הישרדות בעמק הסיליקון: האם הערכות השווי של הסטארטאפים מוגזמות?

תמונה: Serge Melki / flickr

בשנה האחרונה כתבנו רבות על גיוסי ענק ואקזיטים של חברות טכנולוגיה צעירות: סנאפצ’ט, Xiaomi, אינסטגרם, פינטרסט ועוד. המספרים בתעשיה זו מרקיעים שחקים וגורמים לכל אדם להשתאות. מול המציאות בה הערכות השווי שוברות שיאים יש כאלו שגם מזהירים מפני קריסה בתעשיה.

ביל גורלי הוא שותף בקרן ההשקעות בנצ’מרק (Benchmark), קרן ותיקה ומצליחה מאוד בסיליקון ואלי.הוא מופיע שוב ושוב ברשימת בעלי ‘מגע הזהב’ של פורבס ויושב כחבר דירקטוריון במספר סטארטאפים מבוססים כמו Uber ו-Zillow. בכנס שהתקיים בארה”ב הוא טען שעידן הזהב של הערכות השווי המוגזמות עומד לחלוף מן העולם.

לדבריו, קרנות הון הסיכון כיום מוכנות לקחת סיכונים גדולים יותר עם סטארטאפים שאין להם שום הוכחות להצלחה. רבות מהן שורפות מזוומנים בקצב גבוה וזורקות המון כסף בתקווה להקפיץ את הצמיחה. “כרגע אין שום פחד בעמק הסיליקון“, הוא מציין, כשהוא מתכוון במיוחד למה שמכונה בתעשייה “חדי קרן” – סטארטאפים בעלי שווי של מיליארד דולר עוד לפני ההנפקה בבורסה.

אנחנו הולכים לראות הרבה חדי קרן מתים השנה“, אמר גורלי. בסיליקון וואלי יש כ-50 חדי קרן וכל שבוע נוספים עוד. חלק מהם מתחרים זה בזה (ראו את רשימת חדי הקרן כאן). גורלי כנראה יודע היטב על מה הוא מדבר שכן הוא עצמו תרם למצב זה. הקרן בה הוא שותף השקיעה בחדי קרן כמו אובר, סנאפצ’אט, Twitch ו-Nextdoor, רשת חברתית עבור תושבים שגרים בשכנות זה לזה. רשת זו גייסה זה עתה 110 מיליון דולר והפכה ל’חד קרן’.

סם אלטמן, מייסד וכיום גם יושב בחבר המנהלים של האקסלרטור (מאיץ הסטארטאפים) הידוע ביותר בסיליקון וואלי, Y-Combinator, החליט גם הוא להתריע מהערכות השווי המוגזמות בתעשיה. בסדרה של ציוצים בפרופיל הטוויטר שלו הוא הסביר שלדעתו “יש נתק בין הערכות השווי לבין המציאות, אבל זו לא אשמתם של היזמים“. לדעתו יש יותר מדי משקיעים שמוכנים לשלם מחירים גבוהים.

Y-Combinator, נחשב כאקסלרטור הטוב בעולם, ומבין אלו שהתחילו בו את דרכם אתם ודאי מכירים את Airbnb ואת דרופבוקס, גם הם ‘חדי קרן’ לשעבר. אלטמן גם הוגן מספיק להזכיר שאומרים שהמחירים מוגזמים כבר משנת 2009.

הדיון על הערכות מחירים קשה להכרעה, בדיוק כמו הדיון על מחירי הדירות בארץ או מחירי המניות בבורסה. תמיד יש את אלו שיאמרו שהכל יקר מדי ועוד רגע תגיע הקריסה, ומנגד ישנם אלו שיסבירו למה המחירים הגיוניים. ייתכן שהאנשים בקרנות ההשקעה יודעים משהו שאחרים לא מבינים, אבל השאלה ‘האם קיימת בועה בתחום?’ מתחילה לצוף ולתפוס תאוצה.

לסיום, נמליץ על הרצאה של גורו ההשקעות, אסוות’ דמודארן (Aswath Damodaran), בפני עובדי גוגל. אסוות’ הוא מומחה להערכות שווי והתפרסם בסדרת תחזיות מצליחות, בראשן תחזיות למניית אפל ב-2012-2013, שהרשימה את עולם השקעות הערך. ההרצאה על הערכות שווי של סטארטאפים ועל מה בדיוק משלמים שם בעמק הסיליקון אמנם ארוכה (כשעה ללא תרגום עברי), אך היא קלילה ומעניינת.

מתוך דבריו: “מילים כמו ‘סינרגיה’,’ עסקה אסטרטגית’ ו’סין’ הן מרשם להשמדת ערך. אנשים משתמשים בהן כשהם לא יודעים על מה ולמה הם משלמים הרבה“. על ניצול מומנטום – “לדעתי משקיעים משלמים על Uber לפי 41 מיליארד דולר רק כי הם חושבים שהם יוכלו להוציא אותה להנפקה לפי 75 מיליארד דולר“.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים