הבטחה ללא מימוש: האם הגיע הזמן לוותר על Half Life 3?

הפרק האחרון בסדרת משחקי המופת Half Life היה Half Life 2: Episode 2 משנת 2007. בסתיו הקרוב יחגוג Episode 2 עשר שנים מאז יצא – וזה אומר שעבר כמעט עשור שלם ללא רמז לפיתוח של הכותר הבא בסדרה. האם זה הזמן להפנים כי Half Life שייך להיסטוריה, ולעולם לא נקבל את סיום הסיפור של גורדון פרימן?

מה האובססיה הזאת ל-Half Life?

בכל פעם שחשבנו שמיצינו את ז’אנר ה-FPS (יריות ממבט ראשון), סדרת המופת Half Life הגיחה עם כותר חדש שהראה לנו מה השלב הבא, וכמה רחוקים אנחנו ממיצוי הפוטנציאל של הז’אנר הזה. Half Life הראשון לימד אותנו שמשחקי FPS יכולים לספר סיפור מעניין, בתקופה בה הסיפור במשחקי אקשן נחשב כבונוס נחמד ולא יותר.

Half Life הציג עלילה מתמשכת שאינה נקטעת בין שלב לשלב. הגיבור האילם איפשר לגיימרים להתחבר יותר לסיפור, ובמקום לשחק שרירן סטריאוטיפי שמשמיד כל אויב בקלות, לפתע היינו צריכים לשרוד בתור ברנש די צנום אך חכם מאוד: מדען בשם גורדון פרימן. Half Life זכה ביותר מ-50 תארי “משחק השנה” ממגזינים וגופי עיתונות ב-1998.

ב-2004 הגיע Half Life 2 וטרף שוב את כל הקלפים. משחקיות מהפכנית, שימוש מתוחכם בפיזיקה שהיה בלתי נתפס ביחס לתקופה, אנימציית פנים פורצת דרך, אינטראקציה חסרת תקדים עם עולם המשחק, ותיאור מציאותי (יחסית) של דיסטופיה בה חייזרים כבשו את כדור הארץ. הציפיה ל-Half Life 2 היתה גבוהה, אך באופן פלא, המשחק עמד בציפיות ואף עבר אותן – והציג קפיצה כל כך מתקדמת מבחינת משחקיות, עד כי גם היום משחקים רבים לא הדביקו את הפער.

לאחר מכן הכריזה Valve כי Half Life עובר למודל “אפיזודי”: במקום לשקוד מספר שנים על כל משחק חדש, Valve התכוונה לשחרר הרחבות קצרות יחסית בפרקי זמן קצרים יותר. הפרק הראשון במודל זה, Half Life 2: Episode 1, יצא ב-2006, והפרק הבא, Half Life 2: Episode 2, הגיע ב-2007 לקול תרועות הקהל. אך במשך עשר השנים שעברו מאז, נותרה בעיקר שתיקה רועמת.

מה קרה מאז?

ללא ספק נעשו נסיונות ב-Valve להמשיך את Half Life. אולם בין Half Life הראשון ל-Half Life 2 השיקה Valve מוצר קטן שאולי שמעתם עליו: Steam. כש-Half Life 2: Episode 2 יצא, Steam כבר התנפחה לבלון אדיר שהצריך מהחברה את מלוא תשומת הלב. היום, Steam מהווה את עיקר הפעילות של החברה, לטוב או לרע.

ייתכן והחברה היתה עסוקה מדי בפיתוח עסקי של החנות שלה, או בפרויקטים רווחיים יותר (כמו משחקים אחרים שהוציאה מאז). ייתכן ו-Valve רוצה לנצל עד הסוף כל שלב במנוע שלה (Source), ואינה מוכנה להשיק משחק גדול נוסף של Half Life על אותה פלטפורמה מבלי להציג חידושים משמעותיים מבחינת טכנולוגיה. ייתכן כי החברה ממתינה לשכיחות גבוהה יותר של משקפי מציאות מדומה בקהל הגיימרים. ניתן רק לנחש.

סיבה אחת שאוהבים לזמר הגיימרים היא כי Valve “מפחדת” לגעת בסדרת Half Life, מחשש שלא תעמוד בציפיות. בדיונים בפינות הקטנות של האינטרנט, שחקנים נזכרים בהשתלחות חסרת הרסן של גיימרים ב-Valve בעבר, וטוענים כי החברה לא רוצה להכניס את עצמה למצב דומה בעתיד.

שחקנים אחרים טוענים ש-Valve לא יודעת איך לסיים את הסיפור. רעיון זה יכול להיות קרוב יותר למציאות, שכן עובדים ב-Valve חופשיים להצטרף לכל פרויקט שנראה להם מעניין. סביר מאוד להניח שנסיונות להתחיל פרויקט חדש של Half Life לא נראו מבטיחים מספיק עבור המפתחים, שסירבו להצטרף לפרויקט. המבנה הביזארי של Valve מאפשר את הסיטואציה הזאת.

תהא הסיבה אשר תהיה, Half Life נעצר אי שם בעשור הקודם מבלי שניתן לנו סיום הולם לסדרת המשחקים. כיום Valve נוקטת בדממת-אלחוט בכל הנוגע ל-Half Life, ומתעלמת מכל שאלה של השחקנים בנושא. כל נסיון להחזיר את Half Life לתשומת לבה של Valve נענה בשתיקה. הקהל המתוסכל בוחן כל שמועה וצמא למידע, אך נראה שפשוט אין מה לספר: לפי החברה, Half Life 3 פשוט לא קיים.

אך גם אם Half Life 3 היה יוצא מחר, כיצד היה נראה המשחק? תעשיית המשחקים עברה שינויים מרחיקי לכת בעשור האחרון. בעשור זה ראינו את עלייתו של מודל Free-to-play, מעבר גדול למיקרו-תשלומים, עלייתם של משחקי המובייל, וגם שינויים במשחקי AAA שהתקרבו יותר למיינסטרים ולמשחקיות קז’ואלית. האם ניתן לשמור על הזהות של Half Life תחת מאפיינים כאלו? האם הייתם מסתפקים במשחק המשך לסמארטפונים?

כותבי המשחקים עזבו את החברה

התסכול גובר לאור הידיעות מהשנים האחרונות אודות פרישת הכותבים מהחברה. זה התחיל עם מארק ליידלו (Marc Laidlaw) בשנה שעברה. מאז הספיקו לפרוש עוד שלושה כותבים מוכרים: אריק וולפאו (Erik Wolpaw), צ’ט פליז’קק (Chet Faliszek), וממש בימים האחרונים גם ג’יי פינקרטון (Jay Pinkerton). עבור חברה המתיימרת לפתח משחקים, זה לא נראה מבטיח כאשר ארבעה כותבים מוכשרים נוטשים את הספינה בתוך שנתיים.

כיום ניתן לומר בבטחה כי המודל האפיסודי לא התאים ל-Valve, לאחר עשור שבו החברה לא הצליחה לספק את פרק הסיום שהבטיחה. משחק חדש בסדרת Half Life כבר לא ייקרא Half Life 2: Episode 3. זה או Half Life 3, או ריבוט כלשהו לסדרה כולה – וככל שעובר הזמן בין הפרק הקודם בסדרה לכותר הבא, הסבירות שזה אכן יהיה ריבוט במקום משחק המשך עולה, כיוון שפחות שחקנים מכירים את המותג המתיישן. באופן משלים, ככל שעובר הזמן יורד הסיכוי לקבל סיום ראוי לסיפור.

כבר נטען כי “Half Life 3 הוא Duke Nukem Forever החדש“, אבל למרות שלדיוק ניוקם לקח שתים-עשרה שנים עד שהסתיים הפיתוח שלו, לפחות ידענו כי הוא בפיתוח. על Half Life 3 אנחנו עדיין לא יודעים כלום, וכבר עברו עשר שנים מאז יצא הפרק האחרון של Half Life (שהיה Half Life 2: Episode 2).

שביב של תקווה

למרות הזדקנותו של המותג, השם Half Life עדיין נושא משקל. האם Valve יכולה באמת להרשות לעצמה לוותר על אחד המותגים החזקים בעולם המשחקים? האמת היא שכיוון שזו Valve, כנראה שכן. מדובר באחת החברות העשירות ביותר בתעשייה כולה ופוטנציאל לא ממומש אינו מאיים על הישרדותה. ועם זאת, כל בר דעת יבחין כי מבחינה עסקית אין בכך היגיון. אין ספק כי גייב נוואל, מנכ”ל החברה, מבין זאת.

Valve החלה לפזר רמזים לאחרונה אודות פרוייקטים שהיא מפתחת, ואמרה במפורש כי החברה עובדת על משחקים חדשים “באורך מלא”. ביניהם כותר לשחקן יחיד. אזי, משחק באורך לשחקן יחיד מאת Valve, מצלצל מוכר? זה יכול להיות משחק חדש של Portal, או של Half Life, או כמובן – משחק חדש לחלוטין מסדרה שעדיין לא הכרנו. מאידך, נוואל ציין כי לא מן הנמנע שהחברה תחזור ל-Half Life, מתישהו.

האם זה אומר של-Half Life יש עדיין סיכוי לחזור? ייתכן, אך מאוחר מכדי לפתח תקוות. בשלב זה, האפשרות הטובה ביותר היא להשלים עם האפשרות כי גורדון פרימן פשוט לא יחזור. אולי Valve תפתיע אותנו בעתיד, אולי בקרוב או בעתיד הרחוק – אך עדיף שנהיה מופתעים לטובה, מאשר להמשיך ולצפות לשווא לסיום שלא יגיע אף פעם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים