מתחרים בכל פינה: האם האסטרטגיה הראשית של אינטל קורסת?

שלט אינטל צילום: רונן מנדזיצקי

אינטל, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, דיווחה ביום חמישי האחרון על תוצאותיה הרבעוניות. בעוד שהתוצאות עצמן היו מעט טובות מהצפוי, הדיווח כלל גם מספרים מדאיגים על השוק שאינטל בנתה עליו כערוץ הכנסות מרכזי לשנים הבאות.

הכנסותיה של אינטל ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-14.8 מיליארד דולר, עלייה של 7% משנה שעברה ובדיוק לפי תחזיות האנליסטים. זהו הרבעון הראשון הטוב ביותר בתולדותיה מבחינת הכנסות. הרווח הרבעוני עלה ב-22% ל-3.2 מיליארד דולר שהם 66 סנט למניה לעומת ציפיות ל-65 סנט. בנוסף לאלו חילקה אינטל 1.2 מיליארד דולר כדיבידנד למשקיעים ורכשה 35 מיליון מניות בחזרה (Buyback) בסכום זהה.

מעבדי PC ושרתים

מכירות חטיבת המעבדים ה”רגילים” עלו ב-6% ל-8 מיליארד דולר. הרווח התפעולי מהם זינק ב-60% ל-3 מיליארד דולר. אינטל עצמה לא צפתה זאת, אבל משהו השתנה בשוק ה-PC ברבעון הקודם: לאחר כמה שנים קשות במכירות המחשבים האישיים וכמה רבעונים שבהם הורגשה תחתית במשלוחי המחשבים, חברת המחקר IDC דיווחה שברבעון הראשון של 2017 חלה עלייה (קלה) במכירות המחשבים. עלייה ראשונה מזה חמש שנים! ואינטל בהחלט נהנתה מכך.

מעבדי Kaby Lake מהדור השביעי של אינטל (תמונה: Intel)
מעבדי Kaby Lake מהדור השביעי של אינטל (תמונה: Intel)

בחטיבת השרתים התוצאות גם היו בלתי צפויות, אבל לכיוון השלילי יותר. ההכנסות מאלו צמחו ב-6% בלבד ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל אשתקד. איפה הבעיה? מנכ”ל אינטל,בריאן קרזניץ’, בנה על תחום השרתים כמנוע הכנסה רציני לעתידה של יצרנית השבבים, זה שיחליף/יקזז את התלות במעבדי ה-PC. לפני שנתיים הוא עוד דיבר על צמיחה חזויה דו-ספרתית ב-2016, זה לא קרה. בשני הדו”חות האחרונים הוא כבר נשמע כמעט “נואש”.

בשורת הרווח התפעולי ממגזר השרתים התוצאה בכלל שלילית: הרווח התפעולי ממעבדי השרתים ירד ב-16%. כל התחומים האחרים שאינטל מטפחת לטווח ארוך כמו אינטרנט של הדברים (IoT) ונהיגה אוטונומית עדיין בחיתוליהם. היא השקיעה הרבה כסף בפיתוח פסי הייצור של מעבדי השרתים והשוק לא מתנהג כפי שהמנכ”ל קרזניץ’ צפה. בחברה כן מצפים להזמנות גדולות מפייסבוק ואמזון שבונות חוות שרתים ענקיות, אבל זה הרבה פחות ממה שחשבו שיהיה.

ה-Optane יוצא לדרך

באופן די מפתיע, דווקא חטיבת ייצור רכיבי הזכרונות (בלתי נדיפים) סיפקה כמה מיליוני דולרים שלא היו צפויים שכיסו על החוסר בשרתים. לאחר שאינטל השיקה זכרונות מטמון מהירים (כונני האצה) תחת השם Optane עבור שרתים ומחשבים נייחים, לקוחות בעלי כיסים עמוקים הגיעו לעמוד בתור.

לקוחות אלו בדרך כלל מוכנים לשלם הרבה עבור עוד מהירות עיבוד: צבאות, חברות נשק שבונות מערכות צבאיות, מכוני מחקר, חברות AI ולמידת מכונה). המכירות של חטיבת הזכרונות זינקה ב-55% ברבעון זה. אמנם חטיבת הזכרונות הגדילה את ההפסד שלה, אבל ה-Optane הראה שיש ביקוש חזק מאוד בתחום ההאצה.

זיכרון מטמון מסוג Optane של אינטל (תמונה: יח"צ Intel)
זיכרון מטמון מסוג Optane של אינטל (תמונה: יח”צ Intel)

היסודות עדיין חזקים

כתגובה למצב בחטיבת השרתים, הפילו המשקיעים את המניה ב-3.5% ביום המסחר האחרון. למרות שהמספרים שלה מרשימים מאוד (יעד של 60 מיליארד דולר הכנסות ב-2017) וששאר התחומים מציגים עמידות ואף פוטנציאל גדול לטווח הארוך, מאינטל מצפים ליותר. חברה כמו אינטל היא מוסד ותיק שמתנהל לפי הנחיות, נהלים ותוכניות ארוכות טווח. המשקיעים בה לא אוהבים שכל רבעון מחדש צריך לתהות מה יקרה עם השרתים ולקוות שתהיה איזו הפתעה שתקזז את הצמיחה הנמוכה בהם.

לא רק זאת, אלא שהתחרות בתחומי הפעילות כולם מורגשת היטב. לאחר כמה שנים של דומיננטיות יחסית במעבדים המסורתיים, נראה שבכל כיוון אליו פונה אינטל, היא נתקלת במתחרה חזק. במעבדי המובייל ישנה קוואלקום, בבינה מלאכותית ישנה Nvidia ואפילו במעבדי ה-PC השיקה AMD את סדרת Ryzen שלאחר כמה שנים טובות, נראית כמו אופציה אמיתית למעבדים של אינטל.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים