תאגיד הענק היפני, סוני, חווה שנים קשות מאוד בעברו (הלא כל כך רחוק). 9 שנים של הפסדים בחטיבת הטלוויזיות, הימורים על מוצרים כושלים, ניפוח הוצאות בתאגיד שנחשב כדינוזאור שדינו להיעלם, כל אלו היו מנת חלקה של סוני. זאת עד שמונה למנכ”ל קאז היראי (Kaz Hirai) ב-2012. תחת מנהיגותו הצליחה סוני לעלות מעל למה שהיה נראה כגורל חתום ועשתה קאמבק מרשים.
יחד עם פרסום הדו”ח לרבעון האחרון של שנת 2017 (ורבעון שלישי פיסקאלי שלה), הודיע היראי על התפטרותו מתפקיד המנכ”ל. הוא מותיר אחריו חברה שמצליחה להעביר שנה ברווחיות נאה ביותר ובעלת קווי מוצרים רווחיים שזוכים לשבחים מעל עבר.
משחקים יותר בחגים
המספרים מראים שסוני מכרה ברבעון האחרון 9 מיליון קונסולות פלייסטיישן, ירידה לעומת הרבעון המקביל בו מכרה 9.7 מיליון קונסולות. עם זאת, הגיימרים שם בחוץ הוציאו יותר על רכישות משחקים, מה שהקפיץ את הכנסות סוני מתחום הגיימינג בעוד 100 מיליארד יין (908 מיליון דולר) לעומת שנה שעברה.
סה”כ הכניס תחום הגיימינג 6.5 מיליארד דולר ברבעון כשמתוכם נשארו לסוני 774 מיליון דולר כרווח תפעולי. החברה מציינת במיוחד את העלייה במכירות המשחקים כגורם לקפיצה בביצועים הפיננסים. מספר קונסולות שימכרו בשנת הכספים 2017 יהיה מעט נמוך יותר לעומת 2016, 19 מיליון לעומת 20 מיליון קונסולות.
הסמארטפונים צוללים
ברבעון הרביעי מכרה סוני 4 מיליון סמארטפונים, ירידה משמעותית של 22% לעומת 5.1 מיליון יחידות ברבעון הרביעי המקביל. החברה לא מוסיפה הרבה מידע מעבר ל”מכרנו פחות”, אבל מעצם חוסר המידע ניתן להבין עד כמה סוני מצאת בפלונטר לא קטן בנושא הזה.
מבחינת הכנסות, המכה קשה אך היה יכול להיות יותר גרוע: אלו ירדו ב-12% ל-2 מיליארד דולר, זאת הודות לשערי חליפין נוחים במיוחד שעוזרים לה לקזז חלק מהנזק. עם זאת, לא כדאי לסוני לנוח יותר מדי. המצב הקשה עלול להמשיך גם לרבעון הנוכחי שכן התחזית לשנה הפיקסאלית כולה נחתכה קשות: סוני צופה מכירות של 14 מיליון סמארטפונים לעומת תחזית של 15.5 מיליון בעדכון הקודם.
טלוויזיות וחיישנים
סוני מכרה 4.2 מיליון טלוויזיות ברבעון החולף, עלייה ממש קלה לעומת שנה עברה. אך ההכנסות דווקא עלו ב-21% בשל המגמה ארוכת הטווח של צרכנים לנטות לעבר רכישת דגמי הטלוויזיות היקרים יותר.
סה”כ הכניסו עסקי הטלוויזיות (ושאר האלקטרוניקה הבידורית) כמעט 4 מיליארד דולר והרווח התפעולי מהם הסתכם ב-420 מיליון דולר. בסימן המנכ”ל העוזב, יש לציין כי עד כניסתו לתפקיד ב-2012 סבלה סוני מ-9 שנים של הפסדים בחטיבת הטלוויזיות. הרווח הנאה בסגמנט זה אינו ברור מאליו והוא רשום על שמו של הפורש.
סוני רשמה גידול ניכר במכירות חיישני התמונה. החברה מכרה 200.3 מיליון חיישנים ברבעון הרביעי לעומת 172.6 ברבעון המקביל. ההכנסות מהם הסתכמו ב-2.3 מיליארד דולר. למרות העלייה, החברה צופה שתמכור פחות חיישנים מאשר שנה שעברה.
ג’ומנג’י משחק אותה
עסקי הסרטים היו לא רעים ברבעון האחרון: המכירות הסתכמו ב-2.4 מיליארד דולר מתוכם נשארו לסוני 95 מיליון דולר תפעולית ביד. החברה מציינת במיוחד לטובה את הגרסה המחודשת של הסרט ג’ומנג’י שרשם 329 מיליון דולר הכנסות ברבעון המדובר וסה”כ 855 מיליון דולר הכנסות עד עתה בקופות בתי הקולנוע.
גם בלייד ראנר: 2049 עבד יפה. בארה”ב לא נרשמו הכנסות לסוני בגלל סוגיית זכויות, אך מחו”ל רשמה החברה הכנסות של 163 מיליון דולר. כמו כן, סוני מציינת כגורם לעליה בהכנסות ברבעון זה את ההצלחה של העונה החדשה של הסדרה The Crown שהפיקה עבור נטפליקס. גם נטפליקס הזכירה את העונה החדשה של הסדרה כאהובה על ידי הצופים וככל שהרייטינג לה עולה, סוני מקבלת את חלקה כמפיקה.
סה”כ ומכל החטיבות יחדיו, ההכנסות של סוני ברבעון הרביעי עלו ב-11% ל-24 מיליארד דולר (הרבה מזה בגלל שערי חליפין נוחים). הרווח הנקי שלה בסוף התקופה עמד על 2.7 מיליארד דולר. סוני מעלה משמעותית את התחזית לשנה כולה (למעשה נשאר עוד רבעון פיסקאלי אחד לשנה זו) מה שהופך את 2017 לשנת שיא עבורה (תחזית של 6.6 מיליארד דולר רווח תפעולי).
אנשים ראויים
מחליפו של היראי, קניצ’ירו יושידה (Kenichiro Yoshida), כיהן עד עתה כראש מחלקת הכספים בחברה. המנכ”ל הקודם, היראי, אמנם קיבל את כל תשומת הלב, אבל יושידה היה שם כל הזמן. גם הוא הבטיח ב-2012 כי אזהרות הרווח התכופות (15 פעמים ב-7 שנים) הולכות להיפסק. שניהם יחדיו היו אלו שרקמו תוכניות לשיקום והציאו אותן לפועל בהצלחה רבה.
המנכ”ל הקודם ישאר בתפקיד יו”ר הדירקטוריון, אך את תפקידו יתפוס אדם שיודע את תוכנית העבודה טוב לפחות כמוהו. הסמארטפונים אמנם צולעים ומכבידים על סוני, אבל בתחומים רבים היא חזקה ומנהלים אלו הוכיחו שהם יודעים איך לצמצם הוצאות, לשפר את מה שמוכר ובסה”כ לספק רווח לבעלי המניות.
חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.
הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.