לקראת ההשקה הרשמית: כל מה שצריך לדעת על iOS 10

אייפון 6S עם מערכת ההפעלה iOS 10 (צילום: גאדג'טי) מערכת ההפעלה iOS 10 (צילום: גאדג’טי)

ביום שלישי, ה-13 בספטמבר, תחל אפל לשלוח למשתמשי מכשירי האייפון, האייפד והאייפוד טאצ’ את עדכון מערכת ההפעלה iOS 10, אותה חשפה אפל לראשונה במסגרת כנס המפתחים השנתי WWDC 2016 שנערך בחודש יוני האחרון. מערכת ההפעלה האחרונה מבית אפל תגיע באופן מובנה על-גבי מכשירי האייפון 7 והאייפון 7 פלוס, אלו יושקו בסבב הראשוני בעולם ב-16 בספטמבר, כאשר לישראל צפויים המכשירים להגיע לקראת סוף החודש או בתחילת אוקטובר.

בנוסף לשני המכשירים החדשים בסדרת iPhone 7, תתמוך מערכת ההפעלה iOS 10 בדגמים הבאים:

iPhone 5 iPhone 5C iPhone 5S
iPhone SE iPhone 6 iPhone 6 Plus
iPhone 6S iPhone 6S Plus iPad Pro 12.9-inch
iPad Pro 9.7-inch iPad Air iPad Air 2
iPad 4 iPad Mini 4 iPad mini 3
iPad mini 2 iPod touch 6th Gen
רשימת המכשירים התומכים ב-iOS 10 (מקור: Apple.com)
רשימת המכשירים התומכים ב-iOS 10 (מקור: Apple.com)

העדכון ל-iOS 10 יחל להישלח למכשירים התומכים החל מהשעה 20:00 (שעון ישראל) ב-13 בספטמבר ויתבצע בהדרגה. באפל משפרים מידי שנה את תהליך העדכון והטיפול בעומסי הבקשות לעדכון מכל רחבי העולם, אך עדיין ייתכן כי קצבי ההורדה יהיו איטיים מעט עבור חלק מהמשתמשים.

מי שאינו מעוניין לחכות עד שתציע אפל את העדכון למכשירו דרך הודעה מתפרצת למכשיר, יכול לגשת לאפליקציית ההגדרות ותחת תפריט “כללי” (General) > “עדכוני תוכנה” (Software Updates) ולמצוא את אפשרות העדכון. בנוסף, ניתן לחבר את המכשיר מבוסס ה-iOS למחשב באמצעות תוכנת אייטיונס (iTunes) ולבצע את העדכון בדרך זו.

הסבר כיצד לגשת לעמוד עדכון ל-iOS 10 (תמונה ועיבוד: גאדג'טי)
כך תעדכנו ל-iOS 10 (תמונה ועיבוד: גאדג’טי)

חשוב לזכור! טרם ביצוע עדכון למערכת ההפעלה מומלץ לבצע גיבוי מלא למכשיר דרך iCloud או באמצעות אפשרות הגיבוי המלא באפליקציית אייטיונס במחשב.

מה חדש ב-iOS 10?

הצד הויזואלי של מערכת ההפעלה החדשה מבית אפל לא זוכה למתיחות פנים משמעותיות, אולם במקרים מסוימים תמצאו שאפל שינתה רכיבים בחלונות אלו ואחרים. לא מדובר בשינויים שצפויים להפריע בשימוש יומיומי. עיקר השינויים הויזואלים שערכה אפל ב-iOS 10 כוללים את שילובן של כרטיסיות מידע, אלו מופיעות כעת כמעט בכל מקום במערכת ההפעלה.

במסך הנעילה, בוילון ההתראות וגם כאשר תקבלו הודעות טקסט או כל התראה אחרת למכשיר, תבחינו כי iOS 10 מציגה את הכל בעיצוב כרטיסיות חדש. הכרטיסיות של אפל מקבלות רקע לבן השקוף פחות מבעבר, מה שיעזור בצפיה בהודעות ביתר קלות בכל מקום.

מרכז העדכונים והודעות מתפרצות

הכרטיסיות שהוסיפה אפל ל-iOS 10 מדגישות כל הודעה ומאפשרות לתת לה את תשומת הלב הדרושה לה, והדבר מתבטא היטב במרכז העדכונים, הכולל את כל ההודעות שהתקבלו מכל אפליקציה במכשיר. העדכונים מופיעים בסדר כרונולוגי בלבד ומוצגים במרכז העדכונים מכל האפליקציות להן מאפשר המשתמש גישה להצגת התראות מתפרצות במכשיר. כפי שהיה בעבר, ניתן להגדיר עבור כל אפליקציה כיצד יוצג העדכון, האם ישמיע צליל, יוצג במסך הנעילה ו\או במרכז העדכונים והאם יציג צלמית עם מספר ההודעות שנרשמו עבור אפליקציה.

כל עדכון ניתן יהיה למחוק ממרכז העדכונים על-ידי גרירתו משמאל לימין (בממשק בשפה העברית), אז יופיע כפתור “נקה”. לחלופין ניתן למחוק את כל העדכונים לטווח זמן – “עדכונים אחרונים”, “עדכונים מתאמול” וכן הלאה, על-ידי לחיצה על כפתור האיקס (X) בראש מרכז העדכונים.

מרכז ההתראות ב-iOS 10
מרכז ההתראות ב-iOS 10

אפשרות נוספת הקיימת במרכז העדכונים היא הצצה להודעות שהתקבלו, בין אם מדובר בהודעות מתפרצות למסך, הודעות במסך הנעילה או דרך מרכז העדכונים. כך, למשל, תוכלו לצפות בתצוגה מקדימה להודעות טקסט (SMS) או דואר אלקטרוני מבלי לפתוח אותן ואף לבצע מספר פעולות מהירות. האפשרות ניתנת לביצוע דרך מסך ה-3D Touch הקיים בדגמי סדרות ה-iPhone 6S וה-iPhone 7, אולם היא זמינה במקרים מסוימים, שלא דרך מרכז העדכונים, גם עבור יתר המשתמשים.

בעת קבלת הודעה מכל אפליקציה במכשיר, ניתן יהיה כעת לבצע פעולה מהירה ללא צורך בפתיחתה. עת תוצג ההתראה על גבי המסך ברגע שהתקבלה, ניתן יהיה להחליק אותה כלפי מטה כדי לחשוף אפשרויות מענה (האפשרות זמינה גם דרך 3D Touch במכשירים תומכים). תוכלו לענות על הודעות טקסט ללא פתיחת אפליקציית ההודעות, לשלוח הודעות דואר אלקטרוני לארכיון והאפשרויות שיוצעו באפליקציות צד-שלישי עשויות להציע כלים שיאפשרו לכם לא לפתוח אותן בכל פעם שתרצו לבצע בהן פעולה.

חלון “היום” שהופיע לצד מרכז העדכונים לא נעלם, אם כי אפל הסירה את שמו והוא מופיע כעת פרט למיקומו הקודם לצד מרכז העדכונים גם בהסטת עמוד הבית הראשון מימין לשמאל (בהגדרת ממשק עברי). חלון הוידג’טים הזה גם הוא מקבל את מתיחת הפנים שלו דרך שילוב מראה הכרטיסיות (ראו תמונה המצורפת מעלה), כאשר אפל ביצעה בידול בין התצוגה של וידג’טים לאפליצקציות מערכת, המוצגות עם רקע בהיר, ובין וידג’טים לאפליקציות מפתחים צד שלישי המוצגות עם רקע כהה.

מרכז הבקרה (Control Center)

מרכז הבקרה הוא אחד מקיצורי הדרך הנוחים ביותר שקיימים במערכת ההפעלה של אפל, ובגרסת iOS 10 הוא מקבל שדרוג נוסף. המראה הינו אותו אחד אליו התרגלנו ושליפתו על ידי משיכת האצבע מחלקו התחתון של המסך כלפי מעלה גם היא נותרה כפי שהייתה. השינויים הויזואלים שמבצעת אפל במרכז הבקרה כוללים צבעים חדשים לסמלילים השונים המופיעים בו ותמיכה במנגנון ה-3D Touch בקיצורי הדרך לאפליקציות המחשבון, המצלמה, הפנס ושעון העצר. הגדרת ה-Night Shift, אותה אפשרות לקבוע מתי תותאם התצוגה ל”מצב לילה” בעל צבעים חמים יותר, גם היא זמינה כקיצור דרך במרכז הבקרה.

מרכז הבקרה החדש ב-iOS 10
מרכז הבקרה החדש ב-iOS 10

השינוי הגדול ביותר שמוסיפה iOS 10 למרכז הבקרה הוא שילובו של חלון שליטה נוסף למוסיקה, אליו ניתן לגשת על-ידי גרירת האצבע משמאל לימין (בהגדרת ממשק עברי). חלונית השליטה במוסיקה תאפשר לכם לראות את הפרטים על השיר שמתנגן ברקע, לעצור את השיר, להריצו ולעבור שירים קדימה או לאחור. שליטה בווליום גם היא מתאפשרת דרך וידג’ט המוסיקה החדש ולחיצה על חלקו התחתון תאפשר בחירת שיתוף מהיר דרך AirPlay למכשירים אחרים כמו Apple TV.

מוסיקה במרכז הבקרה החדש ב-iOS 10
מוסיקה במרכז הבקרה החדש ב-iOS 10

תמונות

אפליקציית התמונות קיבלה מספר שדרוגים משמעותיים ב-iOS 10. מנוע זיהוי פנים חדש מאפשר התאמה ותיוג תמונות על פי האנשים המופיעים בהן. תוכלו כעת לצפות בכל התמונות של הילדים במעין אלבום נפרד, אליו תוכלו לצרף את שמו של איש הקשר הרלוונטי היישר מרשימת אנשי הקשר במכשיר. אפשרות זיהוי הפנים מופיעה בתוך אלבום ייעודי בשם “אנשים”, בו תוכלו לקבוע גם מי הם האנשים שצילמתם המועדפים עליכם. לאחר הגדרת האנשים מנגנון החיפוש במכשיר יאפשר גם לחפש את שמותיהם ללא צורך באיתור האלבום הרלוונטי באופן ידני.

אלבומי תמונות לאנשים ב-iOS 10
אלבומי תמונות לאנשים ב-iOS 10

פונקציה חדשה נוספת לסידור אלבומים אוטומטי הינה “זכרונות” – אפשרות זו תציג בפניכם, לאחר סריקה ממושכת (זה לוקח לא מעט זמן) של אלבומי התמונות שלכם, אלבומים המציינים אירועים מסויימים שנדגמו על פי תאריך. אלבומי ה”זכרונות” יכללו מקבץ תמונות הניתן לעריכה ובראשו תמצאו תצוגת שקופיות המלווה במוסיקה ומציגה את כל התמונות באלבום זה באופן אוטומטי. אלבומי הזכרונות מציגים בחלקם התחתון גם את האנשים הנמצאים בהם ואלבומים קשורים. את ה”זכרונות” תוכלו גם להוסיף למועדפים או למחוק.

אלבומי זכרונות ב-iOS 10
אלבומי זכרונות ב-iOS 10

את התמונות תוכלו לערוך באותו אופן בו הדבר התבצע בעבר, אולם כלי העריכה מקבלים עכשיו גם כלי סימון המאפשר ציור על גבי תמונה, ביצוע זום על נקודה מסוימת והוספת טקסט. דברים אלו ניתנים לביצוע על-ידי לחיצה על כפתור עריכת התמונה ובחירה של ה-Markup Tool דרך סמליל המציג 3 נקודות המוקפות בעיגול הנמצא בתחתית המסך.

הודעות (iMessage)

אפל בחרה לעדכן באופן משמעותי את אפליקציית ההודעות (iMessage) במכשירי האייפון והחל מ-iOS 10 תומכת זו באפליקציות צד שלישי. באפל דאגו לשלב מספר כלים מובנים לאלו שאינם מעוניינים להרחיק לכת בהתקנת אפליקציות שיתממשקו עם אפליקציית ה-SMS במכשיר, כך שכל משתמש ב-iOS 10 יוכל לשלוח ציורים מונפשים למשתמשים אחרים דרך שירות ההודעות של אפל בעזרת פונקציית ה-Digital Touch.

האפשרויות המובנות מספקות מספר קיצורי דרך לציורים מונפשים כמו “כדור אש”, “נשיקה” ו”פעימת לב” – אלו יוצגו על ידי מחווה על גבי המסך. תוכלו לראות בתמונה המצורפת מטה כיצד להפעיל כל אחת מהאפשרויות. למשל, תוכלו לשלוח “כדור אש” על ידי הקשה באצבע בודדת על גבי המסך לאחר הפעלת פונקציית ה-Digital Touch.

אפליקציית ההודעות ב-iOS 10
אפליקציית ההודעות ב-iOS 10

דרך אפשרות השיתוף מהמצלמה תוכלו כעת לשתף תמונות או וידאו שתצלמו ישירות דרך חלון קטן שיופיעו בתוך חלונית השיחה באפליקציית ההודעות או מתמונה\וידאו שתבחרו מהגלריה במכשיר. לאחר שתבחרו תמונה שתרצו לשלוח, תוכלו להוסיף לה תיוגים שונים לפני השליחה על-ידי לחיצה על התמונה ברגע שתוצג בחלון השליחה ובחירת “תיוג” מהתפריט מטה. דרך התיוג תוכלו לצייר על גבי התמונה, לבצע זום ולכתוב טקסט, באופן דומה לאפשרויות ה-Markup Tool באפליקציית התמונות.

הפונקציה המלהיבה ביותר שנוספה לאפליקציית ההודעות הינה התמיכה באפליקציות ממפתחים צד-שלישי. כל אפליקציה שכזו יכולה ליצור אופק בלתי נגמר של אפשרויות חדשות לשליחת הודעות שלא ראינו בעבר. כבר עם השקתה של iOS 10 אנו צפויים להתחיל לראות אפליקציות כאלה מתחילות להיחשף, אך לפני שזה יקרה, זכינו להשתמש באפליקציה כזו בתקופה האחרונה הודות לפיתוח של גנאדי אוקראין, מפתח iOS ישראלי שנתן לנו להשתמש באפליקציה שפיתח ל-iMessage בשם Momento.

האפליקציה מנפישה את התמונות וסרטוני הוידאו שלכם באופן אוטומטי ומאפשרת לשתף אותם דרך אפליקציית ההודעות של אפל. תוכלו לראות דוגמה לכך בכתבה שעשינו בעבר על אפליקציית Strobe, גם היא מבית היוצר של אוקראין, עליה מבוססת Momento. משימוש קצר באפליקציה למדנו כי בהחלט יש לצפות לדברים גדולים בצד זה. השיתוף מאפליקציית צד-שלישי מהיר באותה מידה של שליחת הודעת תמונה רגילה.

אפשרויות נוספות באפליקציית ההודעות ייפתחו בפניכם אם רק תבצעו לחיצה ארוכה על גבי הודעות שנשלחו או על כפתור השליחה לפני העברתן לנמען. תמצאו שניתן לתייג הודעות עם הגרסה של אפל ל”לייק”, הכוללת “לב”, “חחח” ועוד.

טלפון

על האפשרויות החדשות בפונקציית השיחות באייפון כבר דיברנו בכתבה נפרדת. השינויים באפליקציה יהיו משמעותיים ביותר כאשר תוטמע התמיכה בה גם באפליקציות של מפתחים צד שלישי, אז נוכל לראות שיחות מאפליקציות שונות בתוך חלונות השיחה המוכרים וכחלק מרשימת השיחות הנכנסות והיוצאות באפליקציית הטלפון המובנית.

אפשרות חשובה נוספת לאפליקציית השיחות הינה זיהוי משתמשים – החל מ-iOS 10 תוכלו להבחין כי מעת לעת יוצג על גבי המסך רישום שינסה “לנחש” מיהו האדם שמתקשר אליכם גם אם אינו מופיע ברשימת אנשי הקשר שלכם. אוכל להעיד כי הפונקציה עובדת גם בישראל, ושקיבלתי מספר שיחות ממספרים לא מוכרים בהם הוצג שם המתקשר נכונה. רשימות ספאם גם הן צפויות להגיע בדרך זו לאפליקציית השיחות דרך פיתוחים של מפתחים צד-שלישי.

מוסיקה

שירות הזרמת מוסיקה אפל מיוזיק (צילום: גאדג'טי)
אפל מיוזיק (צילום: גאדג’טי)

אפל ביצעה מתיחת פנים משמעותית לאפליקציית המוסיקה עם iOS 10, זאת במקביל להשקתו של שירות הזרמת המוסיקה Apple Music בארץ. השירות מוצע כבר היום במחיר של 19.90 שקלים בחודש למנוי בודד ועבור 29.90 שקלים עבור מנוי משפחתי (עד 6 מנויים). מי שיירשם לשירות בפעם הראשונה יקבל 3 חודשי ניסיון במתנה.

טריקים קטנים שיעזרו לכם בשימוש השוטף

הרמת המכשיר להדלקת המסך ויציאה ממצב שינה (Raise To Wake) – אפשרות זו תדליק את המסך כאשר יזהה המכשיר עליו הותקנה iOS 10 כי הרמתם אותו. מדובר בכלי שיכול לחסוך מכם לחיצה על כפתור הבית או כפתור הנעילה\כיבוי של המכשיר וגם אם זה נשמע מעט – זה המון. את האפשרות ניתן להדליק\לכבות דרך אפליקציית ההגדרות במכשיר תחת תפריט “תצוגה ובהירות” > “הרם ליציאה ממצב שינה”.

לא כל כך מהר TouchID – מי שמשתמש באחד מדגמי האייפון האחרונים (iPhone 6S ומעלה) מודע למהירות הזיהוי הגבוהה של החיישן הביומטרי לזיהוי טביעות אצבע Touch ID. הזיהוי המהיר גרם פעמים רבות לכך שהטלפון יצא ממצב נעילה כה מהר, עד שלא ניתן היה לצפות בהודעות שהתקבלו במסך הנעילה. על מנת לפתור בעיה זו, הוסיפה אפל אפשרות חדשה ל-iOS 10 הדורשת בנוסף לזיהוי טביעות האצבע גם לחיצה על כפתור הבית על מנת להוציא את המכשיר ממצב נעילה. בדרך זו, ניתן לצפות בהודעות במסך הנעילה ורק לאחר מכן ללחוץ על כפתור הבית פעם נוספת כדי לפתוח את המכשיר. את האפשרות ניתן להדליק\לכבות דרך תפריט ההגדרות ה”כללי” > “נגישות” > “כפתור הבית” > “הנח אצבע לפתיחה”.

גרירת אצבע לצפיה ומענה מהיר להודעות – כפי שציינתי במדריך מעלה, ניתן להציג תצוגה מקדימה להודעות מתפרצות המתקבלות במכשיר על ידי גרירת האצבע מהן כלפי מטה לאחר שהתקבלו. בעלי מכשירים התומכים ב-3D Touch יוכלו לבצע פעולה זו על-ידי הפעלת עוצמה קלה בעת לחיצה על התראה גם במסך הנעילה ובמרכז העדכונים. דרך אפשרות זו ניתן להגיב במהירות להודעות ללא צורך בפתיחת האפליקציה מהן הגיעו.

הפעלה מהירה למצלמה ממסך הנעילה – אם חסרה לכם צלמית המצלמה במסך הנעילה – אל בהלה! אפל עדיין מאפשרת שליפה מהירה מאוד של המצלמה היישר ממסך הנעילה על ידי הזזת המסך כולו משמאל לימין (בממשק השפה העברית), כאשר משיכה לכיוון השני תחשוף את חלון הוידג’טים.

מחיקת אפליקציות מובנות – אחת האפשרויות המפתיעות ב-iOS 10 הינה זו של מחיקת אפליקציות המגיעות באופן מובנה על-גבי מערכת ההפעלה כמו “מייל” או “אנשי קשר”. אפל מאפשרת למחוק אפליקציות מסוימות באותה דרך בה תמחקו אפליקציות אחרות מהמכשיר – לחיצה ארוכה על האפליקציה ואז על איקס (X). במידה שתרצו להחזיר את האפליקציה, תוכלו להורידה מחנות האפליקציות מחדש.

הסרת אפליקציות מערכת מ-iOS 10
הסרת אפליקציות מערכת מ-iOS 10

מתי הולכים לישון – אפליקציית השעון של אפל כוללת אפשרות חדשה בשם “שעת שינה” (Bedtime Alarm) המאפשרת הגדרה קבועה של שעות השינה לפי ימים בשבוע. “שעת שינה” לא רק תעיר אתכם בבוקר, אלא גם תזכיר לכם מתי רציתם ללכת לישון.

אפליקציית השעון ב-iOS 10
אפליקציית השעון ב-iOS 10


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים