ההנפקה הגדולה ביותר מאז עליבאבא: שווי סנאפצ’ט עשוי להגיע ל-40 מיליארד דולר

משקפי Spectacles (קרדיט תמונה: Snap) משקפי Spectacles (קרדיט תמונה: Snap)

חברת Snap, שמפעילה את אפליקציית סנאפצ’ט, הגישה לפני כשבועיים לרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) את המסמכים הדרושים לקראת הנפקה, כך חשפה סוכנות רויטרס מכיון שהמסמכים הוגשו תחת החיסיון שנועד לעודד סטארטאפים לגייס כסף מהציבור.

סנאפצ’ט צפויה להנפיק לפי שווי שבין 20 מיליארד דולר לבין 25 מיליארד דולר, אבל זו רק הערכה ראשונית לצרכי הטפסים. לאחר שתבחן את רמת הביקוש בקרב משקיעים גדולים, היא יכולה לצאת להנפקה גם לפי שווי של 35 מיליארד דולר ויש שמעריכים גם 40 מיליארד דולר. כדי להבין את גודל הצמיחה צריך לזכור שבמאי האחרון גייסה החברה 1.8 מיליארד לפי שווי של 20 מיליארד דולר.

ההנפקה אמורה להתקיים בחודש מארס 2017, לוח זמנים יחסית קצר ממה שציפו וההערכות הן שהחברה תנסה לגייס בבורסה כ-4 מיליארד דולר. לפי השווי שמילאה בטפסים, תהיה ההנפקה של סנאפצ’ט ההנפקה הגדולה ביותר בבורסה האמריקנית מאז ההנפקה של עליבאבא הסינית לפני שנתיים שהוערכה בכ-170 מיליארד דולר. בשווי זה היא גם תזכה בתואר: ההנפקה הטכנולוגית האמריקנית הגדולה ביותר מאז שהונפקה פייסבוק ב-2012 לפי 81.2 מיליארד דולר (לפני הכסף).

הצעירים שווים יותר

להנפקה מגיעה סנאפצ’ט עם נתונים לא רעים בכלל: לאפליקציה יש 150 מיליון משתמשים יומיים וכ-60% מהם בגילאי 13-24. החברה הכניסה ב-2015 סכום של 59 מיליון דולר והשנה היא מקווה להכניס 350 מיליון דולר. לא ברור האם היא מצליחה להוציא מזה רווח אבל יש להניח שהחברה מפסידה לאור השקעות גדולות, בדומה לשאר הסטארטאפים בתעשייה.

מערכת הפרסום שבנתה והכניסה לפעילות בשנה שעברה מהוות לה מקור הכנסה יחידי (בדומה לרשתות חברתיות אחרות) אבל לאחרונה החלה סנאפצ’ט להגדיר את עצמה כחברת צילום ואף החלה החודש למכור משקפי צילום שנקראים Spectacles שעולים 130 דולר.

בשוק מקווים שהצלחה בהנפקה של סנאפצ’ט תעודד סטארטאפים אחרים בסדר הגודל של ‘מגה חדי הקרן’ (שווי של עשרות מיליארדי דולרים) לצאת להנפקה. בשוק ישמחו מאוד אם יום אחד גם אובר, Airbnb ואולי אפילו Xiaomi הסינית יחליטו להיסחר בשווקים הציבוריים.

השוואת מפרטים