שוק הרכב מתחמם: אינטל, מובילאיי וב.מ.וו ישיקו מכונית אוטונומית תוך 5 שנים

הרכב האוטונומי של ב.מ.וו מימין לשמאל: אמנון שעשוע (ממייסדי מובילאיי), הארלד קרוגר (BMW) ובריאן קרזניץ, מנכ”ל אינטל (צילום: BMW)

יצרנית השבבים אינטל חוברת למפתחת מערכות החישה הישראלית מובילאיי וליצרנית הרכבים ב.מ.וו (BMW) לשם פיתוח פלטפורמה חדשה המיועדת עבור הרכב האוטונומי, על כך הכריזו השלוש במהלך סוף השבוע. מטרת שיתוף הפעולה הינה בקיצור הזמן שייקח להן להציג רכב חשמלי ואוטונומי מלא, זה יהיה מוכן לכביש תוך 5 שנים, בשנת 2021.

שיתוף הפעולה החדש צפוי להתמקד בדרך לרכב האוטונומי המלא הנוהג את עצמו ללא כל צורך בנהג, זו תתבצע במספר שלבים. הראשון בהם יאפשר לנהג להוריד את ידיו מההגה, אך עדיין להימצא מאחוריו ולקבל את ההחלטות הנוגעות לנהיגה האוטומטית, כאשר בשלב הבא תתבצע הנהיגה באופן אוטומטי על-ידי המערכות החכמות ברכב האוטונומי בעוד הנהג צופה במתרחש מכיסא הנהג ומסוגל לקחת את הפיקוד לידיו. השלב האחרון יהיה הוצאת הנהג מהרכב באופן מוחלט, דבר שיאפשר ליצור ציי רכב אוטונומיים לחלוטין בהם ניתן יהיה להשתמש ככלים לתחבורה שיתופית.

שיתוף הפעולה עליו הכריזו אינטל, מובילאיי וב.מ.וו אינו מפתיע יתר על המידה. שוק הרכבים האוטונומיים צובר תאוצה בשנים האחרונות, כאשר עוד ועוד חברות טכנולוגיה ורכב מנסות לבנות רכבים ופלטפורמות בהן ייעשה בעתיד שימוש. מדובר בהזדמנות לכניסה מוקדמת לשוק העשוי להיות מניב במיוחד ובעל סף כניסה שידרוש השקעות גדולות במחקר ופיתוח.

מנהל הטכנולוגיות במובילאיי, אמנון שעשוע, מציג את שיתוף הפעולה לפיתוח הרכב האוטונומי (צילום: BMW)
מנהל הטכנולוגיות במובילאיי, אמנון שעשוע, מציג את שיתוף הפעולה לפיתוח הרכב האוטונומי (צילום: BMW)

כל אחת מהיצרניות תתרום את יכולותיה על מנת לקדם פלטפורמה דרכה יוכלו לא רק להציג מוצר בדמות רכב אוטונומי מלא, אלא גם למכור ליצרניות רכב אחרות שידרשו בעתיד יכולות מסוג זה עבור הרכבים אותם הן מייצרות. אינטל תשלב את שבביה השונים, החל מסדרת ה-Atom ועד סדרת ה-Xeon, כמוח של הפלטפורמה ותוסיף לכך גם את הידע הטכנולוגי שלה בתחומים מגוונים כמו מחשוב ענן, למידה עמוקה ומערכות אבטחה מתקדמות. מובילאיי תשלב את הידע הרב שצברה בפיתוח מערכות נהיגה אוטונומיות בשנים האחרונות ותתמקד בניהול צד מערכות החישה, בלוקליזציה ובאמצעי התראה, בעוד ב.מ.וו תשלב את הידע הרב שלה כיצרנית רכבים ותיקה.

התחרות

שיתוף הפעולה החדש בין אינטל, מובילאיי וב.מ.וו קורא תיגר על פרוייקט הרכב האוטונומי שמפתחת ענקית הטכנולוגיה גוגל מזה מספר שנים. הרכב האוטונומי של גוגל כבר גמע לא מעט קילומטרים בניסויים שנערכו בכבישים והידע שנצבר מאפשר לחברה לשפר באופן משמעותי את יכולותיה בתחום הנהיגה האוטונומית. בגוגל כבר הקימו חברה בת ייעודית, Google Auto, העוסקת בפיתוח הרכב האוטונומי באופן פרטני מאז 2011, ומכאן שרצונן של החברות האחרות המבקשות לעסוק בתחום הוא ליצור שיתופי פעולה שיאפשרו להן לקצר את זמני הפיתוח כדי שיוכלו להשתתף בתחרות כשהתחום יגיע לבשלות מלאה.

הרכב האוטונומי של גוגל
הרכב האוטונומי של גוגל (קרדיט: גוגל)

פרט לגוגל פועלות מספר חברות נוספות בתחום פיתוח הרכבים האוטונומיים. קבוצת מרצדס הציגה לאחרונה בישראל את דגמי E-Class החדשים, להם יכולות אוטונומיות שונות המסוגלות לפעול במקומות מסויימים בעולם כבר היום. אפל גם היא צפויה להצטרף לתחרות, כאשר מספר דיווחים העידו על כך שהחברה גייסה כמות גדולה של עובדים על מנת לפתח מכונית חשמלית ואוטונומית. הדיווחים האחרונים בנושא מדברים על כך שהמכונית האוטונומית של אפל תהיה מוכנה לכביש כבר ב-2019.

חברת טכנולוגית נוספת העוסקת בתחום הינה טסלה מוטורס, אותה מוביל היזם אילון מאסק. דגמים מסויימים של רכבי החברה משלבים את מערכות הנהיגה החכמה של החברה באופן מובנה כבר היום, מה שהביא לאחרונה לתאונה קטלנית של נהג טסלה שנהג ברכב ממודל S בזמן שהמערכת האוטונומית פעלה.

חברות נוספות שהצהירו על פעילותן בתחום זה הינן מפתחת אפליקציית ההסעות אובר (Uber), מפתחת מנוע החיפוש באידו (Baidu) ויצרניות שונות בתחום הרכב כמו גם חברות חדשות יחסית כמו Faraday Future הסינית, שהציגה בתחילת השנה קונספט לרכב חשמלי עתידני המשלב יכולות נהיגה אוטונומית.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים