, "יאללה, תשחררו אותה איפשהו בין כמה פרוייקטים גדולים, שאף אחד לא ישים לב."
אולי זה עניין של לוחות זמנים, אולי כי כבר הבטיחו אותה לפני שנתיים וצריך פשוט לסיים עם זה – אבל התחושה היא שדווקא סדרה שיש בה רגעים מרגשים וכמה רעיונות מאוד מעניינים, לא קיבלה את ההזדמנות האמיתית להמריא.
וכן, יש פה פוטנציאל. רירי, כדמות, לא מרגישה עדיין מוכנה להחזיק סרט קולנוע – אבל כסדרה, או כחלק מקבוצת גיבורים, היא עובדת.
הסדרה הזו לא תגדיר מחדש את ה-MCU, אבל היא כן מצליחה להזכיר שעם קצת תשומת לב, דמות יחסית חדשה יכולה לייצר חיבור רגשי אמיתי. וזה הרבה יותר ממה שאפשר להגיד על לא מעט פרויקטים של מארוול מהשנים האחרונות.
קשה להתעלם מהעיתוי: איירון הארט שוחררה רגע לפני שמתחילים לדבר באמת על הסרט הגדול הבא של האולפנים – “ארבעת המופלאים”, ונראה שאף אחד לא ממש בנה עליה.
לא מדובר בפרויקט שאמור להזיז הרים ביקום של מארוול – והתחושה היא שגם בתוך היקום, לא ברור לאן הדמות של רירי הולכת מכאן. לא בטוח אם היא תזכה לסרט, להמשך טלוויזיוני, או שפשוט תופיע מדי פעם בתור תגבורת.
גם מבחינת הפקה, הכל נראה תקין – אבל לא יותר מזה. האפקטים לא בולטים, העיר שיקגו לא באמת מורגשת, וגם הדמויות מסביב לרירי לא משאירות יותר מדי רושם (אולי חוץ מאחת). זו לא סדרה שמכוונת גבוה – וגם לא אחת שנופלת חזק. היא פשוט מתקיימת.
השורה התחתונה – מה חשבנו על "איירון הארט"?
איירון הארט מתחילה בצליעה, מתיישבת באמצע – ואז קמה, לוקחת אוויר, ומסיימת בריצה. אם תוותרו עליה אחרי שני הפרקים הראשונים, כנראה תרגישו שצדקתם. אבל אם תישארו עד הסוף, יש סיכוי מסויים שתודו לעצמכם שלא ויתרתם.
לא מדובר ביצירת מופת – אבל מדובר בסדרה שיש בה לב, מחשבה, ורגע אחד או שניים שמצליחים להפתיע. אני אומנם לא חושב שזה מספיק בשביל סדרת מארוול ב-2025, אבל זה כן מספיק בשביל סדרת מארוול בשנת 2023, שזה הזמן שבו הסדרה הייתה אמורה לצאת במקור.
"איירון הארט" תשוחרר בשתי פעימות:
- שלושת הפרקים הראשונים זמינים בדיסני פלוס החל מה-25.6.
- שלושת הפרקים הבאים בסדרה ישודרו שבוע לאחר מכן ב-2.7.
חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.
הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.