Uber בוחנת את רכישת שירותי המפות HERE של נוקיה ב-3 מיליארד דולר

שירות המפות HERE שפיתחה חברת נוקיה מעולם לא היה פופולרי כפי שהיה בחודש האחרון. לצד הודעתה על מיזוג פעילות תשתיות הרשת עם חברת אלקטל-לוסנט ורכישת פעילותה של החברה הצרפתית בתמורה לכ-15.6 מיליארד אירו, אישרה נוקיה את הדיווחים המוקדמים אודות הבחינה של מכירת שירותי המפות Nokia HERE Maps.

כבר עם הכרזתה על תחילת החיפושים אחר רוכשת אפשרית לפעילות המפות, החלו לעלות השערות אודות שחקניות רלוונטיות בתחום שיהוו יעד הולם לרכישתן. בין אותן חברות ניתן היה למצוא יצרניות רכב גדולות וחברות טכנולוגיה מובילות, המתחרות זו בזו במתן שירותי קצה ללקוחותיהן.

הצעות הרכש מתחילות להגיע

בשבוע האחרון החלו להישמע יותר ויותר קולות הנוגעים לשירות המפות HERE, האחרון בהם הגיע בדמות דיווח הניו-יורק טיימס אודות כניסתה של מפתחת אפליקציות הנסיעות הפופולרית אובר (Uber) למערכה עם הצעה בגובה 3 מיליארד דולר עבור חטיבת המפות של נוקיה. נזכיר כי הערכות השוק עבור חטיבת המפות נעות בין 2.1 מיליארד דולר, היא הערכתה של נוקיה עצמה על-פי דוחותיה הכספיים, ועד ל-4.5 מיליארד דולר. בכל אופן, מדובר בסכומים הנמוכים משמעותית מאלו שהשקיעה נוקיה עצמה לרכישת שירות המפות מחברת NavTeq ב-2008, אלו הסתכמו אז ב-8.1 מיליארד דולר.

nokia_hereעם התגברות הפופולריות של שירותי הסעות מבוססי אפליקציות והתפרצותה של Uber לשווקים רבים בעולם, ישראל ביניהם, ייתכן כי צעד של רכישת שירות מפות עצמאי, בו תוכל החברה להשתמש לשם פיתוח יוזמות חדשות בתחום המפות, ההכוונה והנסיעות, הינו צעד מקובל. כיום עושה Uber שימוש במידע מתוך שירותי המפות של גוגל, אפל וחברות נוספות, זאת כדי לספק את השירות הטוב ביותר ללקוחותיה. אולם שירותים חדשים, כמו שירות משלוחי המזון או שירותי הסעות נוספים כמו Uber Pool (נסיעות משותפות), כנראה דרושים בפיתוח נוסף, אותו יהיה קל יותר לבצע במפות בבעלותה של החברה.

אובר, כמובן, אינה היחידה שמחפשת לרכוש את שירות המפות של נוקיה. דיווחים אודות קבוצת רכישה מתעשיית הרכב הגיעו מוקדם יותר השבוע וציינו גם את שמה של ענקית הטכנולוגיה הסינית באידו (Baidu). יצרניות הרכב הותיקות כנראה ילחמו ללא הרף כדי לשמור על יתרון יחסי כלשהו אל מול חברות טכנולוגיה כמו גוגל, שבשנים האחרונות החלה בפיתוח כלי רכב אוטונומי העשוי להתחרות ברכבים שלהן אי שם בעתיד.

ההצעה של יצרניות הרכב, יחד עם באידו, מסתמנת כנמוכה יותר ועומדת, על פי ההערכות, על כ-2 מיליארד אירו. אף הצעתה של אובר, הגבוהה באופן משמעותי מזו של יצרניות הרכב וחברת באידו, לא נראה כי תהיה זו המילה האחרונה של BMW, אאודי, דיימלר ומרצדס.

שחקנית מעניינת נוספת ששמה עלה יחד עם שמה של נוקיה השבוע הינה הרשת החברתית פייסבוק. זו אינה הפעם הראשונה בה אנו שומעים את שמה של פייסבוק כאשר מדובר ברכישה אפשרית של שירותי מפות, כאשר בעבר הייתה הרשת החברתית הגדולה בעולם אחת מהרוכשות האפשריות של אפליקציית המפות הישראלית Waze, שנרכשה, כידוע, על-ידי גוגל ונמצאת כיום בבעלותה המלאה.

במקרה של נוקיה, עדיין לא נשמעו דברים אודות הצעת רכישה מצידה של פייסבוק, אולם ברשת החברתית בוחנים בימים אלה את השימוש במפות החברה הפינית בשירותי הרשת השונים של הרשת החברתית, בהם פייסבוק, אינסטגרם ופייסבוק מסנג’ר.

[interaction id=”554c96ee103be6e07097891c”]


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים